Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

Joakim

Medlem
Då jag själv har begränsad erfarenhet av yngre årgångar av Le Montrachet, tänkte jag fråga vad Ni på forumet har för synpunkter på nedanstående frågeställningar.

1) vilket år mellan 2005-2010 är bäst att dricka nu?
2) vilken/vilka producenter är att föredra? (Jag menar de som finns företrädda på vinlistor hos restauranger i Stockholm, förutom DRC)
3) med tanke på prisskillnad, skall man välja Batard-Montrachet eller Chevalier-Montrachet istället?
 

Puteljen!

Medlem
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

Min erfarenhet av Le Montrachet från 2005 och framåt är också begränsad (liksom de flesta andras inbillar jag mig), så ta inte det här alltför allvarligt.

Bäst att dricka nu - ingen. Vänta eller hitta en äldre årgång.

Annars är 2007, 2008 och 2010 mina tips. Riktigt fina i klassisk stil med rätt hög syra (speciellt '07). 2005 och 2006 är också bra men inte lika klassiska, speciellt 2005 är lite fetare. 2009 är fruktiga viner med lägre syra som kanske är lättare att dricka unga. Ingen av årgångarna är dåliga och du kan hitta ett bra vin vilket år som helst.

Vad gäller producenter så har jag inte jättekoll eller erfarenhet, speciellt inte på utbudet i Sverige. Det beror ju en del på vad du vill betala. Bouchard gör bra viner till någotsånär överkommliga priser, speciellt 2008 ska vara mycket lyckad (enda årgången jag själv har i källaren, så den får banne mig vara bra!). Vincent Girardin och Etienne Sauzet är också pålitliga och prisvärda. Jadot gör en version som väl ska vara ok men inte riktigt når upp till toppskiktet. Övriga som sägs vara bra - comtes lafon, henri boillot, lucien le moine, blain-gagnard, jaques prieur, ramonet. Finns säkert några till.

Sauzet finns väl en del av i Sverige inbillar jag mig, eller har jag fel?

Sen finns ju DRC och Leflavie om du verkligen vill tömma spargrisen :)

Batard och Chevalier är bra alternativ. Skulle gå på Batard om jag måste välja. Generellt är producenten mycket viktigare än vilken vingård du väljer, som vanligt i Bourgogne. En Batard från en bra producent är bättre än en Montrachet från en mindre bra (läs dålig, usel, värdelös etc) producent 9 gånger av 10 skulle jag säga. När jag ska handla själv går jag på producent, årgång, vingård i fallande ordning.

Hoppas du fick nån hjälp i alla fall.
 
Trådskapare
J

Joakim

Medlem
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

Puteljen! skrev:
Min erfarenhet av Le Montrachet från 2005 och framåt är också begränsad (liksom de flesta andras inbillar jag mig), så ta inte det här alltför allvarligt.

Bäst att dricka nu - ingen. Vänta eller hitta en äldre årgång.

Annars är 2007, 2008 och 2010 mina tips. Riktigt fina i klassisk stil med rätt hög syra (speciellt '07). 2005 och 2006 är också bra men inte lika klassiska, speciellt 2005 är lite fetare. 2009 är fruktiga viner med lägre syra som kanske är lättare att dricka unga. Ingen av årgångarna är dåliga och du kan hitta ett bra vin vilket år som helst.

Vad gäller producenter så har jag inte jättekoll eller erfarenhet, speciellt inte på utbudet i Sverige. Det beror ju en del på vad du vill betala. Bouchard gör bra viner till någotsånär överkommliga priser, speciellt 2008 ska vara mycket lyckad (enda årgången jag själv har i källaren, så den får banne mig vara bra!). Vincent Girardin och Etienne Sauzet är också pålitliga och prisvärda. Jadot gör en version som väl ska vara ok men inte riktigt når upp till toppskiktet. Övriga som sägs vara bra - comtes lafon, henri boillot, lucien le moine, blain-gagnard, jaques prieur, ramonet. Finns säkert några till.

Sauzet finns väl en del av i Sverige inbillar jag mig, eller har jag fel?

Sen finns ju DRC och Leflavie om du verkligen vill tömma spargrisen :)

Batard och Chevalier är bra alternativ. Skulle gå på Batard om jag måste välja. Generellt är producenten mycket viktigare än vilken vingård du väljer, som vanligt i Bourgogne. En Batard från en bra producent är bättre än en Montrachet från en mindre bra (läs dålig, usel, värdelös etc) producent 9 gånger av 10 skulle jag säga. När jag ska handla själv går jag på producent, årgång, vingård i fallande ordning.

Hoppas du fick nån hjälp i alla fall.

Tack för Dina synpunkter! Jag har hittat nedanstående på "lokal" i Stockholm. Tänkte passa på att dricka något riktigt gott efter vinmässan på lördag. Visst är det dyrt, men priserna är klart ok om man jämför med Grand Hotell och Operakällaren. Vilket av nedanstående tycker Du/Ni att man skall slå till på? Är öppen för förslag.


2009 Montrachet Grand Cru, Fontaine-Gagnard 4950:-
2010 Montrachet Grand Cru, Etienne Sauzet 4950.-
2009 Montrachet Grand Cru, Etienne Sauzet 4500:-
2008 Montrachet Grand Cru, Etienne Sauzet 4700:-
2009 Montrachet Grand Cru, Domaine de la Romanée-Conti 16 000:-
2008 Batard-Montrachet Grand Cru, Marc Morey 1950:-
2009 Batard-Montrachet Grand Cru, Etienne Sauzet 2950:-
2009 Batard-Montrachet Grand Cru, Michel Niellon 2850:-
1999 Batard-Montrachet Grand Cru, Etienne Sauzet 3250:-
1999 Bienvenues-Batard-Montrachet, Etienne Sauzet 3150:-
2009 Chevalier-Montrachet Grand Cru Michel Niellon 2850:-
 

kayaker

Cyklist
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

Spontant så känns det som att vit Bourgogne med ett antal år på nacken med fördel dricks på restaurang där man har lite premoxgaranti...
Jag skulle nog välja någon av 99:eek:rna.
 

Puteljen!

Medlem
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

kayaker skrev:
Spontant så känns det som att vit Bourgogne med ett antal år på nacken med fördel dricks på restaurang där man har lite premoxgaranti...
Jag skulle nog välja någon av 99:eek:rna.

Instämmer!

Sauzet har som sagt gott rykte. Ska man lita på Allen Meadows (Burghound) så ska du i så fall välja Batard-Montrachet framför Bienvenues. Prisskillanden är ju också marginel, så det hade lätt blivit mitt val.
 
Trådskapare
J

Joakim

Medlem
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

kayaker skrev:
Spontant så känns det som att vit Bourgogne med ett antal år på nacken med fördel dricks på restaurang där man har lite premoxgaranti...
Jag skulle nog välja någon av 99:eek:rna.
Du har en poäng där. För två månader sedan tog jag först fram en Montrachet, årgång 1999, Baron Thenard, inköpt på auktion. Den var defekt, oxiderad. Jag köpte två flaskor och den andra drack jag en månad tidigare, den var perfekt! Vad gör man då, när man sett fram emot att få dricka just Montrachet, jo ner i källaren igen. Denna gång tog jag upp en Montrachet, årgång 1999, Marquis de Laguiche, köpt på bolaget, den var korkad! Detta är inte sant tänkte jag. Ner i källaren igen, upp med Batard-Montrachet, årgång 2004, Ramonet, inköpt på Silja Line, den var också defekt! Här var vi i sällskapet dock oeniga om vilken defekt, men det var av mindre intresse då det ändå var klart defekt. Då gav jag upp och det blev ingen mer tur till källaren. Har aldrig varit med om något liknade tidigare. En massa pengar åt skogen och uteblivna vinupplevelser. Källaren kraftigt decimerad vad avser bra vit Bourgogne och man är högst osäker på kvaliten på det man har kvar. Blev lite nedstämd, men de röda vinerna vi drack sen gjorde att humöret vände upp igen.

Därav min intention att dricka bra vit Bourgogne på lördag! Vill ha revansch! Är dock osäker på just årgång 1999.
 

Puteljen!

Medlem
SV: Montrachet, vilka årgångar är bäst mellan 2005-2010 och vilka går att dricka nu?

Den senaste '99:an jag drack var en Bonneau du Martray Corton Charlemagne som var mycket fin, liksom föregående flaskor av samma vin. Jag trodde '99 var ett bra år för både röda och vita, men jag kanske bara haft tur med mina flaskor och lever i villfarelse. Låt oss hoppas att det fortsätter så :D
 
Toppen