Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Morellino di Scansano

J

Jonas

Hej,
Var i Rom för ett tag sedan där jag och min fru drack ett vin som heter Morellino Di Scansano som vi båda gillade väldigt mycket. När jag söker på systembolaget hittar jag flera viner med samma namn men inget från producenten Mantelassi som vinet jag söker produceras av. Jag är helt nybörjare när det gäller viner och i min naivitet trodde jag det endast fanns ett vin med ett speciellt namn. Frågan är om vinerna med samma namn men från andra producenter smakar någorlunda likt det jag söker? Eller det kan vara helt olika viner?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej,
Var i Rom för ett tag sedan där jag och min fru drack ett vin som heter Morellino Di Scansano som vi båda gillade väldigt mycket. När jag söker på systembolaget hittar jag flera viner med samma namn men inget från producenten Mantelassi som vinet jag söker produceras av. Jag är helt nybörjare när det gäller viner och i min naivitet trodde jag det endast fanns ett vin med ett speciellt namn. Frågan är om vinerna med samma namn men från andra producenter smakar någorlunda likt det jag söker? Eller det kan vara helt olika viner?
Namnet Morellino di Scansano är en kvalitetsmässig ursprungsmärkning (DOCG) som inte har med producenten att göra, lite som Amarone della Valpoliciella.