Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

min Pinot noir och din Pinot noir

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Pinot regerar ohotat i källaren hos mig. När vinerna är som bäst finns det inget som slår dem. Energin, elegansen, parfymen... Har mest erfarenhet av bourgogne men har druckit lite spridda viner från andra ursprung också. Men som redan påpekats: det är svårt att få tag i Bourgogne, och i viss utsträckning Pinot över huvud taget, till vettiga priser med någotsånär bibehållen kvalité. Har tyvärr inga långa listor på goda, prisvärda pinnar som går att få tag på utan större problem. Har dock ett tips: 2015 Enderle & Moll Liason. "Naturvin" från Baden. Elegant, transparent, supergott. Går att beställa från danmark: extrabrut.dk 170 DKK. Finns även 2014 för 160DKK, lite mindre stoppning, vansinnigt elegant och eteriskt. Också mer än väl värt pengarna.
Dessa skall jag se till att försöka få tag i!!!
Tack för spännande och relevanta tips!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Menar du att de muterade klonerna slutar mutera?
Eller att deras muterande tar några år innan de slår igenom med komplexitet?
Jag menar bara att det tar ex antal år innan klonal variation ger utslag med eventuell ökad komplexitet. :)

Det där med rötterna tror jag har mindre betydelse sensoriskt, men det kan säkert vara bra rent praktiskt när det gäller vattenförsörjningen och möjligen för plantans välmående rent allmänt. Mineralämnen är i stort sett doft- och smaklösa, men det är självklart viktigt att marken ger plantan de ämnen som behövs för att ge frukt av bra kvalitet. Det är ju inte mineraler som sugs upp trots allt, vilket nog är en av vinvärldens mest vanliga missuppfattningar
 

Mattias Schyberg

Administratör
Eller måste god PN kosta över 200kr flaskan?
300?
400?
700?
2647?

En EXTREMT god saké av den värsta kostar just under 400kr, men jag behöver bara några väl utvalda sakéer för 150kr flaskan för att gå upp i brygga, utstöta gutturala sportläten och känna mig som Kingen på Bingen...

Men, saké och vin är som äpplen och päron. Dock, plånbokens verklighet FINNS ju där...

Om man betraktar varje hunka som en "lyckopeng" och målet med Lyckopengarna är att nå så stor orgiastisk megaglädje som det bara är möjligt, så gäller det ju att leta noga innan man investerar sina lyckopengar i risjos, druvjos eller maltjos av vilket slag det nu vara månde. PN har historiskt i mitt liv levererat extremt usel Livsglädje per Lyckopeng. Men, jag har ju mött så många hänryckta evangelister som svär att Evangeliet är sant! Så att...
Jag vill ju också hänge mig åt att dricka Gudars nektar!!!!!!!!
Det är sällan pinot noir under ca 300 pix levererar stora upplevelser (90p eller mer) enligt min erfarenhet. Någonstans mellan 300-500 kr får man nog ofta räkna med att betala, men det är fortfarande ett minfält, speciellt om man vänder sig till Bourgogne.
 

Magikern

Medlem
Det är sällan pinot noir under ca 300 pix levererar stora upplevelser (90p eller mer) enligt min erfarenhet. Någonstans mellan 300-500 kr får man nog ofta räkna med att betala, men det är fortfarande ett minfält, speciellt om man vänder sig till Bourgogne.

Bourgogne behöver mer tid. Det är mycket få bra premier eller grand cru gjorda efter 2007 som det är lönt att korka upp idag (undantaget vissa 2009or möjligen). Då åsyftar jag även viner runt 500 sträcket.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bourgogne behöver mer tid. Det är mycket få bra premier eller grand cru gjorda efter 2007 som det är lönt att korka upp idag (undantaget vissa 2009or möjligen). Då åsyftar jag även viner runt 500 sträcket.
Alla viner som är gjorda för lagring behöver tid. Hög kvalitet utmärker sig oavsett. Har ett vin mängder av intensitet, struktur, längd och hopp om livet så märks det när man provar det även om det känns tillknäppt och komplexiteten saknas. Alla viner får mognadstoner med lagring. Ett vin som känns mediokert som ungt kommer aldrig bli stort är min övertygelse, dock möjligen bättre vilket även en bib kan bli.
 

Magikern

Medlem
Alla viner som är gjorda för lagring behöver tid. Hög kvalitet utmärker sig oavsett. Har ett vin mängder av intensitet, struktur, längd och hopp om livet så märks det när man provar det även om det känns tillknäppt och komplexiteten saknas. Alla viner får mognadstoner med lagring. Ett vin som känns mediokert som ungt kommer aldrig bli stort är min övertygelse, dock möjligen bättre vilket även en bib kan bli.

Slutna viner kan ju te sig lite mediokra ibland men ett underliggande djup kan ju alltid anas om vinet kommer att bli en höjdare. Sovande jätten eller som vissa uttrycker det att dricka en ung Bourgogne som kommer att bli enastående bra kan ibland kännas som att man försöker dricka stilla havet. Man kan knappast avgöra vad som döljer sig i djupet.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Slutna viner kan ju te sig lite mediokra ibland men ett underliggande djup kan ju alltid anas om vinet kommer att bli en höjdare. Sovande jätten eller som vissa uttrycker det att dricka en ung Bourgogne som kommer att bli enastående bra kan ibland kännas som att man försöker dricka stilla havet. Man kan knappast avgöra vad som döljer sig i djupet.
Som med all tro behöver man ha konkreta anledningar till sin övertygelse om man vill bli tagen på allvar. Finns det ingen anledning att tro att ett vin har det som krävs för att blomma ut till något fantastiskt, så har det förmodligen inte det eller så saknar man förmåga att se potentialen. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Senaste veckan har vi fullkomligt hängivit oss åt PN, men också (för överlevnadens skull:) druckit riktigt vin, riktigt öl och saké av den bättre...)

Visa bifogad bild 10317
Gundam vakar över Rex-Goliath, som är en urtypisk Californsk varmblods PN. Grov, josig, fläskig frukt och fullkomligt renons på allt det "lila" som bättre PN alltid förevisar. ~180kr. 75p.
Mud House var desto bättre! Hade garanterat fått de flesta blindprovande Burgundofiler att registrera en enklare AOC B tack vare transparent profil, tydlig och komplex PN-närvaro, nerv och någorlunda precision. Men alldeles för slank för att i min värld kvala in som riktigt vin. Gott, men inte åt hållet: delikat. För tunnt. ~180kr. 86p.
Visa bifogad bild 10318
Denna har ett slags make-uppat påhitts-Bourgogne-ansikte. Doften är angenämt enigmatisk med vad man kan kalla extrem mineralitet medan den i munnen bara är halvt Bgn och den andra halvan är varmblodig, med en sötma och fläskig josighet som inte går att överkomma på något bra sätt: den ÄR ju där... (från SB.) 81p, typ.
Känns bara trist att betygsätta ett vin enligt: "Inga fel..."

Är priserna så illa i Japan? HRM Rex Goliath Giant 47 Pound Roaster har ett snittpris på winesearcher på €4,5 :)
 

Magikern

Medlem
Som med all tro behöver man ha konkreta anledningar till sin övertygelse om man vill bli tagen på allvar. Finns det ingen anledning att tro att ett vin har det som krävs för att blomma ut till något fantastiskt, så har det förmodligen inte det eller så saknar man förmåga att se potentialen. :)

Skall se om jag kan hitta en helsluten Bourgogne till nästa BYOB vore kul ;)

De kan vara rätt lurigt att gissa deras framtid ibland.
 

Poussard

Medlem
Alla viner som är gjorda för lagring behöver tid. Hög kvalitet utmärker sig oavsett. Har ett vin mängder av intensitet, struktur, längd och hopp om livet så märks det när man provar det även om det känns tillknäppt och komplexiteten saknas. Alla viner får mognadstoner med lagring. Ett vin som känns mediokert som ungt kommer aldrig bli stort är min övertygelse, dock möjligen bättre vilket även en bib kan bli.

Nej en bib blir inte bättre för den ligger i en plastpåse, inte en flaska. Det är också av samma anledning som bibbar har extra sulfiter.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nej en bib blir inte bättre för den ligger i en plastpåse, inte en flaska. Det är också av samma anledning som bibbar har extra sulfiter.
Har du provat? Det har jag. :)

Ett dåligt vin blir aldrig bra, men det kan bli "bättre" och mer intressant med lite mognadstoner.

Att vinet ligger i plastpåse skyndar ju på processen, vilket även är fallet med osvavlade viner i viss mån.
 

Poussard

Medlem
Har du provat? Det har jag. :)

Ett dåligt vin blir aldrig bra, men det kan bli "bättre" och mer intressant med lite mognadstoner.

Att vinet ligger i plastpåse skyndar ju på processen, vilket även är fallet med osvavlade viner i viss mån.

Mig veterligen har ett oöppnat boxvin ett bäst-före-datum på ca 10 mån eller mindre, något som borde gå stick i stäv med lagring. Men visst, har du lagrat det <10 mån kanske det blev bättre. Har ju svårt att argumentera mot smak, den är ju subjektiv. :)
 

Poussard

Medlem
Ja, lagring är ju inte syftet med förpackningen direkt. 10 månader är säkert ett bra riktmärke för när ett vin i påse börjar få mognadstoner och således blir odrickbart för den tilltänkta målgruppen. :D

Tror inte det handlar om det utan om att plastpåsen får i sig mer luft när den tappas än en flaska gör samt att förslutningen på boxen inte går att jämföra med en kork, kapsyl eller skruvkapsyl. Alltså att boxviner de facto blir sämre av lagring, snarare än tvärtom.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tror inte det handlar om det utan om att plastpåsen får i sig mer luft när den tappas än en flaska gör samt att förslutningen på boxen inte går att jämföra med en kork, kapsyl eller skruvkapsyl. Alltså att boxviner de facto blir sämre av lagring, snarare än tvärtom.
Jag förstår precis vad du menar, men håller inte med om att det nödvändigtvis alltid behöver stämma.

Vilka erfarenheter har du?
 

Pontus

Medlem
Jag tror inte att jag någonsin helt kommer att kunna känna, förstå och bedöma den framtida potentialen i ett ungt vin, och då testar jag i princip alla viner jag köper för lagring även som unga (undantag finns, t ex vet jag att jag inte alls tycker om röda unga kraftigt extraherade viner eller en del unga champagner). Det där att man alltid kan ana en storhet är jag inte riktigt säker på, om man nu inte har otroligt mycket erfarenhet och är extremt skicklig. En del viner går ju igenom fullständiga metamorfoser...
 

Elvis

Medlem
Jag tolkar ditt svar som att stilla röda från Champagne inte är tillräckligt bra och att du tycker den bästa PN är den som återfinns i mousserande Champagne.

Jag brukar inte skriva "mousserande Champagne" - det är enklare att skriva champagne. Stilla viner från Champagne brukar inte innefattas i det begreppet utan kallas för Coteaux Champenois.
 

Poussard

Medlem
Jag brukar inte skriva "mousserande Champagne" - det är enklare att skriva champagne. Stilla viner från Champagne brukar inte innefattas i det begreppet utan kallas för Coteaux Champenois.

Jag instämmer f.ö. i att Blanc de Noir (på PN) är de godaste Pinot Noirerna (kan dock va så att TS syftade på just röda stilla viner när tråden skapades så detta är lite off-topic).
 
Toppen