Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol på skribenter i Sverige också?

fruitbomb

Medlem
Läser att Håkan Larsson nu skriver på DI och börjar ställa mig lite frågande till marknaden för vinskribenter. Bara för att vi har monopol för försäljning behöver det väll inte vara monopol på vinskrivandet? Är det kanske så att marknaden är så liten att bara några få skribenter kan försörja sig? Varför ifrågasätter sig inte konsumenten att det är samma namn som figurerar i pressen eller är det samma inställning där som mot Systembolaget att det är tryggt och säkert att ha en "storebror" som sköter om vinvalet? Om en konsument ser samma vin rekommenderat i olika medier så har de ju bevis på att det här vinet måste ju vara kanonbra! Tre olika tidningar tycker det är gott då måste de ju vara det. Bryr dom sig/vet dom sen att det är samma skribent som har skrivit on vinet....
 

SUPRA

Bäst
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Visst är det underbart att man, trots att "platsen inte finns", kan ägna så mycket plats till att knappt besvara en fråga, och definitivt inte i detalj.

http://di.se/Artiklar/2010/4/12/203819/Vinfragan-/

Men det var ju tur att han rekommenderade sin egen tidning för detaljkunskapen ;)

"Tips om köp och lagringsduglighet hittar du i tidningar och tidskrifter, t ex Allt om Vin som kontinuerligt bevakar och betygsätter beställningsvinerna."
 

kayaker

Cyklist
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

SUPRA skrev:
Visst är det underbart att man, trots att "platsen inte finns", kan ägna så mycket plats till att knappt besvara en fråga, och definitivt inte i detalj.

http://di.se/Artiklar/2010/4/12/203819/Vinfragan-/
Det här var iallafall korrekt:
välkommen till en hobby som kommer att kosta dig mycket mer av både tid och pengar än du anar i dag, men som också kommer att ge mycket tillbaka.

:D
 

anders

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

men som också kommer att ge mycket tillbaka.

Som till exempel mystiska kvitton från märkliga inköp klockan fem på morgonen när man ska stila med sina kunskaper i baren... ;D
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

SUPRA skrev:
Visst är det underbart att man, trots att "platsen inte finns", kan ägna så mycket plats till att knappt besvara en fråga, och definitivt inte i detalj.

http://di.se/Artiklar/2010/4/12/203819/Vinfragan-/

Men det var ju tur att han rekommenderade sin egen tidning för detaljkunskapen ;)

"Tips om köp och lagringsduglighet hittar du i tidningar och tidskrifter, t ex Allt om Vin som kontinuerligt bevakar och betygsätter beställningsvinerna."

DI förnekar sig inte. Jag kunde inte låta bli att kommentera och föreslog några kostnadsfria alternativ som forum och bloggar. Naturligtvis togs den kommentaren bort omgående. Smyreklam som en mupp lägger in( finns på ett flertal artiklar) får däremot glatt finnas kvar. Allt som hotar Bonniers fria ord måste tydligen bekämpas till varje pris.
 

SUPRA

Bäst
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Å andra sidan har frågeställaren 70 tomma fickor på budgeten 5-10.000 kr att spela på. Kanske är han ohjälpbar? :D

Det ger ett snitt på 72-143 kr per flaska att spela på för att hitta något lagringsbart.

Kanske bäst rycka ut några platser och grunda med några dunkar fulvin så man alltid har lite kallt "bjudvin" att svalka sig med,
och göra plats för några riktigt, riktigt schyssta pavor i toppen ;D
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Andreas L skrev:
Har Röttorp lagt av?
Han skriver för papperstidningen. Webbredaktörern ville ha lite förnyelse vad jag förstår. Tråkigt att han försvann då han var en av de som hade lite integritet enligt min mening.
 

anders

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

shorepower skrev:
Han skriver för papperstidningen. Webbredaktörern ville ha lite förnyelse vad jag förstår. Tråkigt att han försvann då han var en av de som hade lite integritet enligt min mening.

Det känns onekligen som att di.se försöker bli en konkurrent till Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade. Lågbudgetviner, rubriksättning, uselheten på flertalet artklar (varav många dessutom är rena kopior på TT:s utskick). Det enda som egentligen skiljer idag är krogtoppen. Fast som jag förstår det är den snarare att ses som belöning till medarbetare som får äta ute avdragsgillt på tidningens bekostnad. Jag säger som jag sagt förut, svensk media är en skam
 

SUPRA

Bäst
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

anders skrev:
Det känns onekligen som att di.se försöker bli en konkurrent till Aftonbladet - nyheter för förståndshandikappade. Lågbudgetviner, rubriksättning, uselheten på flertalet artklar (varav många dessutom är rena kopior på TT:s utskick). Det enda som egentligen skiljer idag är krogtoppen. Fast som jag förstår det är den snarare att ses som belöning till medarbetare som får äta ute avdragsgillt på tidningens bekostnad.

Lustigt.

Jag har gjort exakt samma reflektion och kommit till samma slutsats. DI.se blir mer och mer Aftonbladet, med helt sjuka rubriksättningar som enbart ska generera klick.
Jag blir bara förbannad. Någon tar min tid.

Tror det är en farlig väg att vandra. Det håller ett tag, sen byter man informationskälla då man inser att någon bara stjäl ens tid utan att ge något tillbaka.

Lustigt nog är DI.se "bäst i Sverige" så de är nog piskade att fortsätta på den inslagna vägen. Sa någon ankdamm? Synd att det inte finns någon Stenbeck inom media.

Möjligen, bara möjligen, är det värre i Italien ;)
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Vad kan man säga. Känns som nepotismen når ständigt nya höjder i vissa kretsar. Pristagarna till detta pris är erkända, har jobbat länge i branschen och alla känner alla. Tråkigt, men vin-Sverige kanske inte är större än så här.

http://www.wownews.se/?a=7631
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

shorepower skrev:
Vad kan man säga. Känns som nepotismen når ständigt nya höjder i vissa kretsar. Pristagarna till detta pris är erkända, har jobbat länge i branschen och alla känner alla. Tråkigt, men vin-Sverige kanske inte är större än så här.

http://www.wownews.se/?a=7631

"Vinakademien i Sverige grundades 1982 av bl a dåvarande munskänksordföranden Bruno Kjellén. Akademiens främsta syfte är att främja det bättre vindrickandet i Sverige."
 

anders

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

shorepower skrev:
Vad kan man säga. Känns som nepotismen når ständigt nya höjder i vissa kretsar. Pristagarna till detta pris är erkända, har jobbat länge i branschen och alla känner alla. Tråkigt, men vin-Sverige kanske inte är större än så här.

http://www.wownews.se/?a=7631

Nu fick ju ärevördige A. Larsson priset för något år sedan, kommer inte ihåg om det var förra eller förrförra. Kul middag var det där de största festprissarna röker Cohiba och dricker Comtes 98 klockan 2 en torsdagsnatt. En och annan rövarhistoria serverades också.

Det jag dock främst reagerar på är "Akademiens främsta syfte är att främja det bättre vindrickandet i Sverige." och sedan ser man i listan på pristagare ett antal personer som gjort sig ett namn på lågbudgetsortimentet.

Vet inte om H. Larsson tog till sig kritiken på sin första krönika på di.se men jag noterar att prisspannet i senaste krönikan lyftes rejält.
 
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

anders skrev:
Nu fick ju ärevördige A. Larsson priset för något år sedan, kommer inte ihåg om det var förra eller förrförra. Kul middag var det där de största festprissarna röker Cohiba och dricker Comtes 98 klockan 2 en torsdagsnatt. En och annan rövarhistoria serverades också.

Det jag dock främst reagerar på är "Akademiens främsta syfte är att främja det bättre vindrickandet i Sverige." och sedan ser man i listan på pristagare ett antal personer som gjort sig ett namn på lågbudgetsortimentet.

Vet inte om H. Larsson tog till sig kritiken på sin första krönika men jag noterar att prisspannet i senaste krönikan lyftes rejält.
A Larsson är väl värdig priset :) Kändes dock som att detta år så är det enkelspårigt med valet av pristagare (en uppföljning av WOW pris http://www.wownews.se/?a=7388
 

Guayabera

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Tillståndet för dagspressens vinjournalistik är som konstaterat bedrövligt, speciellt när man ser till publikationer som FT där man får njuta av Jancis Robinsons och Andrew Jeffords insikter och sköna prosa. Nu får man ju bättre kvalitet på både viner provat och prosan på bloggar drivna av amatörer. Till och med senaste numret av Livets Goda var fanimig inte ens korrekturläst. Så, då har man avreagerat sig lite, nu går jag ute och jagar musslor till moules frites istället.
 

anders

Medlem
SV: Monopol på skribenter i Sverige också?

Guayabera skrev:
Till och med senaste numret av Livets Goda var fanimig inte ens korrekturläst.

I ärlighetens namn så tror jag inte något enda nummer av LG blivit korrekturläst så det gäller inte bara senaste numret.
 
Toppen