Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Jag har precis uppdaterat siffrorna från ÅR 2016 för Systembolaget (i MSEK):
- Försäljning (SB) 28 469
- Rörelseresultat 217
- Alkoholskatt 11 816
- Moms 10 072
- Bruttoomsättning i butik 50 357
Det har inte förändrat mycket i sak, c:a 21,9 miljarder SEK tar staten in som alkoholskatt och moms. Den blygsamma - i förhållande till omsättningen - vinsten delas vanligtvis komplett ut till ägaren.
Notera att alkoholskatt är räknad som om vin med max. 15% alkohol, sprit = 40% och öl = 5%. Moms är 25% moms på försäljning och uppskattad alkoholskatt.
 

Hipshot

Medlem
Riksdagsledamöter får brev angående gårdsförsäljning.
IMG_0572.JPG
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Riksdagsledamöter får brev angående gårdsförsäljning.
Visa bifogad bild 11008

Det här är fel på så många ställen. Inte nog med att Gerger som representant för Systembolaget försöker bedriva någon politisk linje för deras existensberättigande, vilket inte är deras uppdrag, så insinuerar hon att det svenska folket enligt Sifo vill bevara Systembolagets ensamrätt. Jag tror inte en sekund på att de tillfrågade fått frågan "Är du för att öppna upp för gårdsförsäljning av alkohol?" med en kontextuell beskrivning av vad det skulle innebära. Snarare har frågan formulerats i stil med "Anser du att Systembolaget gör ett bra jobb, och är du för en fortsatt ensamrätt till Systembolaget för försäljning av alkohol?"

För övrigt en bra replik här.
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ga-hem-du-ar-for-full-systembolaget/
 

Pontus

Medlem
Det här är fel på så många ställen. Inte nog med att Gerger som representant för Systembolaget försöker bedriva någon politisk linje för deras existensberättigande, vilket inte är deras uppdrag, så insinuerar hon att det svenska folket enligt Sifo vill bevara Systembolagets ensamrätt. Jag tror inte en sekund på att de tillfrågade fått frågan "Är du för att öppna upp för gårdsförsäljning av alkohol?" med en kontextuell beskrivning av vad det skulle innebära. Snarare har frågan formulerats i stil med "Anser du att Systembolaget gör ett bra jobb, och är du för en fortsatt ensamrätt till Systembolaget för försäljning av alkohol?"

För övrigt en bra replik här.
http://www.expressen.se/ledare/patrik-kronqvist/ga-hem-du-ar-for-full-systembolaget/
Reklamfilmer vars enda syfte är att påverka opinionen, debattartiklar, Sifoundersökningar som bara kan ge ett resultat, polisanmälningar, anklagelser om olaglig verksamhet... Allt under folkhälsans flagg. Någon som på allvar tror att gårdsförsäljningen märkbart ökar alkoholproblemen? Förutom Gerger då (om hon nu verkligen tror det).
 

Ekdahl

Medlem
Riksdagsledamöter får brev angående gårdsförsäljning.
Visa bifogad bild 11008
Alltså, detta gör mig arg på riktigt. Sådant myndighetsövertramp och otillbörlig maktpåverkan, hon måste avgå efter detta.

Jag har verkligen inte tillhört de på detta forum som gått hårt åt systemet (så länge jag kan köpa vad jag vill från kontinenten ostörd) men idag skäms jag lite över att vara svensk om jag skall vara ärlig. Tur man slipper förklara detta för en vän inom EU (vilket inte är säkert då jag har många kollegor i Europa, men de är såklart lyckligt ovetande till att den sista sovjetstaten inte är Norge, utan Sverige)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Riksdagsledamöter får brev angående gårdsförsäljning.
Visa bifogad bild 11008
Jasså säljs alkohol utan vinstintresse? Förr använde de väl frasen "utan privat vinstintesse", emedan Systembolaget inte direkt är en välgörenhetsorganisation utan levererar in feta vinster till sin ägare staten. Det finns för övrigt ingen reglering av vinst - även privat - inom produktion, import eller partihandel (eller utskänkning). Så det är vinstintresset inom just detaljhandeln som avgör folkhälsan? Har ni inget bättre argument, kära byråkrater och godtemplare?

Magdalena Gerger själv har för övrigt en lön som motsvarar ungefär dubbelt av vad statsministern har, medan myndighetscheferna för de största myndigheterna inom staten (bl.a. ÖB, rikspolischefen, generaldirektören för skatteverket, ordföranden i högsta domstolen, riksåklagaren...) brukar ligga på ungefär samma lön som statsministern eller något lägre. Fascinerande för någon som får det att låta som att de jobbar ideellt... Hyckleriet är monumentalt!

Det här med 8/10 är ju fascinerande, för mig veterligen har de aldrig släppt frågeformuläret som ligger bakom de undersökningar som Systembolaget betalar för, som kommer fram till att Systembolaget är "det bästa sedan skivat bröd". Exakt vad är det som Sifo läser upp som bakgrundstext innan de ställer frågan/frågorna? Vad vi däremot vet, är att Systembolaget aldrig vågar fråga separat för sprit, vin och "starköl" (den svenska alkoholpolitiska termen för öl av internationell normalstyrka). Det lär nämligen finnas mycket mer begränsat stöd för monpol på vin- och ölförsäljning! Den svenska IOGT-NTO-influerande alkoholpolitiken bygger nämligen på att bunta ihop allting över 2,25% alkohol

Självgodheten hos Systembolaget tycks ha stigit dem åt huvudet. Jag tror att detta enbart är kontraproduktivt för Systemet, och retar upp ett antal riksdagsledamöter som hittills inte tyckt att avskaffandet av monopolet är så viktigt. Ju mer monopolet skjuter sig i foten, desto bättre! ;)
 
Last edited:
Trots att det kommer från sovjetpropagandans allra största tillbedjare, så verkar det inte vara skruvat på vanligt sätt: https://www.systembolaget.se/imagel...ir/Gardsforsaljning_EU-rattsliga_aspekter.pdf - för att inte ens SB kan skapa alternativa fakta till gällande EU-fördrag och EU-lagar.

Om någon inte orkar läsa de nio sidorna, så är kontentan att om man tillåter gårdsförsäljning, så kommer sannolikt monopolet att kunna fällas. Jag ser inga hål i de, i huvudsak juridiska, resonemang som förs.
 

Pontus

Medlem
Trots att det kommer från sovjetpropagandans allra största tillbedjare, så verkar det inte vara skruvat på vanligt sätt: https://www.systembolaget.se/imagel...ir/Gardsforsaljning_EU-rattsliga_aspekter.pdf - för att inte ens SB kan skapa alternativa fakta till gällande EU-fördrag och EU-lagar.

Om någon inte orkar läsa de nio sidorna, så är kontentan att om man tillåter gårdsförsäljning, så kommer sannolikt monopolet att kunna fällas. Jag ser inga hål i de, i huvudsak juridiska, resonemang som förs.
I princip är det så att EU endast ger tillstånd för handelsmonopol om det föreligger ett allmänintresse och det finns en konsekvent lagstiftning. Om nu någon fortfarande undrar över de verkliga anledningarna till den opinionsbildande TV-reklamen och varför det är så känsligt med gårdsförsäljning eller andra uppluckringar av lagen.
 
Alltså, jag är väl att en av de som har minst emot bolaget här, men andra paragrafen är ju, I synnerhet när det gäller vin, så jäkla fel. Det som står på hyllorna är det som säljer, precis som i vilken annan butik som helst. Vill man åt annat så är det bs som gäller. Tillfälliga sortimentet hade väl varit ok, om det hade varit 50% av utbudet istället för 2%. Bah
 

Wintermute

Medlem
Jag tänker att det finns en tydlig likhet mellan systembolaget och de stora hemelektronikkedjorna.
De erbjuder ett någorlunda sortiment även på de mellanstora orterna, men med en ganska oinspirerad personal.
 

Peder

Medlem
Men skivan hakade upp sig en del där (Hamilton alltså) verkar det som.

Man kan ju börja undra om det var demens som gjorde att Carl avgick från Systembolagets styrelse 2016 eller om han bara är en dryg människa som utövar en konstig form av härskarteknik.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Förvånad att inte fler forumfolk gett sig in i debatten som Federley dragit igång :)
-Klart är att att monopolkramarna kategoriskt verkar undvika att svara på huruvida de tycker det ligger i systembolagets uppdrag att bedriva lobbying och opinionsbildning.
Troligtvis för att de inte har några bra argument att försvara detta varvid strategin istället får bli att inte svara på några inlägg om detta för att hoppas kunna tiga ihjäl den delen av debatten.
Svaret på allt blir då istället att prata om hur farligt och hemskt allting kommer bli om man tillåter gårdsförsäljning och att det absolut inte går att göra som i Finland för där är allt så annorlunda.
 

Adamanko

Medlem
Haha, här kan man spotta i motvind inser jag då jag är för statligt monopol på alkohol. Även medicin och lättare knark. Fyra skäl har jag. Dock är det inte något jag lagt jättemycket tid på att tänka över så fler skäl kanske finns.
1. För vi vet att en av effekterna att släppa det fritt är att vi kommer sälja till barn.
2. För att vinsterna som skapas går till allas bästa.
3. Att vara en sådan jätteinköpare som SB säkerligen håller nere inköpspriserna. Det blir dyrare med fler inköpare som köper in mindre kvantiteter.
4. Att slippa aggressiv marknadsföring på en produkt som ställer till mycket problem.
Pallar dock inte ta diskussionen när jag är i ett sådant numerärt underläge. Men jag tänkte att ni kanske ville veta att vi finns. Eller jag iaf. :) Sen låter det ju jättetrevligt med gårdsförsäljning men tyvärr går det nog inte få till.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Haha, här kan man spotta i motvind inser jag då jag är för statligt monopol på alkohol. Även medicin och lättare knark. Fyra skäl har jag. Dock är det inte något jag lagt jättemycket tid på att tänka över så fler skäl kanske finns.
1. För vi vet att en av effekterna att släppa det fritt är att vi kommer sälja till barn.
2. För att vinsterna som skapas går till allas bästa.
3. Att vara en sådan jätteinköpare som SB säkerligen håller nere inköpspriserna. Det blir dyrare med fler inköpare som köper in mindre kvantiteter.
4. Att slippa aggressiv marknadsföring på en produkt som ställer till mycket problem.
Pallar dock inte ta diskussionen när jag är i ett sådant numerärt underläge. Men jag tänkte att ni kanske ville veta att vi finns. Eller jag iaf. :) Sen låter det ju jättetrevligt med gårdsförsäljning men tyvärr går det nog inte få till.

Ett rätt har du iaf, vilket är att du spottar i motvind! ;)
Även om du inte vill ta diskussionen uppmuntrar jag dig till att läsa igenom argument mot de punkter som du tog upp. Det finns många sådana nämnda här i tråden och i andra rapporter!

Cred för att du står upp o uttrycker din åsikt! :)
 

Jos

Medlem
Ett rätt har du iaf, vilket är att du spottar i motvind! ;)
Även om du inte vill ta diskussionen uppmuntrar jag dig till att läsa igenom argument mot de punkter som du tog upp. Det finns många sådana nämnda här i tråden och i andra rapporter!

Cred för att du står upp o uttrycker din åsikt! :)
Precis, alla argumenten du tar upp har redan hanterats och punkterats i tråden flera ggr om så du får klura vidare :D
 
Toppen