Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Moderna USA

Jag har tänkt att jag ska försöka fokusera på amerikanska viner i huvudsak baserade på syrah eller pn i mer modern stil (tänk Arnot-Roberts eller Wind Gap) ett tag framöver (kombinerat Spanien / Rioja då det är fruns favoritområde). Frågorna är då vilka övriga amerikanska producenter är intressanta, var får man tag på dem (utöver roberson) och vad i bolagets utbud är intressant? Hirsch? Prissegment 3-600 ungefär.
 

Johan_L

Medlem
Trevligt tema!
Nu vet jag inte alls vad du har testat, men Ojai har ju årgång 2013 på sin white hawk syrah, släpptes i december och finns kvar i en del butiker. Kostar 400 kr så den är inom önskat prisintervall. :) Har testat årgång 2012 och den var bra. 2013 ligger i vinkylen.
Finns även fler viner i beställningssortimentet från Ojai.
En annan producent är Bedrock Wine, tyvärr har de inget på SB nu.
 

Pontus

Medlem
Jag har tänkt att jag ska försöka fokusera på amerikanska viner i huvudsak baserade på syrah eller pn i mer modern stil (tänk Arnot-Roberts eller Wind Gap) ett tag framöver (kombinerat Spanien / Rioja då det är fruns favoritområde). Frågorna är då vilka övriga amerikanska producenter är intressanta, var får man tag på dem (utöver roberson) och vad i bolagets utbud är intressant? Hirsch? Prissegment 3-600 ungefär.
Charles Smith och Reynvaan är två producenter att hålla utkik efter. Reynvaan får du nog privatimportera. Båda gör fruktiga och lagringsvänliga viner i en stil som väl närmast kan betraktas som en modernare och mjukare variant av Norra Rhone.
 

grappa

Medlem
Personlig favorit är lilla producenten Chasseur's PN "Vrai Cote". Har visserligen bara testat en årgång men den var riktigt bra.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Personlig favorit är lilla producenten Chasseur's PN "Vrai Cote". Har visserligen bara testat en årgång men den var riktigt bra.
Den finns inte kvar längre. Var även min lilla favorit (årgång 2012) ett tag så när lagret tog slut hemma så kontaktade jag importören som dessvärre meddelade att just "Vrai Cote" var mer eller mindre ett sidoprojekt (kan ha med hur druvorna utvecklade sig) och kommer troligtvis inte mer, i alla fall inte de närmsta åren.
 
På SB BS finns bl a
I prisklass 300-400; adelsheim instegspinot, county Line pinot, piedrasassi PS syrah, au bon climat Knox Alexander pinot, folk machines parts&plantor, Ojai flera olika. De kan ju alla vara intressanta att prova.
Något högre prisklass: jadots oregonsatsning resonance PN, lioco, anthill farms, littorai, hirsch, cristom, calera, Ojai, dom de la cote.
Andra druvsorter: l'ecole 41, broc Vine starr Zinfandel, a tribute to grace grenache, ridge.
Sen kan jag tycka att det blivit rätt dyrt med amerikanska kvalitetsviner i Sverige på grund av dollarkursen. För 700 kr får du ändå rätt mycket nordrhonsk Syrah och t o m bourgogne. Littorais vingårdsbetecknade pinoter är ju helt fantastiska, men frågan är om Les Larmes är rimlig att köpa för mer än femhundra kronor.
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Många bra svar, ska nog börja med Ojai och domaine de la cote med ev nån avstickare till Hirsch och a tribute to Grace. Ridge talas det ju mycket gott om så ska hålla ögonen öppna, Calera har nån pn som druckits till råbiff på stan, vill minnas att det var bra om än lite billigare än övriga nämnda, runt 250 om jag minns rätt, på bolaget då. Men får kolla deras övriga utbud. Tack å bock
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har tänkt att jag ska försöka fokusera på amerikanska viner i huvudsak baserade på syrah eller pn i mer modern stil (tänk Arnot-Roberts eller Wind Gap) ett tag framöver (kombinerat Spanien / Rioja då det är fruns favoritområde). Frågorna är då vilka övriga amerikanska producenter är intressanta, var får man tag på dem (utöver roberson) och vad i bolagets utbud är intressant? Hirsch? Prissegment 3-600 ungefär.
Jag är säkerligen en av de på forumet som har klunkat mest jänkarviner av hög klass de senaste åren med tanke på alla mina besök på Norda Bar och Grill (som har en Oregon-källare i världsklass bland annat). Kolla gärna in tråden här. Har ju även semestrat i Kalifornien några år i rad med allt vad det har inneburit. Läs mer här och här.

När det gäller pinot så är jag extra förtjust i Cristom, men Au Bon Climat är minst lika bra, speciellt om man får tag i "de blå etiketterna" som är lite mer ambitiösa och lagringsbara. Ojai är ett säkert kort när det gäller syrah och Wind Gap är ett måste om man hittar ett inköpsställe utan att behöva vara på plats.

Andra intressanta producenter i Oregon. Shea Wine Cellar och Adelsheim för att nämna några. :)
 
Instämmer i allt vad @Mattias S skriver om oregonviner. Tack vare kunnige entusiasten Kenneth på Fine Wine Sweden finns det ju mer bra oregonviner i Göteborg än nästan någon annanstans i Europa.

På systemet finns också Evening Land Seven springs pinot noir som är mycket trevlig. Bland de övriga: Ken Wright är ju en av de mest legendariska vinmakarna i Oregon, och Nysa är en fin vingård, men jag har kanske fått intrycket av att han gör litet väl stora PN. I samma kategori skulle jag sätta Soter och Archery Summit (även om den senare har taggat ner litet på ny hårt rostade ekfat å sistone vad det verkar).

Utifrån systemets begränsade oregonlista skulle jag kanske först plocka Evening Land och Resonance för att de ligger litet lägre i pris och ändå är med och tävlar i samma kategori som Cristoms tre finpinoter samt Shea, och om du går igång på dessa två, pröva någon av de tre Cristom (Jessie?) och Shea. Evening Land och Cristom ligger i Eola-Amity och de vinerna har ofta en härlig kombo av mörk frukt och mycket bra syra, Shea och Resonance ligger i Yamhill-Carlton och även om vinmakarstil och årgång ofta har större inflytande än jordmån och lägen i Oregon så finns det kanske ändå någon skillnad, Yamhill-Carltonvinerna är ett något varmare läge och vinerna där är ofta härligt komplexa och litet mer forward, men på ett bra sätt. Resonance och Evening Land är burgundiska projekt medan Cristom och Shea är amerikanska projekt. En kul provning vore att ställa dessa mot varandra i någon par- eller fyrklöverformation. 2011 var väl litet kallare år så det kan säkert också ge utslag. Men alla dessa viner är säkerligen grymt bra pinot.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Instämmer i allt vad @Mattias S skriver om oregonviner. Tack vare kunnige entusiasten Kenneth på Fine Wine Sweden finns det ju mer bra oregonviner i Göteborg än nästan någon annanstans i Europa.

På systemet finns också Evening Land Seven springs pinot noir som är mycket trevlig. Bland de övriga: Ken Wright är ju en av de mest legendariska vinmakarna i Oregon, och Nysa är en fin vingård, men jag har kanske fått intrycket av att han gör litet väl stora PN. I samma kategori skulle jag sätta Soter och Archery Summit (även om den senare har taggat ner litet på ny hårt rostade ekfat å sistone vad det verkar).

Utifrån systemets begränsade oregonlista skulle jag kanske först plocka Evening Land och Resonance för att de ligger litet lägre i pris och ändå är med och tävlar i samma kategori som Cristoms tre finpinoter samt Shea, och om du går igång på dessa två, pröva någon av de tre Cristom (Jessie?) och Shea. Evening Land och Cristom ligger i Eola-Amity och de vinerna har ofta en härlig kombo av mörk frukt och mycket bra syra, Shea och Resonance ligger i Yamhill-Carlton och även om vinmakarstil och årgång ofta har större inflytande än jordmån och lägen i Oregon så finns det kanske ändå någon skillnad, Yamhill-Carltonvinerna är ett något varmare läge och vinerna där är ofta härligt komplexa och litet mer forward, men på ett bra sätt. Resonance och Evening Land är burgundiska projekt medan Cristom och Shea är amerikanska projekt. En kul provning vore att ställa dessa mot varandra i någon par- eller fyrklöverformation. 2011 var väl litet kallare år så det kan säkert också ge utslag. Men alla dessa viner är säkerligen grymt bra pinot.
Roco är värt att hålla utkik efter också insåg jag nu. Vinmakaren Rollin Soles är härligt kompromisslös och duktig som tusan. Var på en winemakers dinner för några år sedan och det var här jag för första gången fick upp ögonen för Oregon. Trist att vinerna lyser med sin frånvaro på bolaget för tillfället.

Winemakers dinner med en orutinerad reporter i form av mig själv. Jag var bara barnet ur ett vinperspektiv, så ta noterna med en extra stor nypa salt. ;)
 

Appel

Medlem
Jag är säkerligen en av de på forumet som har klunkat mest jänkarviner av hög klass de senaste åren med tanke på alla mina besök på Norda Bar och Grill (som har en Oregon-källare i världsklass bland annat). Kolla gärna in tråden här. Har ju även semestrat i Kalifornien några år i rad med allt vad det har inneburit. Läs mer här och här.

När det gäller pinot så är jag extra förtjust i Cristom, men Au Bon Climat är minst lika bra, speciellt om man får tag i "de blå etiketterna" som är lite mer ambitiösa och lagringsbara. Ojai är ett säkert kort när det gäller syrah och Wind Gap är ett måste om man hittar ett inköpsställe utan att behöva vara på plats.

Andra intressanta producenter i Oregon. Shea Wine Cellar och Adelsheim för att nämna några. :)
Mattias, är det den här?

http://www.finewines.dk/shop/wind-gap-sonoma-coast-syrah-2011-075-2169.html
 

Appel

Medlem
Det verkar vara deras bassyrah. Köp och testa. Troligtvis är den i liknande stil som de mer vingårdsspecifika som jag har provat, men med tanke på priset, möjligen mindre ambitiöst. Ska du beställa så är jag gärna med på ett hörn! :)

Såg att de hade en pinot också!
Inte omöjligt :).
Jag skickar ett PM. Blir dock i slutet som det ser ut nu.
 
Det verkar vara deras bassyrah. Köp och testa. Troligtvis är den i liknande stil som de mer vingårdsspecifika som jag har provat, men med tanke på priset, möjligen mindre ambitiöst. Ska du beställa så är jag gärna med på ett hörn! :)

Såg att de hade en pinot också!
Den är riktigt bra. men litet speciell, det är inte många Syrah-viner från Kalifornien som klockar in på 11 % alkohol.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Den är riktigt bra. men litet speciell, det är inte många Syrah-viner från Kalifornien som klockar in på 11 % alkohol.
Nä, det är kul att få se lite svalare doningar därifrån, speciellt när klimatet många gånger är svalare än många tror i diverse "wind gaps" runt om i Kalifornien. Den som har besökt SF och varit ute en tidig morgon vet vad jag syftar på. ;)
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
Nä, det är kul att få se lite svalare doningar därifrån, speciellt när klimatet många gånger är svalare än många tror i diverse "wind gaps" runt om i Kalifornien. Den som har besökt SF och varit ute en tidig morgon vet vad jag syftar på. ;)
Nä californien är rätt svalt. Bitvis. Hursomhelst är det ju den stilen jag är på jakt efter
 
Toppen