Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Munskänkarfars, milt sagt...

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, nu är jag lite förbannad!

I våras när Munskänkarna arrangerade det praktiska trebetygsprovet (vilket jag tyvärr inte fick vara med på då jag missade teorin med några ynka poäng) så hade de valt att förenkla provet i så hög grad att poängen som krävdes för att klara sig blev en hel del högre än vad den vanligtvis har varit. Inget konstigt alls egentligen, medlemmarna provar ju på lika villkor trots allt och det skall ju enbart vara ca 25 % som klarar sig vid varje tillfälle oavsett (tentan sker varannat år). Just denna gång släpptes dock avsevärt fler igenom än vanligt (har inga exakta siffror i huvudet), dvs man lät en högre procent passera än vad man vanligtvis brukar göra då differensen i poäng jämfört med andra år blev så stor. Det var alltså FLER som klarade tentan detta år än andra år!

Nu har det gnytts och gnällt inom föreningen av de som poängmässigt låg över den gräns som har räckt för att klara sig andra år men missade att nå den högre gränsen sist och nu kommer det bli ett nytt praktiskt prov i början av nästa år. Låter ju trevligt, tänker jag, för inte kan man väl enbart ha en praktisk tenta med enbart de ca 70 procenten som inte var tillräckligt bra sist, utan givetvis så borde man ju köra en ny teoretisk tenta för att få nytt blod (man får ju som sagt inte göra den praktiska tentan om inte teorin har klarats).

Hör och häpna kära forumiter, det blir ingen extra teoretisk tenta utan enbart en praktisk där enbart de som tillhör förlorarna från förra årets tenta har möjlighet att gå upp (plus sådana som inte valt att gå upp förra gången, men som sedan tidigare har klarat teorin), dvs det blir ett nytt urval av enbart förlorare lite hårt och överdrivet formulerat!

Visst, jag kanske bara är bitter för att jag missar chansen att gå upp även denna gång, men hur i helsike tänkte man här egentligen?! Hela grejen med trebetyg blir ju helt urholkat och kanske har det redan skett då svårighetsgraden sänkts rejält i och med förra tentan och nu kommer det dessutom bli ännu fler som klarar sig, som kanske inte hade haft en chans i hårdare konkurrens.

Trist!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
men hur i helsike tänkte man här egentligen?!
Kanske "det är nu för sent för att också ordna ett extra teoriprov, som normalt infaller cirka tre månader före det praktiska provet"? Gissar att det kan vara längre framkörningstid på ett teoriprov än på en vinlista till ett 3-betygsprov.
Fast det är bara gissningar. Tror dock inte någon av de 3-betygsansvariga i UKOM häckar här på forumet.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Kanske "det är nu för sent för att också ordna ett extra teoriprov, som normalt infaller cirka tre månader före det praktiska provet"? Gissar att det kan vara längre framkörningstid på ett teoriprov än på en vinlista till ett 3-betygsprov.
Fast det är bara gissningar. Tror dock inte någon av de 3-betygsansvariga i UKOM häckar här på forumet.
Så är det säkert, men grundproblemet är nog snarare att man överhuvudtaget har en extra tenta med enbart de som missade sist utan att öppna upp för fler via en ny teoritenta. Förlorarnas kamp liksom.

Finns ju inte heller någon anledning att inte vänta tills en ny teoritenta hunnit att genomföras...det är ju knappast bråttom att kora fler trebetygare!
 

vininfo.nu

Medlem
Jo, nu är jag lite förbannad!

I våras när Munskänkarna arrangerade det praktiska trebetygsprovet (vilket jag tyvärr inte fick vara med på då jag missade teorin med några ynka poäng) så hade de valt att förenkla provet i så hög grad att poängen som krävdes för att klara sig blev en hel del högre än vad den vanligtvis har varit. Inget konstigt alls egentligen, medlemmarna provar ju på lika villkor trots allt och det skall ju enbart vara ca 25 % som klarar sig vid varje tillfälle oavsett (tentan sker varannat år). Just denna gång släpptes dock avsevärt fler igenom än vanligt (har inga exakta siffror i huvudet), dvs man lät en högre procent passera än vad man vanligtvis brukar göra då differensen i poäng jämfört med andra år blev så stor. Det var alltså FLER som klarade tentan detta år än andra år!

Nu har det gnytts och gnällt inom föreningen av de som poängmässigt låg över den gräns som har räckt för att klara sig andra år men missade att nå den högre gränsen sist och nu kommer det bli ett nytt praktiskt prov i början av nästa år. Låter ju trevligt, tänker jag, för inte kan man väl enbart ha en praktisk tenta med enbart de ca 70 procenten som inte var tillräckligt bra sist, utan givetvis så borde man ju köra en ny teoretisk tenta för att få nytt blod (man får ju som sagt inte göra den praktiska tentan om inte teorin har klarats).

Hör och häpna kära forumiter, det blir ingen extra teoretisk tenta utan enbart en praktisk där enbart de som tillhör förlorarna från förra årets tenta har möjlighet att gå upp (plus sådana som inte valt att gå upp förra gången, men som sedan tidigare har klarat teorin), dvs det blir ett nytt urval av enbart förlorare lite hårt formulerat!

Visst, jag kanske bara är bitter för att jag missar chansen att gå upp även denna gång, men hur i helsike tänkte man här egentligen?! Hela grejen med trebetyg blir ju helt urholkat och kanske har det redan skett då svårighetsgraden sänkts rejält i och med förra tentan och nu kommer det dessutom bli ännu fler som klarar sig, som kanske inte hade haft en chans i hårdare konkurrens.

Trist!

Det är bara att hålla med, vilket för övrigt även frugan gör som ändå tillhör skaran med "loosers" som får en extra chans med lägre konkurrens än någonsin...
 
Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tar tillfället i akt och frågar vad det speciella med Munskänkarna är, och hoppas inte att någon tar illa upp! Vad tillför det mig att vara medlem där?
 

Magikern

Medlem
Tar tillfället i akt och frågar vad det speciella med Munskänkarna är, och hoppas inte att någon tar illa upp! Vad tillför det mig att vara medlem där?

Utmärkta vinprovningar och vinutbildningar i sin prisklass (Inte alltid dock). Skulle tro att de även internationellt ger ovanligt bra valuta för pengarna. De har även en bra tidskrift där de gör bra reportage och bedömer nysläpp av vin.
 

Silex

Medlem
Jo, nu är jag lite förbannad!

I våras när Munskänkarna arrangerade det praktiska trebetygsprovet (vilket jag tyvärr inte fick vara med på då jag missade teorin med några ynka poäng) så hade de valt att förenkla provet i så hög grad att poängen som krävdes för att klara sig blev en hel del högre än vad den vanligtvis har varit. Inget konstigt alls egentligen, medlemmarna provar ju på lika villkor trots allt och det skall ju enbart vara ca 25 % som klarar sig vid varje tillfälle oavsett (tentan sker varannat år). Just denna gång släpptes dock avsevärt fler igenom än vanligt (har inga exakta siffror i huvudet), dvs man lät en högre procent passera än vad man vanligtvis brukar göra då differensen i poäng jämfört med andra år blev så stor. Det var alltså FLER som klarade tentan detta år än andra år!

Nu har det gnytts och gnällt inom föreningen av de som poängmässigt låg över den gräns som har räckt för att klara sig andra år men missade att nå den högre gränsen sist och nu kommer det bli ett nytt praktiskt prov i början av nästa år. Låter ju trevligt, tänker jag, för inte kan man väl enbart ha en praktisk tenta med enbart de ca 70 procenten som inte var tillräckligt bra sist, utan givetvis så borde man ju köra en ny teoretisk tenta för att få nytt blod (man får ju som sagt inte göra den praktiska tentan om inte teorin har klarats).

Hör och häpna kära forumiter, det blir ingen extra teoretisk tenta utan enbart en praktisk där enbart de som tillhör förlorarna från förra årets tenta har möjlighet att gå upp (plus sådana som inte valt att gå upp förra gången, men som sedan tidigare har klarat teorin), dvs det blir ett nytt urval av enbart förlorare lite hårt formulerat!

Visst, jag kanske bara är bitter för att jag missar chansen att gå upp även denna gång, men hur i helsike tänkte man här egentligen?! Hela grejen med trebetyg blir ju helt urholkat och kanske har det redan skett då svårighetsgraden sänkts rejält i och med förra tentan och nu kommer det dessutom bli ännu fler som klarar sig, som kanske inte hade haft en chans i hårdare konkurrens.

Trist!

Nu har jag egentligen inget intresse av att försvara Munskänkarna och jag håller helt med dig att det är jättekonstigt att inget extra teori-prov hålls, men på ett par punkter vill jag korrigera dig. Redan innan praktiska provet påbörjades nämndes att ett extra prov kunde införas året efter eftersom det var ett rekordstort antal som var med (ca 85). Det beror alltså inte på något gny och gnäll, utan var på förslag pga av det stora intresset. Självklart var det ett högre antal personer som klarade eftersom det var ett högre antal personer som skrev provet. Jag håller inte heller med om passerande-graden var högre än normalt, enligt de siffror jag hört (som jag inte har svart på vitt, utan bara har hört), vilket är att 16 klarade av totalt 85, vilket procentuellt ligger ungefär i linje med andra år.
I övrigt har jag full förståelse för din frustration och tycker själv att det självklart borde finnas ett teori-prov innan varje praktiskt prov. Jag har också förståelse för allmänt gnäll på munskänkarna som organisation och fr a de beslut som ibland fattas högre upp i organisationen. Däremot finns det många eldsjälar som gör ett fantastiskt jobb på sektionsnivå och organiserar bra utbildning och (ibland) bra provningar.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Redan innan praktiska provet påbörjades nämndes att ett extra prov kunde införas året efter eftersom det var ett rekordstort antal som var med (ca 85). Det beror alltså inte på något gny och gnäll
Kan inte säga emot, men har inte själv tagit del av denna typ av information. Gny och gnäll vet jag har varit fallet efter förra tentan. Det har varit "massor" av diskussioner och gnäll i de sammanhang där jag har deltagit ihop med andra munskänkar i Göteborg. Har även tagit del av gnäll mejlledes.

Självklart var det ett högre antal personer som klarade eftersom det var ett högre antal personer som skrev provet.
Jag har dock inte utgått efter personer i antal utan procent, där 25 % traditionellt har varit normen, men enligt hörsägen så var det ett högre procenttal som klarade nålsögat denna gång. Styrelsen är dock inte öppna med denna typ av information så jag vet inte med säkerhet. Befogad invändning således. :)

Min viktigaste kritik rörande att ha två tentor utan påfyllning av nya förmågor där ett visst procenttal sätter gränsen för godkänt är dock enligt följande matematiska exempel:

100 personer gör en tenta, varav 25 % av de bästa får godkänt. Kvar återstår 75 personer. En andra tenta initieras varav de 75 personer som missat förra gången deltar igen utan nytillkomna deltagare och där ytterligare 25 % skall sållas ut, vilket landar i att 56,25 personer återstår av de ursprungliga 100, vilket ger en procentsats på 43,75 % som slutligen har fått en godkänd tenta. Vi får alltså en generation trebetygare där närmare varannan har klarat sig, vilket känns lite väl omotiverat om det nu skall betyda något att vara trebetygare.

Jag håller fullständigt med dig om att det finns massor av härliga eldsjälar inom föreningen och mycket av verksamheten är great, hade inte så varit fallet så hade jag aldrig varit medlem.
 

Silex

Medlem
Kan inte säga emot, men har inte själv tagit del av denna typ av information. Gny och gnäll vet jag har varit fallet efter förra tentan. Det har varit "massor" av diskussioner och gnäll i de sammanhang där jag har deltagit ihop med andra munskänkar i Göteborg. Har även tagit del av gnäll mejlledes.


Jag har dock inte utgått efter personer i antal utan procent, där 25 % traditionellt har varit normen, men enligt hörsägen så var det ett högre procenttal som klarade nålsögat denna gång. Styrelsen är dock inte öppna med denna typ av information så jag vet inte med säkerhet. Befogad invändning således. :)

Min viktigaste kritik rörande att ha två tentor utan påfyllning av nya förmågor där ett visst procenttal sätter gränsen för godkänt är dock enligt följande matematiska exempel:

100 personer gör en tenta, varav 25 % av de bästa får godkänt. Kvar återstår 75 personer. En andra tenta initieras varav de 75 personer som missat förra gången deltar igen utan nytillkomna deltagare och där ytterligare 25 % skall sållas ut, vilket landar i att 56,25 personer återstår av de ursprungliga 100, vilket ger en procentsats på 43,75 % som slutligen har fått en godkänd tenta. Vi får alltså en generation trebetygare där närmare varannan har klarat sig, vilket känns lite väl omotiverat om det nu skall betyda något att vara trebetygare.
Det senare har jag absolut inga synpunkter på och håller helt med dig. Jag tycker att 3-betyg skall vara svårt att uppnå och det är synd om det skulle bli lättare. Det tjänar ju inget syfte i sig att ha fler som klarat det tycker jag.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Det senare har jag absolut inga synpunkter på och håller helt med dig. Jag tycker att 3-betyg skall vara svårt att uppnå och det är synd om det skulle bli lättare. Det tjänar ju inget syfte i sig att ha fler som klarat det tycker jag.
Exakt, har ju själv inte klarat teorin, men inte klagar jag på det. Jag var inte tillräckligt påläst helt enkelt, svårare än så är det inte. På sätt och vis så hade jag nästan blivit besviken om jag hade klarat det då jag inte läste på över huvud taget. Lite skall det ju ändå krävas kan jag tycka!

Jag var dock enbart några futtiga poäng ifrån...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag har dock inte utgått efter personer i antal utan procent, där 25 % traditionellt har varit normen, men enligt hörsägen så var det ett högre procenttal som klarade nålsögat denna gång. Styrelsen är dock inte öppna med denna typ av information så jag vet inte med säkerhet.
Det har väl brukat stå en notis i Munskänken varje gång det varit 2- och 3-betygsprov om hur många som gått på provet och hur många som klarat det?
 

buteljen

Medlem
2011 - 59 deltog/8 klarade provet
2013 - 61 deltog/10 klarade provet
Vad jag har hört så var det högre gräns för godkännande i år, så ett antal personer som "normalt" skulle ha klarat sig är klart irriterade över att ha snuvats på konfekten.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
2011 - 59 deltog/8 klarade provet
2013 - 61 deltog/10 klarade provet
Vad jag har hört så var det högre gräns för godkännande i år, så ett antal personer som "normalt" skulle ha klarat sig är klart irriterade över att ha snuvats på konfekten.
Poängen som krävs för att klara tentan är dynamisk och anpassas efter deltagarnas prestation, då en fast gräns kräver att svårighetsgraden hålls konstant, vilket är svårt att uppnå.
 

buteljen

Medlem
Gränsen är ju dynamisk och ändras varje gång utifrån aktuell prestation

Poängen som krävs för att klara tentan är dynamisk och anpassas efter deltagarnas prestation, då en fast gräns kräver att svårighetsgraden hålls konstant, vilket är svårt att uppnå.
Jo, men gränsen på 58 p i år är rätt mycket högre än t.ex de två tidigare tillfällena (48,5 o 52,5)? Det är väl det folk är sura över. Och några 25% som klarar sig verkar det ju inte vara tal om - i alla fall om man ser på -11 o -13 ...
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Jo, men gränsen på 58 p i år är rätt mycket högre än t.ex de två tidigare tillfällena (48,5 o 52,5)? Det är väl det folk är sura över. Och några 25% som klarar sig verkar det ju inte vara tal om - i alla fall om man ser på -11 o -13 ...
Då förstår man hur mycket enklare årets prov var jämfört med tidigare år. Men det spelar ingen roll, det är ju lika för alla som deltar och enbart de bästa får godkänt.

I år så var det över 25 % som klarade tentan och med en extra tenta nästa år så lär det bli löjligt många från samma generation, vilket är basen i min kritik. Det är fånigt att gny över att poänggränsen för att klara sig blev avsevärt högre i år då den anpassas efter svårighetsgraden. :)
 

Vino fino

Medlem
Stämmer det verkligen att gränsen för godkänd är relativ och beror på deltagarnas insats? Det låter väldigt märkligt i mina öron.

Hur resonerar man då--- kan någon Munskänk förklara logiken här? Finns det gränsvärden? (om 90% av deltagarna får 10 p, räcker det med 11 p för att bli godkänd?)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Stämmer det verkligen att gränsen för godkänd är relativ och beror på deltagarnas insats? Det låter väldigt märkligt i mina öron.

Hur resonerar man då--- kan någon Munskänk förklara logiken här? Finns det gränsvärden? (om 90% av deltagarna får 10 p, räcker det med 11 p för att bli godkänd?)
Jupp, så har jag uppfattat saken, även om just ditt exempel möjligen hade lett till att man ändrade upplägget. ;)

Målsättningen är nog att gränsen skall ligga på ungefär samma nivå, men då olika tentor tenderar att bli väldigt olika svåra så behöver man justera gränsen så att inte för många/få klarar sig. Lite enligt klassisk normalfördelning.
 
Toppen