Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

New York

Elvis

Medlem
SV: New York

Jos skrev:
Igår Le Bernardin, - fantastiskt! Kan dock vara påverkad av det faktum att vi blev emottagna som kungar och restaurangchefen frågar; "The chef has prepared a special menu for you guys, is that ok?"

Så jo, aningen biased men det var tio grymma rätter som kom in efter det. Mycket bra.

Härligt! Le Bernadin var mitt förstaval när jag var i New York förra sommaren men vi fick inte bord där.
 

Elvis

Medlem
SV: New York

Elvis skrev:
Kan varmt rekommendera Eleven Madison Park som jag besökte i förra veckan. Vi åt deras åttarätters avsmakningsmeny och det var en sagolik upplevelse. Påminner lite om Frantzén-Lindberg i att menyn är en överraskning. Man får se huvudingredienserna och välja vad man helst vill ha (och inte vill ha), men exakta utformningen av varje rätt får man inte veta i förväg.

Allt höll högsta klass och att den bara har en Michelinstjärna känns verkligen i underkant.

Läste just att Eleven Madison Park gått direkt från en till tre stjärnor!
 

Segol

Medlem
SV: New York

Jos skrev:
BondST, - bäst hittills. Sushi mm i en galet skön fusion/cross-over eller vad man nu vill kalla det. Missa inte big eyed tuna tarts, - helt fantastiskt! Eller tonfisk- och ankleverrätten, - magisk!
BondST lät kanon så det är bokat, har dessutom bokat på The Modern en kväll
 
Härliga resor framåt. Åker till NY v 9. Har några trevliga restauranger och vinbarer.
Public på Elisabeth Street, Trendigt och coolt. Bra mat och bra vinlista
YN på Mott Street, skönt avslappnat. Vinbar.
Balthazar, Prince Street. Franskt både mat och vin. Ett måst
 

Silverfux

Medlem
Hahahaha
Bra att man läser datumen för när tråden skrivs.... Letade frenetiskt efter erbjudandet med BA och Waldorf... Efter 30 min gav jag upp och funderade på att skriva i tråden och fråga (med risk för att bli dumförklarad) för att sedan upptäcka att tråden startades Januari 2012
:p
 
Trådskapare
A
Hahahaha
Bra att man läser datumen för när tråden skrivs.... Letade frenetiskt efter erbjudandet med BA och Waldorf... Efter 30 min gav jag upp och funderade på att skriva i tråden och fråga (med risk för att bli dumförklarad) för att sedan upptäcka att tråden startades Januari 2012
:p

Inte all information på forumet är aktuellt, mycket är, men inte allt :)
 
Hallå Magnum,
Blev lite konfunderad gällande om jag la min fråga om NY på fel ställe eller om jag skulle öppna ett nytt forum. Lite dåligt med svar ang NY. Har dunågra tips? // Tobias
 

Mats

Gone todash....
Hallå Magnum,
Blev lite konfunderad gällande om jag la min fråga om NY på fel ställe eller om jag skulle öppna ett nytt forum. Lite dåligt med svar ang NY. Har dunågra tips? // Tobias

Precis som Magnum undrar jag vad du hade för fråga? Inte om du skrev i rätt tråd utan om NY. I ditt inlägg den 27/1 ser det ut som du rekommenderar 3 ställen men det finns ingen fråga. Kanske något råkade bli fel när du postade så bristen på fråga förklarar bristen på svar? :)
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hallå Magnum,
Blev lite konfunderad gällande om jag la min fråga om NY på fel ställe eller om jag skulle öppna ett nytt forum. Lite dåligt med svar ang NY. Har dunågra tips? // Tobias
Är det restauranger du vill ha tips om? Har du varit i NY tidigare?
 
Ok.
Vi var där hösten 2012. Och de ställen vi var på var riktigt bra, se inlägg. Skulle behöva någon bra vinbar på nedre Manhattan. Har bokat kvällarna med restauranger. Pastis, Babbo, le Gigot mm. Någon som har någon vinbar på nedre Manhattan?
 
Min favoritvinbar i new york är en restaurang... Bar Boulud mittemot Lincoln center. Bartendrarna öppnar en intressant Magnum av helt olika slag varje kväll som de säljer per glas. Har aldrig blivit besviken där, vare sig på mat eller dryck eller service. Senaste gången jag var där höll de på att duka upp till någon galen provning med som de sa a Swedish world champion sommelier. Jag hade tyvärr inte tid att stanna och hälsa.
 

mmh

Medlem
Min favoritvinbar i new york är en restaurang... Bar Boulud mittemot Lincoln center. Bartendrarna öppnar en intressant Magnum av helt olika slag varje kväll som de säljer per glas. Har aldrig blivit besviken där, vare sig på mat eller dryck eller service. Senaste gången jag var där höll de på att duka upp till någon galen provning med som de sa a Swedish world champion sommelier. Jag hade tyvärr inte tid att stanna och hälsa.
Har inte varit i NY på länge men passar på att gå lite off topic och rekommendera Bar Boulud även i London. Grymma hamburgare, bra service, vinlista etc.
 

gece

Man vänjer sig.
Var i NYc förra veckan och kan varmt tacka för tipset om Eleven Madison Park, jäkligt bra. Knepig avslutning på kvällen dock när de kommer med en helflaska av den godaste äppelspriten jag någonsin druckit och säger "I'll just leave the bottle here and you can have as much as you like!" Hej kopparslagare :)

Går man på Broadway och vill klämma en pizza och några glas pizzavin innan föreställningen kan jag rekommendera Nizza, en hygglig pizzeria med osedvanligt bra vinlista för att vara det är för ställe. Kort men ytterst kärnfull med ett flertal mogna Barolo och Barbaresco till rimliga priser.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Tänkte precis starta en sån här tråd då jag sticker till NYC i slutet av mars! Perfekt läsning, tack för alla tips!
 

Per Stade

Lege artis
Eftersom de inte har någon alkoholskatt i New York och bara 8,875% sales tax är det sällan lönsamt att handla på "tax-free"butikerna på flygplatserna.
I och för sig är kronan så svag nu att det kanske inte är så lönsamt att handla vin i New York över huvud taget, men det går ju i de flesta fall att kolla priserna på nätet.
En butik, som ständigt har provningar och erbjudanden på södra Manna-hatta, är Astor Wines & Spirits.
För övrigt rekommenderar jag att köpa kläder i New York..Brooks Brothers är inte så kända i Sverige men har fantastiska kvalitéer om du gillar den klassiska stilen.
 
Toppen