Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Microsoft excell frågor

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Hej!

Jag har ett excell ark där jag skriver upp alla viner jag dricker, och i kolumn C så skriver jag vilket land vinet kommer ifrån.

I blad 2 har jag ett cirkeldiagram som visar de olika länderna och antal flaskor från antal länder.

Kan jag på något sätt få excell att automatiskt uppdatera cirkeldiagramet?

Om jag har skrivit Italien 20 gånger i kolumn C. Hur får jag då excell att visa siffran 20 i kolumn D?

Varje helg kommer det förnyas. Tack för svar!
 
Last edited:
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Är det inte dags för Cellar Tracker? Vet inte om du kan få fram cirkeldiagram, men statistik får du i mängd.

Jag har börjat använda CT också, jag har även lagt in all statistik där från förra året. Men jag vill lära mig excell också :) kan vara bra att kunna dom basala funktionerna!
 

Vino fino

Medlem
Du kan också dunka upp data direkt genom att importera ditt excelark till Cellartracker. Så slipper du knacka för hand.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Du kan också dunka upp data direkt genom att importera ditt excelark till Cellartracker. Så slipper du knacka för hand.

Åh fan, önskar att jag hade vetat det i torsdags. Det tog en timme ungefär :p

Vet du hur man gör?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
=ANTAL.OM(C2:C21;"Italien") eller =COUNTIF(C2:C21,"Italien"), beroende om du har svensk eller engelsk version.
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
=ANTAL.OM(C2:C21;"Italien") eller =COUNTIF(C2:C21,"Italien"), beroende om du har svensk eller engelsk version.

Tack! Du är en ängel :D
Jag ska försöka att lära mig lite mer om excel. Roligt program.

Vet du vad det är för kommando om man vill att den gör samma sak, fast att den ska hämta data från ett annat blad?

Jag har nämnligen informationen om vilket vin jag har druckit på blad 1.
Sedan har jag cirkeldiagramet på blad 2.

Det borde ju vara någonting före C2:C21?
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
e
Tack! Du är en ängel :D
Jag har nämnligen informationen om vilket vin jag har druckit på blad 1.
Sedan har jag cirkeldiagramet på blad 2.

Det borde ju vara någonting före C2:C21?[

Tex: =ANTAL.OM(Blad1!C2:C21;"Italien") där man refererar till ett annat blad, i detta exempel Blad1.

Uppdateringen av diagrammen borde vara automatiskt om du satt upp cellreferenserna rätt.. C2 till C21 är de rader som du vill skall beräknas. Så om du lägger till viner i Excel arket måste du utöka referensen... Nu är ju inte detta forumet ett Excel forum så jag hoppas övriga medlemmar har överseende med denna konversation:)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
e

Tex: =ANTAL.OM(Blad1!C2:C21;"Italien") där man refererar till ett annat blad, i detta exempel Blad1.

Uppdateringen av diagrammen borde vara automatiskt om du satt upp cellreferenserna rätt.. C2 till C21 är de rader som du vill skall beräknas. Så om du lägger till viner i Excel arket måste du utöka referensen... Nu är ju inte detta forumet ett Excel forum så jag hoppas övriga medlemmar har överseende med denna konversation:)

Det här va roligt! Nu är mitt egna hemmasnickrade excell-ark skräddarsytt för mig och den uppdaterar faktiskt formulan och allting blir rätt! :D
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
upload_2015-3-1_20-45-33.png
 

Attachments

  • upload_2015-3-1_20-45-23.png
    upload_2015-3-1_20-45-23.png
    131,5 KB · Visningar: 229

magnum

Epernay, Frankrike
e

Tex: =ANTAL.OM(Blad1!C2:C21;"Italien") där man refererar till ett annat blad, i detta exempel Blad1.

Uppdateringen av diagrammen borde vara automatiskt om du satt upp cellreferenserna rätt.. C2 till C21 är de rader som du vill skall beräknas. Så om du lägger till viner i Excel arket måste du utöka referensen... Nu är ju inte detta forumet ett Excel forum så jag hoppas övriga medlemmar har överseende med denna konversation:)
Men inte om man lägger till mellan C2 och C21, eller?
 

KimHartman

Medlem
Kanske ett litet VBA-makro för att automatiskt sortera också? Ngt i stil med

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Worksheets("Blad1").Range("A1:B11").Sort Key1:=Worksheets("Blad1").Range("B1"), Key2:=Worksheets("Blad1").Range("A1"), Order1:=xlDescending, Order2:=xlAscending, Header:=xlYes
End Sub
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Kanske ett litet VBA-makro för att automatiskt sortera också? Ngt i stil med

Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
Worksheets("Blad1").Range("A1:B11").Sort Key1:=Worksheets("Blad1").Range("B1"), Key2:=Worksheets("Blad1").Range("A1"), Order1:=xlDescending, Order2:=xlAscending, Header:=xlYes
End Sub

Intressant, ska kolla på detta i veckan!
Hur har ni lärt er om excell? Kurs? Självlärd? Via jobbet?
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Någon som vet vad det är för formel för följande funktion? (Jag har engelsk version).

Jag vill att excell räknar ut % av totalen.

I cellen B17 så visas totalen.
I B2 visas det hur många gånger jag har skrivit in "Frankrike" i Blad 1.

Jag vill att den räknar "Frankrike" (Som är 7 gånger) och sedan delar 7 med totalen (Som är 39).

Hmm..
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Någon som vet vad det är för formel för följande funktion? (Jag har engelsk version).

Jag vill att excell räknar ut % av totalen.

I cellen B17 så visas totalen.
I B2 visas det hur många gånger jag har skrivit in "Frankrike" i Blad 1.

Jag vill att den räknar "Frankrike" (Som är 7 gånger) och sedan delar 7 med totalen (Som är 39).

Hmm..


=B2/$B$17 i cell C2, ändra formatet till procent. Sedan kan du kopiera denna och klistra in den för samtliga länder inkl totalen
 
Last edited:

KimHartman

Medlem
Intressant, ska kolla på detta i veckan!
Hur har ni lärt er om excell? Kurs? Självlärd? Via jobbet?

Självlärd i grunderna via jobbet eftersom vissa envisas med att använda det. Får jag data i ett excel-ark och får bestämma själv blir min första åtgärd att öppna Mathematica och skriva Import["fil.xlsx"] :p
 
Toppen