Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

min Pinot noir och din Pinot noir

Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
På samma tema...

Det finns en dokumentär på Netflix som heter "Ett år i vingården" (eller snarlikt). Där får man följa Perrot-Minot och Bize-Leroy under ett år.

Kolla in hur de två producenterna skördar sina druvor. Perrot-Minot tar in turister som släpps lösa med vars en sekatör. Allt klipps av och slängs i en gigantisk plastcontainer som sen körs in och pressas.

Bize-Leroy har professionella plockare som tar någon klase i taget (i typ kundkorgar). Sen står banne mej tanten och inspekterar varenda druva innan de går till press. Är det hemligheten? Och varför slarvar då alla andra? Perrot-Minot är väl rätt välrenommerad dessutom. Det är ingen vinmarkens fel att det blir skit av det
Har själv inte varit i en enda på minsta vis ambitiös vingård som saknar sorteringsbord. (Har varit till ett omfattande antal i rätt många länder.)
Vissa vinmakare anser att det är just deras pressmaskin som är nyckeln, andra att det är de organiskt odlade grönsakerna i vingården, andra hur de behandlar rankorna veckan innan skörd... Religion?

Tänk om det funkar så här:
Släpp loss turisterna i de nyplanterade gångarna!
Låt dem höra hur jäkla duktiga de är!
Ju mer du berömmer dem, desto fler flaskor köper de till överpriser efter tackmiddagen!
Jäs deras druvor till lantvin och sälj till förtjänst!

Just saying...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Bourgogne är det vin som kommer närmast perfektion på alla sätt och vis! Både vad gäller vitt och rött :)

Bästa röda Bourgogne för mig är DRC Echezeaux 2005 i en blindprovning mot andra fina etiketter.

Synd bara att de bästa är så jäkla pricey :( Tror förresten att detta är något som irriterar många. De vill liksom kunna fynda något som är minst lika bra, eller i alla fall nära, som de dyraste och när det inte går blir man frustrerad och avfärdar hela regionen.
Utan att verka oförskämd: men hur bevandrad är du i Barolo-Barbaresco? Chianti? Brunello di Montalcino? Ciel du Cheval? NZ chardonnay?
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev lite orolig när jag läste det här eftersom jag hade beställt en låda baserat på ditt förra inlägg. Testade dock vinet igår och det var en positiv överraskning: fin doft, men lite damm eller bränd bakelit i bakgrunden, bra syra och oväntat bra koncentration, med lite luft och värme (startade kallt) kommer frukten och med en bit fourme d'ambert (inte helt väntat) börjar vinet att skina. Mycket roligare än så här blir det inte för 30 pistoler (för en halvflaska).
Kan du inte ta med en PN du verkligen gillar till nästa omgång i Tokyo?
Så skall jag kontra med en som jag verkligen gillar, också :)
...och SEN så hänger vi oss åt ohemula mängder underbar saké, som vanligt.
Skall försöka överraska dig med ett bättre ställe och med någonting mer exotiskt i matväg (men, jag är nog sönderslagen där...)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gillar själv dess extremt stendammiga "terroir"-näsa men har inte hittat många som njuter av dess tämligen oköttiga okropp. Hursomhelst: då jag har ytterligare fem flaskor att dra fram, så hoppas jag på lycka!
...redan efter den andra flaskan i Tokyo så sa hustrun ifrån: "en till sån här och du får sova i hundkojan!"
...men vi har ju ingen hundkoja?
...då får du bygga en!

Underbart transparent, elegant bortom mycket! Klår väldigt många Bgn i kombon av transparent struktur och superb komposition. Syrorna är finstämda. Det hela får mig att njutningslystet tänka CF från Loire. (PN från Loire är ett annat djur.)
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kvällens vin (har haft en äktenskapligt påtvingad hiatus från PN, och nu blev den ... läääängre.)

2015 Barda Pinot Noir från Patagonien (Argentina), 71p
Ett uselt vin.
Knappt några poäng på en PN-kryddig men ointressant näsa.
Minuspoäng på en översyrlig och fullkomligt obalanserad gompalett (eller vad du nu vill kalla det) som inte utlovar någonting för framtiden. Överprisat så man inte kan låta bli att skratta högt!

Personligen föredrar jag en no-name Louis Jadot till detta pris.
...samtidigt som man på denna prispunkt (SB-inköpt putell) kan få sig till livs avsevärt bättre och rent ut underbara viner...
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Var jag inte tydlig - för mkt grönsaker och för lite frukt än så länge? Tunnhet är välan snarast ett franskt PN-problem.
Mnjae, du var tydlig med att de släppt bättre årgångar. Men jag känner mig fortfarande lite ovetandes angående dina tankar king vinets kropp, struktur och allmänna komposition.
Förmodligen läser jag bara dåligt utan glasögonen...:eek:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Att man kan bli så ARG på PN-viner... :mad:

Jag kan... :deprimerad::död::raseri::raseri::raseri::usch::vägg:
Personligen har jag lagt lång-långt över 100.000kr :vägg: på att INTE förstå PN. :bäver: (Idiot-Stefan!)
(Ungefär som att köpa IOGT-lotter för 100 lök och hoppas vinna en kinesisk gräsklippare...). :öga:

Personligen:
Bgn, nej. Hitlers Österrike och NZ: massor goda! Napa, nej. Oz, nej... Oregogne och Washingogne: mnjae, varierar med flaskan. Italien: mums! Thai: NEJ! Japan: nej. Taiwan: hej-nej...

Personligen är min 10-i-topp-lista för underbart mumsiga röda = Sangiovese-viner. Finns inte en enda PN i toppen där... Toppen har fö dessutom små blygsamma inslag av kalla Syrah- och Zinfandelviner ävensom Sangiovese rular. Alla de där lite bättre icke-Parkeriserade Sangiovesarna-Syraherna-Zinfandelarna har den där smaskigt mummiga schlurpiga känslan som helt enkelt är helt oemotståndlig.

(Mulligaste vinerna alla kategorier innebär att vi rör oss mot vitt: Mosel Riesling med viss sötma!!!!!!!!!!!!!)

I min värld så har jag ännu inte upptäckt PN som en mumsemums-mumsfilibabba-vindruva för vin... den må vara hur delikat och känslig den vill som druva, men om den inte levererar ett vin som min gom kan få ihop, så... svårt...

MEN JAG ÄR ALLTID PÅ ! ! !
Dina bästa PN är inte wasteade på mig, bara goda fröplantager. Och om vi delar en mummig flaska från mina samlingar och en pregnant PN från dina, så lovar jag att du får dricka din djewla PN själv (såtillvida den inte levererar - då kommer jag verkligen vilja åt dropparna!) samtidigt som jag inte kommer försöka begränsa dig i din tillgång till mina sjukligt-goda-droppar...

Minns ssk en afton då jag på egen majestät nära nog tömde en flaska mummigt transparent Chianti Classico redan till första förrätten... (Hustrun protesterade med protruderande horn...)

Smaken är givetvis som ärschelet, men det är ändå givande att dialogisera.
Det Goda Samtalet har alltid drivkraft framåt!
 
Last edited:
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tunnhet är välan snarast ett franskt PN-problem.
Mnjae, kanske det. Men enligt mitt anteckningsblock är PN-blaskigheten ett stort problem också genom stora delar av Asien. Har blaskat också från Oceanien, Spanien, Tüskland, Hitlers Österrike, Schweitz, Canada, Sydamerika och USA...

Har även druckit swulstiga franska syltbombs-PN utan att gråta (även om gråten var nära).
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Kan du inte ta med en PN du verkligen gillar till nästa omgång i Tokyo?
Så skall jag kontra med en som jag verkligen gillar, också :)
...och SEN så hänger vi oss åt ohemula mängder underbar saké, som vanligt.
Skall försöka överraska dig med ett bättre ställe och med någonting mer exotiskt i matväg (men, jag är nog sönderslagen där...)
Fixar, räkna med att det blir en tysk med 15 %
 

ChristianB

DipWSET
Jag utmanar dig och dina liktänkande på dubbelblind provning.
Det är väldigt mycket MER än ursprung, vingårdar och etiketter bakom vad som är ett riktigt bra vin. PN eller bubbel eller annat...
Ser fram mot en supertrevlig afton där alla tar med två flaskor varav EN skall vara en Bgn över 500kr och den andra kan vara precis vad som helst.

Vid provningen. Fråga ett:
Är detta en PN eller inte?
Om PN: är detta en Bgn eller inte?

Finns ingen själ som spikar 40 rätt!
Det låter som en spännande provning! Och givetvis är det många faktorer som behövs för att göra ett bra vin.

Jag tror dock att en mer upplysande provning är en Bggne och en icke-Bggne, istället för ett random vin. Frågan "Är detta en PN eller inte?" känns lite överflödig i situationen. Såvida du inte tänker att man ska ta något liknande (Beaujolais Cru, Zweigelt, Valpolicella, osv).
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det låter som en spännande provning! Och givetvis är det många faktorer som behövs för att göra ett bra vin.

Jag tror dock att en mer upplysande provning är en Bggne och en icke-Bggne, istället för ett random vin. Frågan "Är detta en PN eller inte?" känns lite överflödig i situationen. Såvida du inte tänker att man ska ta något liknande (Beaujolais Cru, Zweigelt, Valpolicella, osv).
Det är fascinerande hur svårt det kan vara att skilja också mellan bra Nebbiolo och bra PN. Samma med bra Tempranillo. Och så många andra!!! Utan att ha seglat på dessa vatten, så framstår frågan: "PN eller inte" nästan som löjeväckande. Har själv klivit snett i villfarelsen att PN är enkel att urskilja. Men, jag känner ingen vinprovare som spikat PN/icke-PN blint i ett heat om 20 blandade flaskor. Ssk skoj blir det om man har rävar i gänget som kan välja precis vad som helst med snygg transparent struktur eller snedgångare som verkligen inte beter sig som Bgn osv :)

Möjligheten att blanda icke-PN som regel för provningen innebär egentligen enbart att undertecknad, @Mattias S och @Mats mfl slipper bryta mot reglerna. För "utmaningar" kommer att bidras med, oavsett "regler". Växandet är skoj liksom dialogen som växer fram :)

Ser ut att bli senare delen av september eller oktober, men måste återkomma i samband med resplanernas spikning.
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fixar, räkna med att det blir en tysk med 15 %
Det låter som en underbar afton redan är i görningen :)
Skulle du protestera om vi återbesöker 桂、Katsura?
Vi kan besöka en underbar fransk restaurang i närheten för PN grejs innan. Bara ett kvarter därifrån. BYOB kostar ~200kr flaskan där.
Kan det funka?

...och Katsura är my treat nästa vända :cool:
 
Trådskapare
StefanAkiko

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har inte blivit mer PN den senaste tiden än denna underbara Carignane:
IMG_3801.JPG

2011 La Ciaude av Anne Gros & Jean-Paul Tollot, Minervois, 94p
Tokstolligt för ung, men utsökt skillat vinifierad, helt utan alla unkna eller ounkna dofter av kokta rotfrukter. Lite "torr" i upplevelsen, men med några chorizos och en tonfiskröra så dansade den på bordet!
Smaskigt rik i både näsa och gom. Varmblodshingst. Avslutningen kastar mig in i barndomens pallade försommarsrabarber. Dessa späda, omilt syrliga men lättuggade jaktupplevelser med liten beska. Syrorna balanserar hela schabraket medan tanninerna fortfarande brottas ned av den ymniga frukten. Detta vin har helt enkelt väldigt många fler år att leverera.
Är precis som då jag vandrade med Marco Favero under en hel vårdags EM i Sydfrankrikes La Garrigue. Helt oemotståndligt för mina smaklökar. Gick upp i brygga av detta eleganta fullblodsvin, producerat i Minervois av ett av Bgn's mest namnkunniga par.
Kan PN verkligen klå denna kompletta upplevelse?
Och varför finns det inte fler Carignane-viner där ute?

Great shit! 94p!

Till efterrätt så unnade vi oss (jag mig) ett glas Los Arcos (Amontillado, Lustau) som bara var så extremt underbart i kvällens avsvalning. +34C idag, "svala" +27C på kvällskvisten. Väl värt att drunkna i :)
 

jrick

Medlem
Har inte blivit mer PN den senaste tiden än denna underbara Carignane:
Visa bifogad bild 10561
2011 La Ciaude av Anne Gros & Jean-Paul Tollot, Minervois, 94p
Intressant, även om jag inte alls förstår vad det har med pinot noir att göra annat än att egendomen startats av två personer från Bourgogne. Intressant för att jag drack exakt samma vin i februari 2015 och tyckte verkligen inte om det. Det kan ju ha hänt mycket i flaska men på din beskrivning låter det mer som en smakfråga - dvs pinot noir kommer nog aldrig passa dig om du uppskattar det här vinet så mycket.
 
Kvällens vin (har haft en äktenskapligt påtvingad hiatus från PN, och nu blev den ... läääängre.)

2015 Barda Pinot Noir från Patagonien (Argentina), 71p
Ett uselt vin.
Knappt några poäng på en PN-kryddig men ointressant näsa.
Minuspoäng på en översyrlig och fullkomligt obalanserad gompalett (eller vad du nu vill kalla det) som inte utlovar någonting för framtiden. Överprisat så man inte kan låta bli att skratta högt!

Personligen föredrar jag en no-name Louis Jadot till detta pris.
...samtidigt som man på denna prispunkt (SB-inköpt putell) kan få sig till livs avsevärt bättre och rent ut underbara viner...
Smaken är som baken, här hemma gillas detta skarpt. Skulle inte kalla detta speciellt syrligt alls
 

Poussard

Medlem
Drack Peter Wetzer Pinot Noir 2013 igår (Ungern). Definitivt den bästa stilla PN jag druckit. Ganska långt ifrån ekad Bourgogne i stilen.

Dusty minerals, juicy sour red berries, blood grape with some rind bitterness, initial spritz on the tongue, hint of soap. Relatively tannic structure for a PN.
 
Drack Peter Wetzer Pinot Noir 2013 igår (Ungern). Definitivt den bästa stilla PN jag druckit. Ganska långt ifrån ekad Bourgogne i stilen.

Dusty minerals, juicy sour red berries, blood grape with some rind bitterness, initial spritz on the tongue, hint of soap. Relatively tannic structure for a PN.
Låter som nått jag borde gilla, köpt via wine waves?
 
Toppen