Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Någon som provat Château Coquillas 1998?

Magikern

Medlem
Hittade inte mycket info om detta vinet faktiskt, en vild gissning är att den passerat sin topp för länge sen och att det numera bara är blask i flaskan. :p

Någon som provat?
 

Gurto

Medlem
SV: Någon som provat Château Coquillas 1998?

Lite tankar från en Bordeux-nybörjare: Nu har jag inte provat vinet i fråga men att det skulle vara långt över sin peak känns överdrivet. 14 år för en Bordeaux är ju inte så gammalt. Inte någon sämre appellation och 98 ska ju vara ett vettigt år. Om den är övermogen känns det mer sannolikt att den just påbörjat sin nedåtkurva så att säga. Jag skulle dock tro att det fortfarande är vid liv och förhoppningsvis har lite trevliga sekundäraromer. Även om det säkert kan vara gott bör du inte förvänta dig ett stort vin - är ju ändå en rätt enkel och billig Bordeaux.

Men för det ringa priset är det väl bara att köpa en flaska och pröva?
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Någon som provat Château Coquillas 1998?

Tack för svaret ;)

Det verkar vara ett rätt ovanligt vin dock eftersom jag hittade rätt lite info om det på nätet, få flaskor producerade brukar väl inbringa ett högre pris än ett från en större vingård?
 

Gurto

Medlem
SV: Någon som provat Château Coquillas 1998?

Tycker jag hittar rätt mycket när jag googlar på det. Ett par årgångar som bedömts på cellartracker också. Betänk också att det finns väldigt många producenter i Bordeaux - långt ifrån alla är speciellt kända.

Att priset skulle vara högre bara för att producenten är liten (om den nu är så liten - hittade/orkade inte gå igenom alla Google-sidor för att se hur många hektar de odlar) är inte riktigt sant. Hög kvalitet och gott rykte krävs för att betinga högre priser. Vin innefattas ju trots allt också av marknadsekonomiska betingelser. Dvs tillgång och efterfrågan. Även om tillgången är låg (därför att det produceras lite av vinet) så blir ju inte priset så högt om det inte finns en hög efterfrågan på vinet.
 
Trådskapare
M

Magikern

Medlem
SV: Någon som provat Château Coquillas 1998?

Gurto skrev:
Tycker jag hittar rätt mycket när jag googlar på det. Ett par årgångar som bedömts på cellartracker också. Betänk också att det finns väldigt många producenter i Bordeaux - långt ifrån alla är speciellt kända.

Har beställt en flaska nu iaf, en vild gissning är att en vinet sjuger på sista versen men att det fortfarande är gott under en timmes tid efter dekantering. :p
 
Provade igår och vart inte besviken. Det bör dekanteras men oj vilken färg och doft Mycket lakrits och jord.. Helt klart värt pengen.
 
Toppen