Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

När skall jag dricka vad?

moos

Medlem
I skåpet mitt ligger just nu dette (se lista under). Är det nått av det där som inte borde öppnas än?.... Jag har bara en av var, pga att jag är rätt ny på champagne och har lust till att prova mest möjligt för att se vad jag gillar och vad champagne har att erbjuda mig.

Bollinger La Grand Année 1999
Camille Savès Carte Blanche Brut
Diebolt-Vallois Fleure de Passion 2005
Diebolt-Vallois Rosé Brut
Eric Rodez Blanc de Noirs Brut
Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996
Jacquesson Millésime Brut 2002
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguins
Lanson Black Lable
Lanson Millésime 2002
Pol Roger Blanc de Blancs 2000
 

CH

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

Svarar på det jag provat relativt nyss
Bollinger La Grand Année 1999 - är väldigt bra nu men kan säkert ligga kvar ett antal år.
Camille Savès Carte Blanche Brut - vinner ganska minimalt på lagring. Bra bjudskumpa eller i en risotto. Kör den som städskumpa på 1/4 magnum hemma.
Eric Rodez Blanc de Noirs Brut - är väldigt bra nu men kan absolut lagras. Provades innan nyår jämte en Selosse Les Clos du Bout och stod upp väldigt väldigt bra.
Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996 - vinner absolut på lagring men är sjukt bra just nu. Personligen tycker jag det är den bästa 96 just nu av alla jag provat. Jag kunde inte hålla mig borta så mina är redan slut.
 
SV: När skall jag dricka vad?

moos skrev:
I skåpet mitt ligger just nu dette (se lista under). Är det nått av det där som inte borde öppnas än?.... Jag har bara en av var, pga att jag är rätt ny på champagne och har lust till att prova mest möjligt för att se vad jag gillar och vad champagne har att erbjuda mig.

Bollinger La Grand Année 1999
Camille Savès Carte Blanche Brut
Diebolt-Vallois Fleure de Passion 2005
Diebolt-Vallois Rosé Brut
Eric Rodez Blanc de Noirs Brut
Henriot Cuvee des Enchanteleurs 1996
Jacquesson Millésime Brut 2002
Jérôme Prévost La Closerie Les Béguins
Lanson Black Lable
Lanson Millésime 2002
Pol Roger Blanc de Blancs 2000

Hej Moos, och välkommen till forumet, som sagt!

Diebolt FdP 05 är nog den enda av dina kandidater som är riktigt synd att öppna - den vinner mycket på att få ligga (åtminstone) några år till, och är ännu inte representativ för vad som komma skall.
Lanson 02 - som jag ännu inte har druckit - är sannolikt också något som du bör låta ligga några år, om möjligt.
Jacquesson 02 vinner definitivt på att lagras, men är såpass trevlig redan nu att jag inte tycker att du bör missunna dig upplevelsen.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

Är det nått annat som er sjukt bra just nu i rimlig prisklass?? bara komma med tips.... Bor i norge och vinmonopolet har inte lika bra utbud som systemet på champagne men tar en tur till strømstad lite då och då, til poängen att beställa från resten av europa är uteslutet.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

Egly Ouriet Brut Tradition 369 nok, den tycker jag är prisvärd....
 

CH

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

moos skrev:
Egly Ouriet Brut Tradition 369 nok, den tycker jag är prisvärd....

Av de få jag provat tycker jag alla varit fantastiska på doften men aldrig fyllt på med smaken. Deras årgångar och VV däremt har alltid levererat.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

@ch. Du borde låta lufta den godt.... Smaken finns där. Tror at det är en som borde ligga en stund.
 

CH

Medlem
SV: När skall jag dricka vad?

moos skrev:
@ch. Du borde låta lufta den godt.... Smaken finns där. Tror at det är en som borde ligga en stund.
Har inga liggandes men kommer absolut testa det nästa gång. Få väll samtidigt lägga undan några och se vad som händer. NV kan ju bli fantastiska med lite lagring.
 
Toppen