Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Newbie - fylla vinkyl med vad...?

Jocce98swe

Medlem
Hej alla
Skaffar en liten vinkyl med plats för 28 flaskor. Vad tycker forumets medlemmar att jag fyller skåpet med för att få en bra bredd? Syftet är att dricka vinerna i närtid och prisklass mellan ca 100 - 250 kronor.
Tacksam för tips :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Hej alla
Skaffar en liten vinkyl med plats för 28 flaskor. Vad tycker forumets medlemmar att jag fyller skåpet med för att få en bra bredd? Syftet är att dricka vinerna i närtid och prisklass mellan ca 100 - 250 kronor.
Tacksam för tips :)
Du kan börja med att förmedla vad du gillar för vin idag. Vitt, rött, eller bubbel? Någon särskild region du gillar mer än andra? Vad har du för erfarenhet av vin?

Kan också rekommendera att läsa runt på forumet då det finns en hel del tips att hitta. :)

Välkommen till forumet för övrigt!
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
För att svara på den unge mannens fråga så kan det ju vara lite kul att köpa sin egna årgång. 98 är en årgång i Alsace. Loire och champagne, som jag tycker öppnat upp sig bra och är i en härlig drickstadie just nu, utan att raljera för mycket och dra allt över en kam.
 
Trådskapare
Jocce98swe

Jocce98swe

Medlem
Nja 98 syftar på det året jag började använda internet...
Förstår att det är en sjukt bred och ganska dålig fråga men kul att höra om någon har en superfavvo som bara "måste" finnas i ett skåp. Jag är alldrickare, dvs vitt, rött, champagne eller för all del mousserat. Har snöat in på Italien och borde kanske bredda min syn, med forumets hjälp. Med närtid menar jag 0-3 år, typ. Tanken är väl den att om jag har 2 eller 3 favoritamarone i kylen, och dricker en, så fyller jag på med en likadan eller från samma område.
Min erfarenhet av vindrickande är hyffsat stor :) men kunskapsmässigt är kurvan dalande.
Tar tacksamt emot tips på era favoritviner.
 

epeb

Medlem
Bordeaux måste absolut finnas med tycker jag.
Ch. Poujeaux, Ch. Chasse Spleen, Ch. de Fieuzal är några utmärkta förslag på bra inte så dyra Bdx.
Du behöver förstås inte köpa dem på SB, det finns andra (i mitt tycke bättre) vägar att handla gott vin idag.
Bl.a. http://shop.flaskposten.eu/sv/
har ett litet trevligt sortiment med Bdx, några med lite ålder som gör Bdx till en så mycket bättre upplevelse.

 

Per Stade

Lege artis
Nja 98 syftar på det året jag började använda internet...
Förstår att det är en sjukt bred och ganska dålig fråga men kul att höra om någon har en superfavvo som bara "måste" finnas i ett skåp. Jag är alldrickare, dvs vitt, rött, champagne eller för all del mousserat. Har snöat in på Italien och borde kanske bredda min syn, med forumets hjälp. Med närtid menar jag 0-3 år, typ. Tanken är väl den att om jag har 2 eller 3 favoritamarone i kylen, och dricker en, så fyller jag på med en likadan eller från samma område.
Min erfarenhet av vindrickande är hyffsat stor :) men kunskapsmässigt är kurvan dalande.
Tar tacksamt emot tips på era favoritviner.

Vin, som du ska dricka inom de närmaste åren, kan du lika gärna förvara i garderoben eller under sängen.
Fyll kylen med champagne, förslagsvis 2008:eek:r, och börja prova om 6-8 år. Du kommer inte att ångra dig.
 
Vin, som du ska dricka inom de närmaste åren, kan du lika gärna förvara i garderoben eller under sängen.
Fyll kylen med champagne, förslagsvis 2008:eek:r, och börja prova om 6-8 år. Du kommer inte att ångra dig.

Instämmer. Om det handlar om en så pass "kort" tid så kommer det inte att gör så jätte mkt för de vinerna du lägger in (kan finns några undantag här). Instämmer även på "Champagne-spåret". 2008 verkar väldigt lovande och dricker helt ok redan nu, dock är min gissning att den kommer att vinna på lagring i minst 10 år (om inte 10 år +). Dessvärre så behöver du lägga lite mer på varje flaska då; dock så kommer det att betala sig. Kika på Louis Roederer 2008 eller Deutz BdB 2008 (om den går att få tag i längre?). Alternativt så köper du en standard "NV" (non-vintage, kan även heta "MV", multi-vintage) av bättre kvalitèt; Pol Roger, Louis Roederer, Bollinger, Deutz mfl. Dessa kommer även de att utvecklas med tid (du märker säkert skillnad över 3 år).

Om vi ska prata utanför champagne så var det på samma sätt för mig som du skriver. Vägen till gott vin började med Italien och då främst genom det, av Sverige, älskade Amarone. Inget ont om Amarone, men efter att ha "smakat" mig runt i Italien så finns det väldigt mycket mer.. (och bättre).
Några tips i Italien:
Barolo
- Renato Ratti Barolo Marcenasco 2011 (dricker förvånansvärt fint redan nu, vinner på lagring upp till 10 år) 279:-
- G.D Vajra Barolo Albe 2010 (har inte provat -10, men det är den som finns nu på SB och den verkar lovande) 209:-
Toscana
- Brunello di Montalcino Barbi 2010 279:-
- Le Volte dell'Ornellaia 2013 (Ornellaia är ansett som ett av de bättre husen i Toscana en sk. "Super Tuscan". Detta är deras tredjevin, lite lättare än det varit tidigare, men väldigt mkt Toscana för pengarna, vinner marginellt på lagring) 159:-

Tips utanför Italien:
Château Potensac 2010 279:- (Frankrike, Bourdeaux)
Château Bouscassé 2009 125:- (Frankrike, Madieran)
Finca el Puig 2009 199:- (Spanien, Priorat)
ARENBERG DEAD ARM SHIRAZ 2010 299:- (Australien, McLaren Vale, South Australia)
Penfolds Bin 389 419:- (Australien, South Australia) lite utanför den angivna slanten, men väl värt att spana in om (eller snarare när) du börjar funderar på att spräcka budgeten.

Samtliga viner viner dricker helt ok redan nu (vissa kan du behöva ge lite luft innan) men vinner på lagring. Svårt att säga hur länge men jag bedömer att samtliga bör vinna på i alla fall 5 år. Många säkert up til 10 år. När du börjar bli sugen är tipset att du går in på cellartracker.com och läser vad som sägs där, om det är läge eller inte.

Lycka till!
 

Per Stade

Lege artis
Fantastiskt! Ett inlägg som håller sig till ämnet. Och inte diskuterar ålder på annat än vin. Och som dessutom inte, i sann Finewines.se-anda, spräcker budgeten totalt. Samt slutligen kommer med konkreta tips.
Jag kan inte annat än hålla med. Eftersom min smak är champagnefärgad så vill jag bara tillägga att du, om du vill spräcka budgeten och satsa på champagne, säkert kan hitta lite äldre årgångar, som 2002 och 2004, till överkomligt pris ännu.
Men det är helt rätt, bra NV blir också mycket bättre av några års lagring, men till det behöver du kanske inte ha en vinkyl.
 

Jerobaum

Medlem
Vin, som du ska dricka inom de närmaste åren, kan du lika gärna förvara i garderoben eller under sängen.
Fyll kylen med champagne, förslagsvis 2008:eek:r, och börja prova om 6-8 år. Du kommer inte att ångra dig.

Vill också börja bunkra och spara inför framtiden. Några från 2008 du kan rekommendera och varför 2008? Bra år och fortfarande "billigt"?
 
Toppen