Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Napa valley - Carbernet Sauvignon

MD

Medlem
Det är ett stort vin på väldigt många sätt men inte utan balans. Djup mörk frukt med söt kärna, polerade tanniner och riklig men dyr fatbehandling. Väldigt intensivt och kanske inte helt optimalt att njuta av direkt från lansering då faten kan flyta lite ovanpå frukten.

Vin är ju subjektivt men Hillside brukar alltid vara väldigt uppskattat både när det serveras öppet och blint på provning. Vill man prova ett stort vin från Napa men inte vill hosta upp pengar för Bond & Co så tycker jag att det är ett givet val, om man har lite tålamod.
 

Jos

Medlem
Drack La Jota Howell mountain 2010 för någon månad sen.
Riktigt bra Napa och drickbar redan nu.
Ett billigare alternativ är Beringer Knights Valley 2010, har
iof bara testat 05 och 06 men bättre Napa för den pengen är
svårt att hitta.
Nu är ju iofs inte Knights från Napa men det är sant att det inte går att hitta någon för den pengen ;)
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Nu är ju iofs inte Knights från Napa men det är sant att det inte går att hitta någon för den pengen ;)
Det är fan vad du kan !bara för att du är till Napa en gång, så blir du någon jävla expert ;)
Men du har i detta sällsynta fall rätt, Knights är inte Napa, mitt fel.
 

Jos

Medlem
Det är fan vad du kan !bara för att du är till Napa en gång, så blir du någon jävla expert ;)
Men du har i detta sällsynta fall rätt, Knights är inte Napa, mitt fel.
Javisst! Faktum är att Knights Valley ligger bredvid Alexander Valley i Sonoma! :D
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag drack beringer knight valley 2010 i helgen och tyckte om den väldigt mycket!
Funderade på att köpa Atalon 2011 eller Louis M Martini 2011.

Någon som kan sätta dessa viner i jämförelse med Beringer?
Jag har för mig att @Elvis köpte alla tre när svärföräldrarna var på besök?

Jag håller mig gärna runt 200:-. Måste inte nödvändigtvis vara cabernet. Men just nu är jag sugen på att utforska USA alternativt spanien. Har inte riktigt bestämt mig!
 

Michael.S

Medlem
Nu är ju iofs inte Knights från Napa men det är sant att det inte går att hitta någon för den pengen ;)
såg att Beringer har ett vin på Napa valley också. För hundringen mer. Nån som provat det? Hur ligger det i jämförelse med Knights valley?
 
Last edited:

Vino fino

Medlem
såg att Beringer har ett vin på Napa valley också. För hundringen mer. Nån som provat det? Hur ligger det i jämförelse med Knights valley?
Har prövat bägge av Decanters vinnare (Beringer och Black Stallion) och båda är mkt bra. Svalare årgång men inte mig emot.

Beringer är lite grönare, lite svalare, lite mer "lövig", och typiskt Cab-svartvinbär. Fortfarande ung med stor potential.
Black Stallion är varmare i karaktären, körsbärsfruktig, mer kaffe och kryddor, mer ekplanka också, men inte överdriven.

Bägge är 90+ viner i min bok.
 

Elvis

Medlem
Jag drack beringer knight valley 2010 i helgen och tyckte om den väldigt mycket!
Funderade på att köpa Atalon 2011 eller Louis M Martini 2011.

Någon som kan sätta dessa viner i jämförelse med Beringer?
Jag har för mig att @Elvis köpte alla tre när svärföräldrarna var på besök?

Jag köpte Beringer Knights Valley Cabernet Sauvignon 2012, Chappellet Cervantes Mountain Cuvee 2011 och Atalon Pauline's Cuvee 2011. Jag håller Beringer och Atalon som jämbördiga (och bra båda två!), däremot gillade jag inte Chappellet Cervantes.
 

Sigdarve

Medlem
Ser en repris av Landgång på TV. Handlar om en svensk snubbe i Kalifornien, som gör mousserande vitt vin på cabernet sauvignon enligt skumpametoden. Någon som testat?
 
Last edited:
Toppen