Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nästa trip till Champagne

bmf

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Segolas skrev:
Kul att du tog dig tid att skriva om er resa!
Vi var också hos Tornay nyligen men jag tyckte de hade bra viner, köpte med mig en låda av deras 2002 hem. Där fick jag dessutom testa Bouzy rouge för första gången och det kan jag vara utan framdeles...

Konstigt det där med Pol Roger... Vi var där nu i maj och det var inga problem alls, deras rundtur/provning tog tom så lång tid att vi fick problem med resten av schemat...

Fick aldrig testa Bouzy rouge och var lite besviken på det men det verkar ju som om det inte finns någon anledning till besvikelse.

Pol Roger verkar verkligen lite konstigt. Kanske gör skillnad på person:) Jag fick följande svar när jag mejlade:
"Dear Sirs,
We thank you for your message.
Our Champagne house has no department dedicated to visitors.
Enjoy your time in our Champagne district.
Very faithfully yours,

Champagne POL ROGER
EPERNAY - FRANCE
Tel. : 0033 (3) 26 59 58 07
www.polroger.com"
 

ruso

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Tack för bra berättelse. Jag åker ner om två veckor. Jag skrev ett mail till Pol Roger för en vecka sedan. Jag har inget svar än. Hur gjorde du och hur fick du reda på att ni inte fick komma?
 
Trådskapare
A
SV: Nästa trip till Champagne

bmf skrev:
Fick aldrig testa Bouzy rouge och var lite besviken på det men det verkar ju som om det inte finns någon anledning till besvikelse.

Pol Roger verkar verkligen lite konstigt. Kanske gör skillnad på person:) Jag fick följande svar när jag mejlade:
"Dear Sirs,
We thank you for your message.
Our Champagne house has no department dedicated to visitors.
Enjoy your time in our Champagne district.
Very faithfully yours,

Champagne POL ROGER
EPERNAY - FRANCE
Tel. : 0033 (3) 26 59 58 07
www.polroger.com"

De röda vinerna från Champagne har aldrig imponerat på mig. Det finns ett distrikt i närheten som gör gott rödvin på Pinot Noir; Bougogne, så varför krångla till det ? :)

Vad gäller besök på Pol Roger, klart att de tar emot besök, jag var där för ca ett år sedan. Dock krävs det att man blir introducerad, förslår att du nästa gång försöker via den svenska distributören.

PS. Tack för en trevlig resebeskrivning, alltid kul att läsa och man får lite mer tips för sina egna besök.
 

Segol

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Pol Roger tog emot oss utan att vi hade kontakt med nån som kunde introducera oss, vi ringde helt enkelt dit och förklarade att vi var väldigt förtjusta i deras viner. Å andra sidan kanske vi hade tur att nån ovanligt vänlig själ råkade svara när vi ringde :)

Vad gäller Bouzy rouge håller jag helt med Landström men det var iofs kul att få smaka eländet
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Min nästa trip till Champagne närmar sig med stormsteg.

Boende är klart med B&B samt ett hus hyrt i Cramant. Vi är 14 pers som flest under veckan men ngt färre andra dagar.

Har bokat in:
Pierre Peters
Diebolt Vallois
Henri Giraud

Blir en lunch på Restaurant Le Mesnil och har planerat besök hos Mme Salvatoris butik i Epernay och Butik Au36 i Hautvillers.

Kvarstår restauranger i Epernay och fler producentbesök. Har läst trådar och fått lite inspiration men undrar vad jag ska satsa på? Ge mig gärna ett par hardcoretips.

Det ska finnas en champagnebar i Epernay - vad heter den och var ligger den?
Är La Table Korbus värt att besöka och hur är les Berceaux numera? Uppfattat att Selosse öppnat restaurang i Aviz, ngn som vet kvalité och priser?

En nöt att knäcka: Flera gäster är kort tid på plats och vill gärna göra besök på söndagen. Kan tänka mig att de skickas iväg till något av de stora husen för att ta del av hur man gör champagne - vilket är bäst tycker ni? Är det Tattinger, eller kanske Pommery?
Men vet ni även ngn mindre odlare som tar emot besök en söndag?

Hoppas att ni har ork att ge mig ett par tips! :)

/Anna
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Min nästa trip till Champagne närmar sig med stormsteg.

Boende är klart med B&B samt ett hus hyrt i Cramant. Vi är 14 pers som flest under veckan men ngt färre andra dagar.

Har bokat in:
Pierre Peters
Diebolt Vallois
Henri Giraud

Blir en lunch på Restaurant Le Mesnil och har planerat besök hos Mme Salvatoris butik i Epernay och Butik Au36 i Hautvillers.

Kvarstår restauranger i Epernay och fler producentbesök. Har läst trådar och fått lite inspiration men undrar vad jag ska satsa på? Ge mig gärna ett par hardcoretips.

Det ska finnas en champagnebar i Epernay - vad heter den och var ligger den?
Är La Table Korbus värt att besöka och hur är les Berceaux numera? Uppfattat att Selosse öppnat restaurang i Aviz, ngn som vet kvalité och priser?

En nöt att knäcka: Flera gäster är kort tid på plats och vill gärna göra besök på söndagen. Kan tänka mig att de skickas iväg till något av de stora husen för att ta del av hur man gör champagne - vilket är bäst tycker ni? Är det Tattinger, eller kanske Pommery?
Men vet ni även ngn mindre odlare som tar emot besök en söndag?

Hoppas att ni har ork att ge mig ett par tips! :)

/Anna
En av vinbarerna i Epernay heter La Fine Bulle (den bästa) alltid 5 champagner på glas. Ligger på gatan bredvid Salvatori det ligger en till mittimot (inte lika bra) båda säljer champagne!

Kobus är bra för lunch. Le Berceaux är riktigt bra även deras brasseri 7 är värt ett besök.

För middag skulle jag rekomendera Grillade Gourmande (boka bord, alltid fullt, få platser) mycket bra mat med rimliga (låga) priser.

Selosse har en meny för lunch och middag €35 resp 50, bra enkel mat. Värd ett besök perfekt en lunch. Annorlunda restaurang, cool inredning och ett vackert hotell (boka bord ofta fullt, få platser är ni 14 fyller ni nästan hela stället!!)
La Banque är en annan ok restaurang. Pampig gammal banklokal, ligger vid den stora rondellen 50 m från Salvatori.
Taittinger är inget bra besök, Pommery är bättre men inget speciellt. Besök Moet slipper ni resan till Reims också ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

magnum skrev:
En av vinbarerna i Epernay heter La Fine Bulle (den bästa) alltid 5 champagner på glas. Ligger på gatan bredvid Salvatori det ligger en till mittimot (inte lika bra) båda säljer champagne!

Kobus är bra för lunch. Le Berceaux är riktigt bra även deras brasseri 7 är värt ett besök.

För middag skulle jag rekomendera Grillade Gourmande (boka bord, alltid fullt, få platser) mycket bra mat med rimliga (låga) priser.

Selosse har en meny för lunch och middag €35 resp 50, bra enkel mat. Värd ett besök perfekt en lunch. Annorlunda restaurang, cool inredning och ett vackert hotell (boka bord ofta fullt, få platser är ni 14 fyller ni nästan hela stället!!)
La Banque är en annan ok restaurang. Pampig gammal banklokal, ligger vid den stora rondellen 50 m från Salvatori.
Taittinger är inget bra besök, Pommery är bättre men inget speciellt. Besök Moet slipper ni resan till Reims också ;D

Tack magnum! Ser det kommit en del nya ställen sedan jag var nere. Ska definitivt försöka boka bord på Grillade Gourmande samt även besöka La Fine Bulle.

Hade tänkt boka in lunch på själva födelsedagen på Restaurant Le Mesnil - men kanske borde ändra till Selosse :)

Moet vete tusan om jag vill de ska få sin introduktion hos. Var där med P första gången vi var nere, urdåligt besök tyvärr.

Har du eller ngn annan koll på BRA matvaruaffär? Behöver shoppa inför födelsedagsminglet. Sånt som anklever, ostar, ostron, kammusslor, skonkor och korvar m m. Antar inget öppet en söndag, frågan är hur dags de stänger på lördagar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Har du eller ngn annan koll på BRA matvaruaffär? Behöver shoppa inför födelsedagsminglet. Sånt som anklever, ostar, ostron, kammusslor, skonkor och korvar m m. Antar inget öppet en söndag, frågan är hur dags de stänger på lördagar.

Om du vill ha ett "one-stop-shopping"-ställe brukar Cora vara klart bäst bland de stora kedjorna - detta gäller alltså generellt i Frankrike - och ha betydligt mer av gourmetartiklar än de övriga. Bl.a. har jag alltid hittat bra foie gras-produkter hos dem, både Labeyre och egna Cora-märkta. (De har också den bästa foire aux vins, men då pratar vi september.) Ska finnas två Cora i Reims, en i norra och en i södra utkanten av stan, öppna till 20.30 resp. 21 på lördagar.

Cora är för övrigt belgiskägt, så de kan det här med den typen av huvudsakligen feta matvaror som du verkar efterfråga. ;)
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

vintomas skrev:
Om du vill ha ett "one-stop-shopping"-ställe brukar Cora vara klart bäst bland de stora kedjorna - detta gäller alltså generellt i Frankrike - och ha betydligt mer av gourmetartiklar än de övriga. Bl.a. har jag alltid hittat bra foie gras-produkter hos dem, både Labeyre och egna Cora-märkta. (De har också den bästa foire aux vins, men då pratar vi september.) Ska finnas två Cora i Reims, en i norra och en i södra utkanten av stan, öppna till 20.30 resp. 21 på lördagar.

Cora är för övrigt belgiskägt, så de kan det här med den typen av huvudsakligen feta matvaror som du verkar efterfråga. ;)

Imponerande!!! Du har t o m koll på öppettiderna ;D
Tack så mkt
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
SV: Nästa trip till Champagne

Bubblaren skrev:
Imponerande!!! Du har t o m koll på öppettiderna ;D

Står på samma webbsida som där man hittar kartan till respektive "magasin", så det var inte så svårt. ;)
www.cora.fr och klicka på "touver votre magasin"
 

Bubblaren

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Anders Landström skrev:
Här är en adresslista om någon vill ha på de som jag listade. Tillsammans med Chambertins lista en bra start för en resa i Champagne

Marie-Noëlle Ledru,
5, place de la Croix
51150 Ambonnay
+33 326570926

Agrapart
57, Avenue Jean Jaurès -
51190 AVIZE
+33 3 26 57 51 38

Fallet-Prévostat
Michel Fallet
56 Rue Pasteur
Avize, 51190
Phone: +33 326575197

De Sousa & Fils
12, place Léon Bourgeois
51190 Avize
+33 3 26 57 53 29

Varnier-Fanniere
23, rempart du Midi
51190 Avize
+33 3 26575336

Vouette et Sorbee
8 Rue Vaux
10110 Buxières-sur-Arce
+33 9 79 70 32 70

Cedric Bouchard
13 rue du vivier
10110 Celles-sur-Ource
+33 3 25 29 69 78.

Laherte Fréres
3, rue des Jardins
51530 Chavot
+33 326543209

Ulysse Collin
21 Rue Vignerons
51270 Congy
+33 3 26 52 46

Sugot Feneuil
40 Impasse Mairie.
Cramant, 51530.
+33 326575354

Jacquesson & Fils
68, rue du Colonel Fabien,
51200 Dizy,
+33 3 26 55 68 11

Pierre Moncuit
11, rue Persault Maheu,
51190 Le Mesnil-sur-Oger
+33 3 26 57 52 65

Andre Jaquart
23, rue des Zalieux,
51190 Mesnil-sur-Oger,
+33 3 26 57 52 29

José Michel & Fils
14, rue Prelot
F-51530 Moussy
+33 3 26540469

Tarlant
Rue de la Coopérative.
51480 Oeuilly
+33 3 26 58 30 60

Vilmart
Rue des Graviéres.
51500 Rilly-la-Montagne
+33 3 26034001

David Leclapart
10 Rue Mairie
513 80 Trepail
+33 326570701

Larmandier-Bernier
19, avenue du Général de Gaulle
VERTUS
+33 3 26 52 13 24

Michel Arnould et Fils
28, rue de Mailly
51360 Verzenay
+33 326 494006

Thierry Perrion
24 rue Chanzy
51360 Verzenay
+33 326 49 89 80
Mobile: +33 609 44 02 75

CHAMPAGNE TAITTINGER
9, Place Saint-Nicaise
51100 REIMS
Tél.: 03.26.85.45.35

Pol Roger
3 rue Henri de Large
51200 Epernay
+33 3 26 59 58 00

Diebolt-Vallois,
84 Rue neuve
51530 Cramant
+33 3-26-57-54-92

Krug
5 rue Coquebert
51100 Reims
+33 (0) 3 26 84 44 20

Billecart- Salmon
40 Rue Carnot,
51160 Mareuil-sur-Ay
+33-326526022

Legras & Haas
7 Grande Rue
51530 Chouilly
+33 326549290

Paul Dethune
2, rue du Moulin
51150 Ambonnay
+33 3 26 57 01 88

Wow, vilken lista!!!
Är det ngt av de här ställena som är extra mkt måste än andra??
/Anna
 

moos

Medlem
SV: Nästa trip till Champagne

Kompletterar listan med:

Jérôme Prévost,

2 rue de la petite montagne
51390 Gueux

Tlf: +33 3 26 03 48 60

Här krävs det franska för att göra sig förstådd och man måste boka tid för att komma in.
________________________

Chartogne-Taillet

37-39 Grande Rue
51220 Merfy

Tlf: +33 3 26 031915

chartogne.taillet@wanadoo.fr

Bör boka tid hos dom för att få komma in.
 
Toppen