Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Någon som vet något om Misty Cove Organic Pinot Noir?

Hej på er,

Enjoywines släpper ju idag en ung 2015 Misty Cove Org PN. Är det någon som vet något om den. Blir lite nyfiken då jag är lite förtjust i PN med bra pigga syror. Tänker om det kan det vara något att ha som fredagsmys under enklare former i sälskap med något trevligt att äta. Har en del Villa Maria Seddon via PI hemma på rygg som är fantastiskt trevliga och mycket lovande även om de kostar en slant mer.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Inte mycket alls, men hittade lite på Livets Goda om det. I den mån man bör lita på deras ord vill säga...

2015 Misty Cove Organic Pinot Noir
NR 2140 / 149 KR /87 LGP
Ekologiskt vin med sötfruktig doft av mogen röda bär, hallon, röda vinbär, tranbär, viss köttighet och parfym på näsan. Stram, syrlig, viss strävhet, skulle önska lite mer frukt för balansen. Medellång eftersmak.
 

kayaker

Cyklist
Ja, i detta fall är damerna okända för mig.
Ulrika Karlsson jobbar som sommelier och verkar kunnig. Eva Weckström har jag ingen koll på även om namnet låter bekant. Jag misstänker att jag kan ha träffat henne.
Jag kan tycka att Ulrika Karlsson ibland kan verka frikostig med poäng till lite billigare viner men skenet kan bedra då jag inte kan kalibrera mot mig själv eller någon annan som jag litar på. Generellt så tycker jag ändå att hennes omdömen brukar vara vettiga.
 
Ulrika Karlsson jobbar som sommelier och verkar kunnig. Eva Weckström har jag ingen koll på även om namnet låter bekant. Jag misstänker att jag kan ha träffat henne.
Jag kan tycka att Ulrika Karlsson ibland kan verka frikostig med poäng till lite billigare viner men skenet kan bedra då jag inte kan kalibrera mot mig själv eller någon annan som jag litar på. Generellt så tycker jag ändå att hennes omdömen brukar vara vettiga.
Håller med om att Ulrika K har vettiga omdömen. Jag har inte kollat så noggrannt men har uppfattat att 89 ulrikapoäng är lika mycket som 91 per billpoäng, men jag har kanske det hela om bakfoten? Och PB är kanske ute ur bilden? Den litet mer seriösa kritiken av Sveriges ändå bästa vinmagasin livets goda är väl att man ibland med special features undrar var kritikerpoängen slutar och reklamen tar vid. Vissa högpoängare återfinns sedan på reklambilder likaväl som artiklar och exponeras mycket flitigt. Men som sagt, i Love those guys to death och de gör en stor gärning för vin-Sverige genom att med hjälp av både den frejdige chefredaktören och allehanda fantastiska skribenter - såsom mina favoriter Niklas j och Michel j - bryta ner alla de sociologiska murarna mot fin-vindrickande och det ursäktar dem varje dag i mina ögon, trots den stundvisa misstanken om att de inte är helt fria från vad man i domstol kallar jäv.
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Intressant! Tack alla för er input. Visst är det så att man hittar sina kritiker som man upptäcker har liknande smaklökar somen själv men har personligen ingen större relation än med LG. Får ju givetvis göra något åt det.
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_SAM0011.jpg


Första intrycket är att det är en väldigt typisk PN från Marlborough i det lägre prissegmentet både på näsa och läpp.
Jag får direkt associationer av Saint Clair Vicar's Choice Pinot Noir som ligger något i stil med 50kr billigare. Efter lite tid och luft känner man dock att det är lite mer tryck i frukten än Vicar's Choice men det är ändå inte ett vin jag kommer köpa igen och jag tycker det finns betydligt bättre viner att fynda för 149kr. Generiska röda bär och lite tranbär som sticker ut. Syran är ok och eftersmaken är i det kortare spektrat av medium. Värt att notera är att detta bara är mina stillsamma tankar och det är fullt möjligt att någon annan tycker att det här är asgott :)
 
Trådskapare
Marcus Dimholt
Visa bifogad bild 8177

Första intrycket är att det är en väldigt typisk PN från Marlborough i det lägre prissegmentet både på näsa och läpp.
Jag får direkt associationer av Saint Clair Vicar's Choice Pinot Noir som ligger något i stil med 50kr billigare. Efter lite tid och luft känner man dock att det är lite mer tryck i frukten än Vicar's Choice men det är ändå inte ett vin jag kommer köpa igen och jag tycker det finns betydligt bättre viner att fynda för 149kr. Generiska röda bär och lite tranbär som sticker ut. Syran är ok och eftersmaken är i det kortare spektrat av medium. Värt att notera är att detta bara är mina stillsamma tankar och det är fullt möjligt att någon annan tycker att det här är asgott :)

Kul med inspelet! Lite som jag misstänkte.
 
Toppen