Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Misstänkt vinkällarstaging i Stockholms dyraste lägenhet

Emil

Medlem
I dagarna lades en lägenhet i Gamla stan om tre våningar plus källare ut till försäljning till det nätta priset 60 miljoner kronor. Bilder på objektet finns här, och den skarpsynte ser att det medföljer en pampig vinkällare fotograferad på bild #36 - direktlänk. Det som omedelbart slår mig är att även om det verkar vara ungefär 1000 fack så är nästan alla faktiskt tomma, och av en slump är det nästan bara de fack som är närmast i bild som används. Dessa verkar dock dessutom innehålla precis samma vin som jag förgäves försökte identifiera - jag ser texten "côt.. de" på ett par ställen och tankarna gick såklart till côtes de nuits, men sen gick jag bet.

Vad tror ni, är det fejkat till bilden? Och vad är det egentligen för vin som vi ser nästan hundra flaskor av?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
JÄKLIGT fin källare... Tyvärr inga gissningar på vinerna men det ligger ju några skruvkorkar där också och något som ser ut som champisar...
Trevligt med orientalisk matta i vinkällaren, kanske något man borde implementera :)
 
I dagarna lades en lägenhet i Gamla stan om tre våningar plus källare ut till försäljning till det nätta priset 60 miljoner kronor. Bilder på objektet finns här, och den skarpsynte ser att det medföljer en pampig vinkällare fotograferad på bild #36 - direktlänk. Det som omedelbart slår mig är att även om det verkar vara ungefär 1000 fack så är nästan alla faktiskt tomma, och av en slump är det nästan bara de fack som är närmast i bild som används. Dessa verkar dock dessutom innehålla precis samma vin som jag förgäves försökte identifiera - jag ser texten "côt.. de" på ett par ställen och tankarna gick såklart till côtes de nuits, men sen gick jag bet.

Vad tror ni, är det fejkat till bilden? Och vad är det egentligen för vin som vi ser nästan hundra flaskor av?
Jag brukar också lägga nedre gräns på mina hemnetsökningar på 40 mkr. Annars är det liksom bara för mycket svenssonlägenheter som dyker upp i listorna... ;)

Skämt åsido, för märklig bild, jag noterar t ex de små ektunnorna med tapp - kanske är jag bara oerfaren eller kan någon hjälpa mig gissa vad har man dem till? Eklagra litet källarljum old-fashioned? Prydnad?

Ännu ett mysterium: det stora myskoxehornet att dricka mjöd ur ovanpå hyllan till höger i bild som får mig osökt att tänka på Asterix och Vikingarna samt den gamla studentföreningen i Tübingen (dichtende, nicht schlagende) där man skuttade runt vid midnatt och bälgade örtig sprit ur dylikt horn medan man skanderade:
Jagen ist der alle größte Freude
Jagen ist der alle schönste Lust
Es gefreut der junge Mann
In seinem Brust

För att inte tala om den Heliga Graal som bara står där till vänster.
Kan det vara Opus dei eller tempelriddarorden som lämnar Sverige och säljer av?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
Tror inte att det är fejk. Har sett många halvtomma källare och vinkylar i hem i Svedala. Trälådorna från Bdx avslöjar nivån på ägarens vinintresse... verkar mer intresserad av likdelar från diverse djur. Kan man gissa att den platsbyggda vinhyllan köptes av en tidigare ägare?

De flaskor som det finns flest av ser ut att ha det franska skattesigillet på toppen och inte är det några buteljer från Bourgogne. Skulle gissa på något billigt sydfranskt.

Små träfat har jag sett folk använda för extra lagring av både sprit och vin. Inte helt ovanligt i Spanien. En bekant lagrade rom, en annan Rioja. För den som vill ha en extra överdos träplanka...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag kan inte låta bli att tänka "oj, vilka volym-ineffektiva flaskhyllor"! Respektive hål verkar ju gjort för en ovanligt fet magnum - titta vad mycket luft det finns runt varje normalstor flaska! Nej, hellre sådana här ställ för min del! Jag blir mer imponerad av en vinkällare med effektiv förvaring och många bra viner än med mycket mörkt trä...
När jag tittar igenom bilderna så dyker begrepp som "stilkrock", "noveau riche", "har nog Jan Guillou som idol" upp i huvudet... :) Inreder man sitt hem med en kombination av vilt/jakttroféer och riddarkitsch i kombination med sådant som ska se lite klassiskt "adligt" ut, måste man nog ha en sådan förebild.
Fast vill någon skänka mig 379 m2 i Gamla stan så tar jag förstås gärna emot och tackar och bockar.
Begärt pris motsvarar f.ö. 158 000 kr/m2!
 

kayaker

Cyklist
Jag kan inte låta bli att tänka "oj, vilka volym-ineffektiva flaskhyllor"! Respektive hål verkar ju gjort för en ovanligt fet magnum - titta vad mycket luft det finns runt varje normalstor flaska! Nej, hellre sådana här ställ för min del! Jag blir mer imponerad av en vinkällare med effektiv förvaring och många bra viner än med mycket mörkt trä...
När jag tittar igenom bilderna så dyker begrepp som "stilkrock", "noveau riche", "har nog Jan Guillou som idol" upp i huvudet... :) Inreder man sitt hem med en kombination av vilt/jakttroféer och riddarkitsch i kombination med sådant som ska se lite klassiskt "adligt" ut, måste man nog ha en sådan förebild.
Fast vill någon skänka mig 379 m2 i Gamla stan så tar jag förstås gärna emot och tackar och bockar.
Begärt pris motsvarar f.ö. 158 000 kr/m2!
Jag håller med.
Efter att ha tittat igenom alla bilder så framstår lägenheten snarast som en orgie i smaklöshet. Jag förstår om säljaren vill vara anonym.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Fascinerande att det är så fullständigt smaklöst, kan inte låta bli att undra om det är Family Adams som bott där innan, badrummet är ju uppenbarligen nygjort men ser ju förfärligt ut.

-En humoristisk detalj, i en av bokhyllorna står men massa Lonely Planet, guideböcker för backpackers som reser på minimal budget...
Jättebra om man vill hitta boende för under 5$ natten i Norra Laos och så...
 
Trådskapare
E

Emil

Medlem
"oj, vilka volym-ineffektiva flaskhyllor"! Respektive hål verkar ju gjort för en ovanligt fet magnum

Tror du inte det är "standardmått" 100x100 mm? En vanlig bordeauxflaska är 75mm diameter, champagne 85mm, bordeaux magnum 100 (så man får trycka in den). Champagne magnum är 115 mm och ryms inte. Det är precis som du säger rätt ineffektivt, men praktiskt.
 

lukastollig

Pudelfantast
Fascinerande att det är så fullständigt smaklöst, kan inte låta bli att undra om det är Family Adams som bott där innan, badrummet är ju uppenbarligen nygjort men ser ju förfärligt ut.

-En humoristisk detalj, i en av bokhyllorna står men massa Lonely Planet, guideböcker för backpackers som reser på minimal budget...
Jättebra om man vill hitta boende för under 5$ natten i Norra Laos och så...

Tänkte exakt samma sak: som klippt och skuret från Family Adams
 

MagnusH70

Medlem
Han lär ju i alla fall ha lite olika typer av kött att tillgå till sina drycker av skinnen att döma....
Såg i alla fall inga delar av hotade djur, men de kanske är borttagna:rolleyes:
 
Toppen