Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Monopol/Systembolaget - vill vi ha det eller ej, fördelar och nackdelar?

Mattias Schyberg

Administratör
imagesCACY4JAZ.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns alltid någon som sålt in konsulttjänsten som alla inom företaget uppfattar som självklart. Särskilt efter det att det nya blivit "sant".

image.jpg
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Religioner, jul och Systembolagets perversa reklamfilm måste granskas utifrån alla vettiga aspekter, men också utifrån religioner:

image.jpg


Är Världens Bästa Monopol fientligt inställt mot de religioner där Tomten inte har en framskjuten roll?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det här är också ett sätt att betrakta världen på:
F&R har inte en enda BiB i sitt sortiment, men spräcker Systembolaget (med pinsamt många hästlängder!) vad gäller antal artiklar, hur man prickar av att leverera RÄTT årgång och vin till RÄTT kund. Varje gång!

image.jpg
 
Trådskapare
Sörplarn

Sörplarn

Medlem
Religioner, jul och Systembolagets perversa reklamfilm måste granskas utifrån alla vettiga aspekter, men också utifrån religioner:

Visa bifogad bild 2041

Är Världens Bästa Monopol fientligt inställt mot de religioner där Tomten inte har en framskjuten roll?

Eftersom jag ska hålla mig "neutral" och top-skicket på IOGT-NTO, Systembolaget och diverse förmyndar-förespråkare som läser detta bör snarast skapa ett konto och bevisa att dom har rätt.

untitled.png
 

Peder

Medlem
Sifo et. al. får Monopolets psalmbok att läsa ur inledningsvis. Såvitt jag känner till har det alltid varit praxis. Jag blev själv utsatt för en undersökning för två år sedan där jag hånskrattade mig igenom de första fem minuterna och den stackars unga norrländskan i något gudsförgätet call center fick läsa manus innantill under mitt skrockande.

Är det någon som har varit i kontakt med Systembolaget och Lennart Agén och begärt att få ut manuset till SIFO-undersökningen eftersom man från Systembolagets sida bara har informerat om själva frågan men inte att det är en lång föreläsning innan man får svara Ja, Nej eller Vet ej.

Hur frågeställningen är kan ha mycket stor betydelse, se bara på detta exempel och självklart så kan ett manus som är utformat av Sveriges kanske bästa reklambyrå tillsammans med Systembolaget få inverkan på hur det slutgiltiga svaret blir. Så fram med hela manuset.

  • Skulle du låta din 9-åriga dotter cykla till skolan trots att vägen dit är mycket olycksdrabbat och det sker dödsolyckor varje vecka?

  • Skulle du låta din 9-åriga dotter cykla till skolan om det fanns cykelväg hela vägen och att hon inte behöver cykla någonstans tillsammans med bilar?
 

Peder

Medlem
Finns det någon annan vin och spritbutik i världen som har styrelsearvoden som liknar dessa tror ni? Kanske något Champangehus? Men någon butik?

Magdalena Gerger 270 000
Marie Nygren 163 400
Mikael Wallteg 166 300
Lars Granlöf (ca 247 000) i Konsultarvode som ekonomidirektör
Malin Sandquist 133 120
Mattias Forsberg 141 547
Tobias Frohm 125 214
Håkan Johansson 112 399

Sammanlagt så är det strax över 16 miljoner kronor årligen som går till ledningsgruppen och då har man inte räknat in alla chefer för övrigt som finns på Systembolaget. Det är lite roligt att VD Magdalena Gerger har 270.000 om man jämför med Fredrik Reinfeldt som har 156.000 kronor. Det skall tydligen bli en likvärdig lön med Reinfeldt för Löfven om han blir statsminister efter valet.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Finns det någon annan vin och spritbutik i världen som har styrelsearvoden som liknar dessa tror ni? Kanske något Champangehus? Men någon butik?

Magdalena Gerger 270 000
Marie Nygren 163 400
Mikael Wallteg 166 300
Lars Granlöf (ca 247 000) i Konsultarvode som ekonomidirektör
Malin Sandquist 133 120
Mattias Forsberg 141 547
Tobias Frohm 125 214
Håkan Johansson 112 399

Sammanlagt så är det strax över 16 miljoner kronor årligen som går till ledningsgruppen och då har man inte räknat in alla chefer för övrigt som finns på Systembolaget. Det är lite roligt att VD Magdalena Gerger har 270.000 om man jämför med Fredrik Reinfeldt som har 156.000 kronor. Det skall tydligen bli en likvärdig lön med Reinfeldt för Löfven om han blir statsminister efter valet.
Hmm, detta är väl månadslöner för ledningen inte styrelsearvoden.
 

chambertin

Medlem
Finns det någon annan vin och spritbutik i världen som har styrelsearvoden som liknar dessa tror ni? Kanske något Champangehus? Men någon butik?

Magdalena Gerger 270 000
Marie Nygren 163 400
Mikael Wallteg 166 300
Lars Granlöf (ca 247 000) i Konsultarvode som ekonomidirektör
Malin Sandquist 133 120
Mattias Forsberg 141 547
Tobias Frohm 125 214
Håkan Johansson 112 399

Sammanlagt så är det strax över 16 miljoner kronor årligen som går till ledningsgruppen och då har man inte räknat in alla chefer för övrigt som finns på Systembolaget. Det är lite roligt att VD Magdalena Gerger har 270.000 om man jämför med Fredrik Reinfeldt som har 156.000 kronor. Det skall tydligen bli en likvärdig lön med Reinfeldt för Löfven om han blir statsminister efter valet.
Sen har hon säkert omvänd bonus också dvs ju mindre dom säljer desto mer får hon i bonus.
 

Peder

Medlem
Hmm, detta är väl månadslöner för ledningen inte styrelsearvoden.

Månadslöner är det, det var slarvigt av mig med undantag för Lars Granlöv som hade ett konsultarvode (ej styrelsearvode) som ekonomidirektör på cirka 1,7 miljoner kronor under perioden juni-december 2013 som betalats till ett förmedlingsföretag och som i sin tur har betalat cirka 1,3 miljoner kronor till ett av Lars Granlöf helägt bolag. Hur mycket Granlöf fått i arvode under 2014 vet jag ej.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Månadslöner är det, det var slarvigt av mig med undantag för Lars Granlöv som hade ett konsultarvode (ej styrelsearvode) som ekonomidirektör på cirka 1,7 miljoner kronor under perioden juni-december 2013 som betalats till ett förmedlingsföretag och som i sin tur har betalat cirka 1,3 miljoner kronor till ett av Lars Granlöf helägt bolag. Hur mycket Granlöf fått i arvode under 2014 vet jag ej.
VD fick 2013 17% (5%lönerevision + 12% marknasdanpassning) i lönepåslag till 270,000, 2014 fick VD ytterligare 10% (7% lönerevision+ 3% marknadsanpassning) i påslag till 297,000 SEK/ månad!!
 
Toppen