Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Napa Maj 2015

Jerobaum

Medlem
I maj besöker jag med kunder San Francisco ons (kväll), tors och fre. På helgen tänkte vi erövra Napa (eller njae, göra vad vi kan för att få en trevlig upplevelse). Tänkte ta en eller två övernattningar i Napa. Vi är 4 eller 6 i sällskapet. Vinintresset är "gärna" men inte alltför utpräglat. Önskar tips på vart vi bör bo, vilka gårdar att besöka och vart vi ska äta. Alla idéer är välkomna.

På söndag kväll flyger vi vidare till Vegas.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kellers French Laundry är den restaurangen jag har högst på listan i SF. Ligg på låset då den är svårbokad, bokning öppnar 8 veckor innan. Glöm inte att man kan ha med sig egna viner här och på många andra ställen!

Av vinerier så rekomendrar jag en av mina favoriter Freemark Abbey som ligger lite under radarn vilket borde göra det lättbokat. Dessutom så ligger deras bästa viner runt 100 $ och de har även lite äldre årgångar till försäljning.
 

Elvis

Medlem
Kellers French Laundry är den restaurangen jag har högst på listan i SF.

Vill inte vara petig men French Laundry ligger i Napa, inte i San Francisco. ;)

Min fru var där i våras och baserat på hennes omdöme (och hon har varit på många stjärnkrogar) och andra jag litar på i USA är French Laundry överskattad, eller kanske snarare på nedgång. Jag har inte träffat någon som tycker att den är värd sina tre stjärnor längre men priserna är skyhöga, både på mat och vin.

Inne i San Franciso kan jag varmt rekommendera ett besök på Michael Mina.
 

grappa

Medlem
Var i Sonoma och Napa i höstas en kort sväng. Några reflexioner.
Det är längre transportsträckor än vi räknat med, tyvärr han vi färre vingårdar än vi räknat med. Dock var naturupplevelsen att korsa bergkedjan mellan dalarna en fantastisk upplevelse. Vi bodde i Sonoma, körde 12an norrut och tog över till 29an i Napa (om jag inte minns helt fel). Väldigt krokig väg med vacker utsikt.
Napa är dyrare och mer pretentiöst än Sonoma som är mer laid back.
Bo i centrala Sonoma var väldigt härligt med bra utbud på "stortorget".
Vi var på J Sattui Vinery, 1111 White Ln,St Helena, CA 94574,USA som även säljer ost och charkuterier i en väldigt trevlig lokal. Bra viner och brett utbud (inte bara PN, Chardonnay och CS).
I Napa hann vi också titta in på Clos du Val, 5330 Silverado Trail,Napa, CA 94558,USA som är mer traditionell Napa med CS dominans och höga priser. Men väldigt bra CS för $135.
I Sonoma var vi på Ravenswood. Mycket trevliga viner men fram för allt en fantastisk utsikt över en lummig dal när man sitter ute och provar. Lite blandat utbud men tyngd åt Zinfandel.
Vi han även Sebastianini som hastigast 389 4th St E,Sonoma, CA 95476,USA. Lite väl mycket fabrik men trevliga viner och gångavstånd från Sonoma centrum.
 
Toppen