Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Någon som kan hjälpa mig värdera dessa för försäljning

mrjohn

Medlem

Tjena, någon som kan hjälpa mig uppskatta vad dessa kan säljas för, har hört av mig till Bukowskis men vill se hur man värdera det hos vinkännare istället.​

2014 Dominio del Aguila Reserva, Ribera del Duero​

2008 Tommasi De-Bvris Amarone della Valpolicella Classico Riserva
(2012 Paolo Scavino Barolo Carobric
(2011 Mazzano Amarone della Valpolicella Classico
 

Thirsty

Smygnykterist
Tyvärr ingen koll på dessa viner men kolla på wine-searcher (med fördel pro) för att få en uppfattning av vad handlare tar. Det är dock ofta högre pris hos handlare än vad de går för på auktion. Checka därefter mot Buckan och Catawiki vad de gått för tidigare. Då torde du få en rimlig uppfattning av marknadspriset. Sedan ska inte glömmas bort ev provisioner vid försäljning dvs mindre som kommer hamna i plånboken. Således skillnad mellan "marknadsvärde" och "likvid värde till plånboken". 🤓
 
Trådskapare
M

mrjohn

Medlem
Ah jag fattar, även fast vissa säger "drick det istället" osv så, vill man veta lite om det ens finns ett intresse att köpa.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om du vill sälja i Sverige är Bukowskis ditt enda helt lagliga alternativ, d.v.s. det är inte så relevant att hitta andra värderingar än deras (och om viner är för enkla/billiga för att sälja där har du brist på alternativ).
En källa som dock kan vara till nytta är vininfo.org, som är en databas över viner som sålts på Systembolaget, med priser. För viner som är lagringsdugliga, men ändå inte är utpräglade "prestige/samlarviner", brukar det svenska priset för senast sålda årgång vara ett bra riktmärke för ungefär vad ett vin kan vara värt.
 
Toppen