Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Mitt Kök-mässsan 2012

Segol

Medlem
Riktigt gammal tråd men jag kan inte låta bli.

Jag var på mässan i Älvsjö i helgen (jajamän, jag fick en skymt av Mölstad) och passade på att testa de gotländska vinerna som fanns där, jag har för mig att ett av vinerna hette Hablingbo men det spelar mindre roll eftersom jag inte kommer leta efter dem framdeles. Det minst dåliga var det vita men det röda var fasansfullt. Om man tänker sig ett riktigt skitvin och sen ställer en öppen flaska av det i solen ett par månader tror jag man hamnar någorlunda rätt smakmässigt. Jag fick dessutom höra, vet dock inte om det stämmer, att priserna ligger på ca 300kr/flaska.

I hyfsad anslutning till gotlandsvinet fanns en monter där det gick att provsmaka Lasse Stefanz amarone med en etikett föreställandes bandet, jojo...
 

Jos

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Jag tyckte mässan som sådan var riktigt bra men provningen jag gick på var katastrof... Ja jag får skylla mig själv men ändå!?

Vi fick fribiljetter till mässan men var ändå tvungna att stå i kö för att köpa drinkbiljetter (trodde jag just då...) och eftersom tiden började bli knapp och vi inte visste om det fanns några bra utställare på mässan så tänkte vi att vi skulle kolla om det fanns någon ok vinprovning. Folkets Viner (eller vad den hette) var utesluten och kvar fanns bara en annan som inte var full och den hette Elitviner från Sydafrika. Jag gillar inte Sydafrika och gjorde där och då ett korkat val... Jag tänkte att om det är något Sydafrikanskt vin som kan få mig att ändra uppfattning så kanske det är deras elitviner..?
Sagt och gjort, vi köpte biljetter för 150 spänn styck. Helt utan större förhoppningar såklart men en ok provning kanske det skulle bli..? I väntan på att provningen skulle börja så gick vi runt en del och insåg då att det fanns hur mycket utställare som helst och att det fanns massvis med gott att pröva under diskarna. Tyvärr han klockan bli 16 rätt snabbt och vi gick då till provningen av Syafrikanska elitviner!

Sen blev det besvikelse.... Det visade sig trots namnet inte vara en provning av Syafrikanska elitviner utan en seg företagspresentation av KWV samt en provning av några av KWVs viner. Jag hade alltså betalat 150 spänn för en biljett till att lyssna på en företagspresentation!? :mad: Finns inte en chans att jag hade gått på provningen om det hade stått att det var KWVs viner som gällde.

Ännu mer lack blir jag när jag tänker på hur många montrar med bra vin jag inte hann med bara för att jag spenderade 40 minuter där. För om man bortser från att det var för mycket folk(packade mäss-svennar) och var lite listig när man pratade med utställarna så visade det sig finnas hur mycket bra som helst. Prövade igenom Renato Rattis -08or samt en del annat trevligt från Faively, och några bra Brunello där Val di Suga var mindre bra. Det var även kul att pröva ultratraditionell Toscana från Tua Rita(som jag trodde bara gjorde tvärtom) samt en del bra Champagne.

Och då hann jag alltså inte att varken leta efter Comtes hos Fondbergs eller Winston hos Ward.... :-X
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Jos skrev:
Jag tyckte mässan som sådan var riktigt bra men provningen jag gick på var katastrof... Ja jag får skylla mig själv men ändå!?

Vi fick fribiljetter till mässan men var ändå tvungna att stå i kö för att köpa drinkbiljetter (trodde jag just då...) och eftersom tiden började bli knapp och vi inte visste om det fanns några bra utställare på mässan så tänkte vi att vi skulle kolla om det fanns någon ok vinprovning. Folkets Viner (eller vad den hette) var utesluten och kvar fanns bara en annan som inte var full och den hette Elitviner från Sydafrika. Jag gillar inte Sydafrika och gjorde där och då ett korkat val... Jag tänkte att om det är något Sydafrikanskt vin som kan få mig att ändra uppfattning så kanske det är deras elitviner..?
Sagt och gjort, vi köpte biljetter för 150 spänn styck. Helt utan större förhoppningar såklart men en ok provning kanske det skulle bli..? I väntan på att provningen skulle börja så gick vi runt en del och insåg då att det fanns hur mycket utställare som helst och att det fanns massvis med gott att pröva under diskarna. Tyvärr han klockan bli 16 rätt snabbt och vi gick då till provningen av Syafrikanska elitviner!

Sen blev det besvikelse.... Det visade sig trots namnet inte vara en provning av Syafrikanska elitviner utan en seg företagspresentation av KWV samt en provning av några av KWVs viner. Jag hade alltså betalat 150 spänn för en biljett till att lyssna på en företagspresentation!? :mad: Finns inte en chans att jag hade gått på provningen om det hade stått att det var KWVs viner som gällde.

Ännu mer lack blir jag när jag tänker på hur många montrar med bra vin jag inte hann med bara för att jag spenderade 40 minuter där. För om man bortser från att det var för mycket folk(packade mäss-svennar) och var lite listig när man pratade med utställarna så visade det sig finnas hur mycket bra som helst. Prövade igenom Renato Rattis -08or samt en del annat trevligt från Faively, och några bra Brunello där Val di Suga var mindre bra. Det var även kul att pröva ultratraditionell Toscana från Tua Rita(som jag trodde bara gjorde tvärtom) samt en del bra Champagne.

Och då hann jag alltså inte att varken leta efter Comtes hos Fondbergs eller Winston hos Ward.... :-X
Roande läsning!

Då kan jag trösta dig med att jag bla. smaskade i mig Mumm de Cramant, smörig, blommig - mycket bra.
Belle Epoque både vit&rosé, som jag gilla skarpt, gick och tog påfyllning flera gånger ;)
Pol Roger 2002 imponerar ännu en gång på mig, den kommer gå långt! men när BdB-02 kommer gäller det att bunkra - den kommer nog vara stråt vassare!
Orpale - levererar som alltid. Testade för skojs skull också De Saint gall 2004 som ni tyckte var så mycket bättre än PP Spéciale - vilket jag inte alls förstår !?
Pierre Peters BdB utan dosagé (bas år 2004) tycker jag för övrigt levererade förvånansvärt bra också!
för att nämnda några ur högen som du gick miste om :)
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Jag håller med om att det fanns mycket bra att dricka och inte minst fanns det en hel del bra Champagne såsom Pol Roger, -02 kommer bli kanon så småningom, och Belle Epoque. Jag fick ett nytt bevis på att Bollinges NV Rosé inte är min grej och det var kul att testa ett årgångsvin från Castellane vilket inte är nåt jag gör varje dag.
Sen kanske jag borde ta detta i en annan tråd kommer jag på nu... ursäkta
 
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

johan1279 skrev:
!
Orpale - levererar som alltid. Testade för skojs skull också De Saint gall 2004 som ni tyckte var så mycket bättre än PP
SÅ mycket bättre är väl att ta i. Det var rätt liten skillnad mellan ettan och tvåan med ett litet hopp till nummer tre.

Men herrn är mycket välkommen till nästa blindprovning.
 

Jos

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

johan1279 skrev:
Roande läsning!

Då kan jag trösta dig med att jag bla. smaskade i mig Mumm de Cramant, smörig, blommig - mycket bra.
Belle Epoque både vit&rosé, som jag gilla skarpt, gick och tog påfyllning flera gånger ;)
Pol Roger 2002 imponerar ännu en gång på mig, den kommer gå långt! men när BdB-02 kommer gäller det att bunkra - den kommer nog vara stråt vassare!
Orpale - levererar som alltid. Testade för skojs skull också De Saint gall 2004 som ni tyckte var så mycket bättre än PP Spéciale - vilket jag inte alls förstår !?
Pierre Peters BdB utan dosagé (bas år 2004) tycker jag för övrigt levererade förvånansvärt bra också!
för att nämnda några ur högen som du gick miste om :)
Kul att det kan glädja nån... Den enes död den andres bröd... Någons olycka är en annans lycka... ;)

Nämen seriöst, det fanns verkligen hur mycket som helst. Känns som alla utställare hade finvinerna under disken.
 

Jos

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Måste bara tillägga att förutom att provningen var ointressant för mig så var den även katastrofalt dålig. Har själv hållit en del provningar och herregud, så svårt är det inte att vara medioker.

Sydafrikanen från KWV står och föreläser rakt upp och ner och jag ser hur i princip 80% av deltagarna (säkert 60 pers) inte har en chans att hänga med i hans, iofs coola, engelska. Och när han dessutom börja använda för Sydafrika unik vinterminologi är det 99,8% som är helt lost.

Men nu kommer det roliga. Svenska representanten från Arvid Nordquist(tror jag) bryter in då och då för att förtydliga och lägga till men istället för att göra korta svenska sammanfattningar för alla som ser ut som frågetecken i salen så pratar han sluddrig och dålig engelska med kraftig skånsk brytning!? När han bryter in blir alltså folk ännu mer förvirrade. Till slut hör man en äldre herre bakom mig ilskna till varpå han skriker " - Men jag hör ju inte vad ni säger! Finns vinet på Systemet!!?" varpå skåningen för första och enda gången använder svenska och svarar; " - Njaa... alltså, inte den här årgången tror jag.." och tittar förvirrat på någon annan från Arvid Nordquist.
Det visade sig sen att ingen av vinerna i de prövade årgångarna fanns att köpa på bolaget och priserna var även de högst osäkra.

När jag tänker efter så satt vi och småfnissade en hel del under provningen så helt tråkigt var det ju inte...
 
Trådskapare
S

Segol

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Jag är inte säker på vilka det var som representerade Arvid Nordquist men de hade inte järnkoll direkt.
Killen i deras monter ville hälla upp Bollingers vanliga SC och hävdade bestämt att det var en specialcuvee (jo namnet antyder det) eftersom Bollingers vanliga NV heter Standard Cuvee och att SC var nåt helt annat och betydligt mer exklusivt. Det blev lite märkligt...
 

Jos

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

Segolas skrev:
Jag är inte säker på vilka det var som representerade Arvid Nordquist men de hade inte järnkoll direkt.
Killen i deras monter ville hälla upp Bollingers vanliga SC och hävdade bestämt att det var en specialcuvee (jo namnet antyder det) eftersom Bollingers vanliga NV heter Standard Cuvee och att SC var nåt helt annat och betydligt mer exklusivt. Det blev lite märkligt...
Som kontrast så var en mörkhårig kille som hette Fredrik(tror jag...) helt fantastisk i Vinovativas monter.
 

Elvis

Medlem
SV: Mitt Kök-mässsan 2012

johan1279 skrev:
Orpale - levererar som alltid. Testade för skojs skull också De Saint gall 2004 som ni tyckte var så mycket bättre än PP Spéciale - vilket jag inte alls förstår !?

För mig var det huggest som stucket mellan de tre bästa vinerna på den provningen, dvs Saint Gall 04, PP Cuvée Spéciale 04 och André Jacquart 04.
 

Peder

Medlem
Mitt kök mässan fortsätter att vara en skam när det gäller sina tävlingar 2014. Man skall betala 5000 kronor per importör och vara med och tävla med viner som endast får kosta max 99:-

Folkets-favorit.jpg



Avsändare: Munskänkarna som borde skämmas för att ställa upp i sådana här sammanhang. Men det kanske är sådant här som gör att Munskänkarnas centralorganisation kan åka till Napa i år. Källa: http://www.munskankarnailund.se/thread.php?id=964&o=0
 
Toppen