Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Newbie - fylla vinkyl med vad...?

Per Stade

Lege artis
:p:p
Vill också börja bunkra och spara inför framtiden. Några från 2008 du kan rekommendera och varför 2008? Bra år och fortfarande "billigt"?

Ärligt talat så här på rak arm på morgonen kan jag bara komma ihåg att jag druckit en 2008 och det var Savart :p, som inte är lätt att hitta.
De som bäst kan svara på frågan är nog @magnum och @Elvis.
 

MartinE

Medlem
Vill också börja bunkra och spara inför framtiden. Några från 2008 du kan rekommendera och varför 2008? Bra år och fortfarande "billigt"?
2008 är en av de bästa årgångarna någonsin i Champagne med en fantastisk koncentration och underbar syra i druvorna. Det är nu (och några år till) som de finns lättillgängliga. I framtiden, när utbudet sjunker, kommer de att bli dyrare.

På fråga B svarar jag köp alla du ser! :) Just nu är det måhända ett något dyrt råd att följa, men faktum är att lägstanivån för 2008 är oerhört hög! Man får gå tillbaka till 1996 för att uppleva något liknande. Men ska jag ändå nämna några som finns tillgängliga idag, lyfter jag gärna fram Louis Roederer (vanliga vintage finns fortfarande överallt, BdB och rosé börjar bli svårare att få tag på), Deutz (se föregående parentes), Legras & Haas (magnum) samt Palmer & Co Millésime (bästa budgetalternativet). Vidgar du vyerna bortom SB-träsket är det fortfarande ganska lätt att även hitta 2008or från kultodlare som Agrapart och Chartogne-Taillet. Tänk också på att 2008 fortfarande är en ung i årgång i champagnesammanhang - de förväntat bästa flaskorna har fortfarande inte dykt upp än! Den som ligger närmast runt hörnet är väl Cristal, men sedan lär ju producenter som Krug, Salon, Billecart-Salmon, Pol Roger, Henriot och Moët & Chandon släppa förmodat legendariska viner under de kommande åren! Japp, det är dyrt att leva... :rolleyes:
 

Elvis

Medlem
Jag håller helt med @MartinE om årgången 2008 i Champagne. Vi får se hur bra årgången kommer att vara för tungviktarna som årgångs-Krug, Cristal och Winston Churchill, men jag skulle inte bli förvånad om 2008 blir en årgång där enklare årgångschampagner kommer att ligga väldigt prestigechampagnerna i kvalitet. Alla verkar ju lyckas med sina 2008'or.

Sedan skulle jag rekommendera att du köper flera flaskor, gärna en hel låda, av varje champagne du köper. Det är väldigt intressant och spännande att följa en champagne över tiden. När du korkar upp din första Roederer 2008 om fem år kommer du att vara väldigt glad att du har fem till i källaren.

Och fokusera inte bara på årgångsviner. Exempelvis NV Pol Roger och NV Roederer är väldigt bra och mår bra av några års lagring.
 

Jerobaum

Medlem
Tack för bra tips @MartinE och @Elvis
De enda jag faktiskt provat av de ni nämner är Palmer och det är nog en av mina favorit budget-NV. Jag skulle nog vilja göra en provning innan jag slår till på lådor vilket verkar vara det man ska göra :)

Har ni tips på vart man kan prova 2008: or i Stockholm? Spontant har jag hört champagnebaren i Mood-gallerian ska ha bra utbud?
 
Last edited:

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tack för bra tips @MartinE och @Elvis
De enda jag faktiskt provat av de ni nämner är Palmer och det är nog en av mina favorit budget-NV. Jag skulle nog vilja göra en provning innan jag slår till på lådor vilket verkar vara det man ska göra :)

Har ni tips på vart man kan prova 2008: or i Stockholm? Spontant har jag hört champagnebaren i Mood-gallerian ska ha bra utbud?
Eriks vinbar i slussen är ett givet val och dom brukar alltid ha 5 olika champagner på glas som byts ut varje vecka. står på hemsidan vilka som erbjuds.
 
Toppen