Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Någon som är expert på Tokajier?

Mats

Gone todash....
Jag har just byggt om min vinkällare och flyttar runt alla flaskor och försöker samtidigt gå igenom vad jag har och städa i CT. Fram kommer ett gäng flaskor som jag har svårt att få ordning på hur de ska läggas in i CT och bland dessa finns ffa div kommunisteratokajier. Under den här tiden producerades det i kooperativ och familjeodlingar men buteljeringen sköttes av statliga Hungarovin och exporten av Monimpex. Till det kommer sedan att det fanns lager på vingårdarna från den här tiden som efter kommunismens fall sålts under de nya vingårdarnas namn trotts att de officiellt inte fanns när vinet gjordes. På CT är det ett mörker och vilda västern när det gäller tokajier, folk kan ju inte läsa ungerska och samma vin kan vara inlagt under flera olika namn där man vad som kan tyckas lite på måfå tagit något på etiketten som producent eller vinnamn, och till det kommer att på många finns inga bilder så det är svårt att jämföra dem.

Hur som helst, jag har ett antal som har de här fyra typerna av etiketter:

Tokajix4.jpg


Är det någon som vet vad dessa heter och hur de ska namnges i CT?

Vin 1. Hittar inget vin med exakt den etiketten men liknande säljs som "Monimpex".
Vin 2. Är ganska säker på att det är "Kereskedoház", dvs företaget som bildades av forna "Hungarovin" och som även heter "Crown Estate".
Vin 3. Monimpex?
Vin 4. ???

Just 4:an är ett bra exempel hur det ser ut på CT där den finns listad som "1981 Édes Különleges Minöségi Fehérbor" och kör man google-translate på det får man ut "Särskilda sött vitt vin av kvalitet" :confused:

Nu lär de ju smaka lika fantastiskt gott vad de än heter eller hur de än listas i CT men det vore skoj att faktiskt veta vad man har och vad man dricker.
 

chambertin

Medlem
Jag har just byggt om min vinkällare och flyttar runt alla flaskor och försöker samtidigt gå igenom vad jag har och städa i CT. Fram kommer ett gäng flaskor som jag har svårt att få ordning på hur de ska läggas in i CT och bland dessa finns ffa div kommunisteratokajier. Under den här tiden producerades det i kooperativ och familjeodlingar men buteljeringen sköttes av statliga Hungarovin och exporten av Monimpex. Till det kommer sedan att det fanns lager på vingårdarna från den här tiden som efter kommunismens fall sålts under de nya vingårdarnas namn trotts att de officiellt inte fanns när vinet gjordes. På CT är det ett mörker och vilda västern när det gäller tokajier, folk kan ju inte läsa ungerska och samma vin kan vara inlagt under flera olika namn där man vad som kan tyckas lite på måfå tagit något på etiketten som producent eller vinnamn, och till det kommer att på många finns inga bilder så det är svårt att jämföra dem.

Hur som helst, jag har ett antal som har de här fyra typerna av etiketter:

Visa bifogad bild 721

Är det någon som vet vad dessa heter och hur de ska namnges i CT?

Vin 1. Hittar inget vin med exakt den etiketten men liknande säljs som "Monimpex".
Vin 2. Är ganska säker på att det är "Kereskedoház", dvs företaget som bildades av forna "Hungarovin" och som även heter "Crown Estate".
Vin 3. Monimpex?
Vin 4. ???

Just 4:an är ett bra exempel hur det ser ut på CT där den finns listad som "1981 Édes Különleges Minöségi Fehérbor" och kör man google-translate på det får man ut "Särskilda sött vitt vin av kvalitet" :confused:

Nu lär de ju smaka lika fantastiskt gott vad de än heter eller hur de än listas i CT men det vore skoj att faktiskt veta vad man har och vad man dricker.
Samma etikett som du har på din 4:a har jag på en 1988 Eszencia och det står Bottled by Disnokö på den.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag har just byggt om min vinkällare och flyttar runt alla flaskor och försöker samtidigt gå igenom vad jag har och städa i CT. Fram kommer ett gäng flaskor som jag har svårt att få ordning på hur de ska läggas in i CT och bland dessa finns ffa div kommunisteratokajier. Under den här tiden producerades det i kooperativ och familjeodlingar men buteljeringen sköttes av statliga Hungarovin och exporten av Monimpex. Till det kommer sedan att det fanns lager på vingårdarna från den här tiden som efter kommunismens fall sålts under de nya vingårdarnas namn trotts att de officiellt inte fanns när vinet gjordes. På CT är det ett mörker och vilda västern när det gäller tokajier, folk kan ju inte läsa ungerska och samma vin kan vara inlagt under flera olika namn där man vad som kan tyckas lite på måfå tagit något på etiketten som producent eller vinnamn, och till det kommer att på många finns inga bilder så det är svårt att jämföra dem.

Hur som helst, jag har ett antal som har de här fyra typerna av etiketter:

Visa bifogad bild 721

Är det någon som vet vad dessa heter och hur de ska namnges i CT?

Vin 1. Hittar inget vin med exakt den etiketten men liknande säljs som "Monimpex".
Vin 2. Är ganska säker på att det är "Kereskedoház", dvs företaget som bildades av forna "Hungarovin" och som även heter "Crown Estate".
Vin 3. Monimpex?
Vin 4. ???

Just 4:an är ett bra exempel hur det ser ut på CT där den finns listad som "1981 Édes Különleges Minöségi Fehérbor" och kör man google-translate på det får man ut "Särskilda sött vitt vin av kvalitet" :confused:

Nu lär de ju smaka lika fantastiskt gott vad de än heter eller hur de än listas i CT men det vore skoj att faktiskt veta vad man har och vad man dricker.
Kanske du kan lägga upp på CT-Forum? Om det inte funkar, så kan Wineberserkers funka, men där är lurkar så många troll (トロッル) att jag personligen (自分自身) HELT har gett upp det forumet. Jag föredrar samtal :) ...minst lika goda som vinet i glaset.
 

Niklas J

Medlem
Mats; jag vet inte om jag kan bidra med ett svar som gör dig klokare eller mer glad, men kanske en liten skjuts för att bekräfta din befogade förvirring?

Precis som du säger så finns det olika versioner av samma vin i vissa fall. Detta då ett av kraven vid utförsäljningen i början av 90-talet var att du som köpare skulle ta över en hel del av de befintliga inventarierna. Det förklarar i alla fall varför du förmodligen sett samma vin "upphottat" med stiligare design men samma innehåll. Dessutom anpassades etiketter till olika exportmarknader under kommunisttiden. Sidospår: Utförsäljningen av Tokajmark till utländska intressenter stoppades runt 1994 då Tokaj började bli allt för icke-ungerskt. Än idag kan du som utlänning inte köpa vinmark i Tokaj, bara arrendera.

Tokaj Kereskedoház ÄR Crown Estates. Samma namn. Anseendet har väl varit sådär för det statskontrollerade företaget i efterkommunisttiden men på senare år har det börjat ljusna rejält. De har anställt Károly Áts som huvudvinmakare. Killen kommer från dryga decenniet på samma position vid ansedda Royal Tokaji Wine Company. Vann dessutom pris som Ungerns främsta vinmakare precis innan han gick till Crown. Förra året gick man dessutom ut med att staten satsar drygt 150 miljoner kronor i upprustning av Crown Estates.

Tillbaka till dina gamlingar. Aszú från kommunisteran... vi vet väldigt lite om dem, hur manipulerade de är och om socker tillsatts under processen (vanligt förr). Vi vet att de är pastöriserade; det var standardrutin. Hygien var ett honnörsord framför vingårdsläge under de decennier kommunismen styrde. Massproduktion likaså. Med pastörisering tog man i och för sig bort möjligheten att tillsätta svavel men det löste man med sprit. Då staten praktiskt nog producerade enorma mängder sprit så blev uppspritning den naturliga ersättaren för att sätta p för efterjäsning/bakterier.

Jag kan väldigt lite om vinerna från de decennier som kommunismen höll i taktpinnen. Jag har provat en hel del av dem men måste erkänna att de ytterst sällan gör mig glad. I början av 1970-talet vet jag att man skapade Hungarovin för att ta över all kontroll och produktion från kooperativen som hade uppvisat allt för mycket egna tankar och idéer. Det är då det går åt helvete för allt personligt uttryck som fanns kvar i vinerna och pastörisering blir standard.

Så dina viner; visst kan de vara drickbara, goda dessutom, men jag har lagt väldigt lite ansträngningar på att prova dessa eller sätta mig in bilden. Olika etiketter i olika länder, nya buteljeringar från de inventarier du tvingades på som köpare. Du får nog leva med ovissheten vad folk de facto druckit/lagt upp på cellartracker.

Ytterligare en intressant liten sidonot; Under kommunismen kunde alla köpa en Aszú. I och med att man ryckt upp klassiska lägen på kullarna (de ryska traktorerna kunde inte ta sig fram där) och planterat högavkastande kloner på slätten istället, så var mängderna man producerade fullständigt abnorma. En vanlig arbetare kunde unna sig en Aszu med jämna mellanrum också. Idag har man återgått till kvalitetstänk och med det har priserna på Aszú stuckit iväg. Nu har knappt någon ungrare råd att köpa dem. Kvar i deras minnen lever den gamla stilen som många äldre än anser vara den mest förnäma. Crown Estates har ju krav på sig att köpa upp all överproduktion och aszú från odlare som inte får sålt sin skörd. Det har bibevarat det gamla till viss del men med Károly vid rodret så tror jag Crown Estates kan spela en grymt viktig roll för att hjälpa till att höja kvalitet och anseende än mer av Aszú-vin.

Mycket ord, lite svar. Ledsen.

PS. Vin på ungerska heter bór. Ganska intressant då ordet nästan har samma utseende på alla stora språk....
 
Trådskapare
Mats

Mats

Gone todash....
Tack för svaren, @chambertin och @Niklas J . Jag tror det får bli som du säger Niklas att jag nog får dricka och förhoppningsvis njuta av vinerna men låta bli att bry mig om vad jag dricker och har i källaren. Har druckit alla de här tidigare, köpte en hel del när jag var ute och tågluffade -89 och i början av 90-talet, och de har alltid varit fantastiskt goda, men nu är det nog snart 10 år sedan sist så det är nog dags att börja ge sig på dem igen.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för svaren, @chambertin och @Niklas J . Jag tror det får bli som du säger Niklas att jag nog får dricka och förhoppningsvis njuta av vinerna men låta bli att bry mig om vad jag dricker och har i källaren. Har druckit alla de här tidigare, köpte en hel del när jag var ute och tågluffade -89 och i början av 90-talet, och de har alltid varit fantastiskt goda, men nu är det nog snart 10 år sedan sist så det är nog dags att börja ge sig på dem igen.
Jag är självklart PÅ!
 
Toppen