Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Misslyckade sabreringar

Joakim

Medlem
image.jpg Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Att sabrera är dumt, vilket ditt exempel är ett tydligt bevis på. Trist att det gick så illa. :(

Bäst är att öppna normalt. :)
 

kayaker

Cyklist
Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Hur välkyld var flaskan?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hmmm, konstigt... Värst måste ändå ha varit att de druckit upp skumpan när du kom tillbaka, vilken osolidarisk handling!

Inte för att låta självgod men jag har sabrerat allt från ölflaskor till grillkorvspaket och aldrig råkat ut för att flaskan splittrats...

Du verkar ju i övrigt gjort allting rätt, följt gjutskarven, 45 grader vinkel på svärdet och tjong så brukar det gå bra... Det gäller förvisso att inte fega, man får ju ha lite "snärt" i svärdet... Brukar ha en handske på mig ibland för säkerhets skull, det hade nog gjort susen i ditt fall.

Har även sabrerat en del med motorsåg och även det går utmärkt, dock utan att kedjan gått runt och med motorn igång mest som stämmningshöjare. Vem blir inte glad och nostalgisk när det luktar tvåtaktsolja...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.


Du tror väl inte att du är ensam på Jorden med din erfarenhet? Hoppas du har sabreringen på film.
 

Jos

Medlem
Klart det händer ibland, tricket är att man håller väldigt löst. Är man lite spänd är det lätt att man håller hårt/kramar flaskan och om den då spricker är det kört...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visa bifogad bild 4420 Skulle sabrera en Magnum igår och det gick totalt fel! Tog bort grimman och slog i sömmen men flaskan sprack långt ner på halsen. Resultat, 1/3 åt skogen och besök på sjukhus. Tre stygn och champagnen urdrucken när jag kom tillbaks från sjukhuset efter två timmar. Glaset skar igenom handen ovanför tummen. Vad kan jag ha gjort för fel? Tung kort sabel, distinkt lagom hårt slag. Magnum år svårt, men det har gått bra förut.
Tråkigt med skärskador - hoppas du blir helt återställd! Vilken hand var det som skadades - den med sabeln eller den med flaskan? Normalt är det väl handen med flaskan som "lever farligt" om flaskan går sönder, men då brukar man å andra sidan tappa mer än 1/3 av innehållet. Så var det möjligen handen med sabeln?
När du skriver "slag" undrar jag lite vilken teknik du använder? Sabrering innebär ju normalt att "åka längs" flaskan, inte att hugga.
 
Trådskapare
J

Joakim

Medlem
Funderar fortfarande vad som gick fel.
1) Temperaturen var 4-5 grader gissar jag. Med tanke på värmen ute ville jag inte att den skulle bli varm för fort när den väl kom i glasen.
2) Det var högerhanden, ovanför tummen som fick sys med tre stygn.
3) Vinkeln var rätt, och jag drog sabeln längs med flaskan. Helt enligt skolboken.
Har sabrerat ca ett trettiotal flaskor genom åren och aldrig varit med om detta. Kommer att använda handske nästa gång.
Campangen var Legras & Haas 2008 på Magnum.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Funderar fortfarande vad som gick fel.
1) Temperaturen var 4-5 grader gissar jag. Med tanke på värmen ute ville jag inte att den skulle bli varm för fort när den väl kom i glasen.
2) Det var högerhanden, ovanför tummen som fick sys med tre stygn.
3) Vinkeln var rätt, och jag drog sabeln längs med flaskan. Helt enligt skolboken.
Har sabrerat ca ett trettiotal flaskor genom åren och aldrig varit med om detta. Kommer att använda handske nästa gång.
Campangen var Legras & Haas 2008 på Magnum.
Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
 
Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
Därför! Sabrerar mycket och gärna.

Hos en vän fick vi exakt samma effekt (utan skärskadorna) på en Krug 1995. Enligt personer i Champagne kan det hända och det beror på spänningar i glaset som kommer från tillverkningen. OM det händer och det här bara hänt en gång som jag sett så släpp flaskan, svårt att göra kanske, men bättre än skador på handen.

Hoppas det blir bättre snart Joakim, lovar att sabrera en Legras & Haas 2008 nästa gång vi får tillfälle och varför inte något annat kul :)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Jag använder jämt handske vid sabrering just ifall detta händer.
Hoppas handen läker fint och bättre lycka nästa gång.
 
Trådskapare
J

Joakim

Medlem
Nyfiken fråga: Varför sabrera något så trevligt och skört som ett bra vin?
En bra och berättigad fråga. De flesta champanger jag dricker öppnas på vanligt sätt. Men ibland känns det rätt att stå på verandan och sabrera en varm sommardag! Det sker alltid inför "publik" och brukar bli ett uppskatt inslag i totalupplevelsen av middag, goda viner och trevligt sällskap. Det känns lite busigt och extravagant att sabrera. Denna gång fick begreppet "totalupplevelse" en ny innebörd för oss alla. Detta hände kl 19.30, fördrinck, och middagen blev försenad två timmar och en av gästerna höll på att svimma av allt blod som sprutade fram.
 

Mattias Schyberg

Administratör
En bra och berättigad fråga. De flesta champanger jag dricker öppnas på vanligt sätt. Men ibland känns det rätt att stå på verandan och sabrera en varm sommardag! Det sker alltid inför "publik" och brukar bli ett uppskatt inslag i totalupplevelsen av middag, goda viner och trevligt sällskap. Det känns lite busigt och extravagant att sabrera. Denna gång fick begreppet "totalupplevelse" en ny innebörd för oss alla. Detta hände kl 19.30, fördrinck, och middagen blev försenad två timmar och en av gästerna höll på att svimma av allt blod som sprutade fram.
Bra svar, kan tänka mig att det känns som att resa tillbaka till barndomen, men denna gång blev det som att ramla ner från trädkojan rakt ner i backen. ;)
 

gece

Man vänjer sig.
jag har sabrerat allt från ölflaskor till grillkorvspaket och aldrig råkat ut för att flaskan splittrats...
Grillkorvspaket? Vänligen utveckla detta :)
Själv så kör jag denna metod med rödtjut någon gång per år med samma motivering. ;)

Provade den med mina vandringskängor och en halva Castelnau de Suduiraut -10 nyligen... hände ingenting. Antingen var skorna för dämpade eller så får man för lite momentum i en halva.
 
Toppen