Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norda Bar & Grill (Göteborg)

Stort tack! Har redan själv nu bokat bord på Norda för att vara på den säkra sidan. Egentligen blev jag sugen på 28+ men tror inte upplägget med avsmakningsmeny passar optimalt denna gång. Familjen kontrade med Strega och heaven 23. En annan vän insisterade på Koka. Vad tror ni om dessa tre?
Insåg nu att det kommer att bli en söndagsmiddag och då verkar både sjömagasinet och koka vara stängda.
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Stort tack! Har redan själv nu bokat bord på Norda för att vara på den säkra sidan. Egentligen blev jag sugen på 28+ men tror inte upplägget med avsmakningsmeny passar optimalt denna gång. Familjen kontrade med Strega och heaven 23. En annan vän insisterade på Koka. Vad tror ni om dessa tre?
Strega är en jäkligt bra autentisk italiensk restaurang. Har ätit deras mat men enbart när de gästspelade på Barsac. Koka är nog ett lysande val om man vill ha lite stjärnmat. Hade helt glömt bort det stället. Ingen favorit men visst är det bra av det modernare slaget. Heaven 23 har trevlig utsikt och god räkmacka, mer vet jag inte.

Här kan du läsa om mitt besök på Koka. :)

I övrigt så kanske du vill spana in följande trådar också:

http://www.finewines.se/threads/restaurang-bhoga-en-stjarna-goeteborg.3076/

http://www.finewines.se/threads/bekk-goeteborg.4029/

http://www.finewines.se/threads/bjoerk-och-bambu-goeteborg.3726/
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Stort tack! Har redan själv nu bokat bord på Norda för att vara på den säkra sidan. Egentligen blev jag sugen på 28+ men tror inte upplägget med avsmakningsmeny passar optimalt denna gång. Familjen kontrade med Strega och heaven 23. En annan vän insisterade på Koka. Vad tror ni om dessa tre?
Strega är kanon!
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Fine dining:
28+ (Klassisk fransk mat, gudomligt gott!)
Thörnströms (Modernt med finess)
Upper House (Modernt och ambitiöst)
Sjömagasinet (Klassiskt med underbar fiskhamnsmiljö)

Mellanklass/fun dining:
Norda Bar & Grill (Underbar personal och miljö. Bra och vällagad mat med lagom finess)
vRå (Japan-svenskt – som en rejält uppiffad sushibar. Har aldrig blivit besviken.)
Atelier (Hipsterställe med skön atmosfär. En del kul vin och adekvat mat)
Barrique Wine Bar (Schysst restaurang med stort vinfokus och riktigt bra och vällagad mat med finess)
Familjen (Riktigt bra mat, men lite spartansk miljö)
Somm (Restaurang med vinfokus och klassisk vällagad mat. Aningen trånga lokaler)
Barsac Wine Bar (Stans bästa flaskpriser på vin. Mycket Bourgogne. Rustik comfort food. Mer barmiljö än restaurangmiljö.

Där har du ett litet axplock. Hade lätt kunnat rekommendera fler, men jag utgår från att @Crist(al)ian 77 kan bidra lite också. Han är modernare i sina restaurangpreferenser och har bättre koll på de nyare stjärnskotten i stan. Jag är en ganska enkel foodie som inte kräver särskilt mycket mer än bra mat, vettiga viner, trevlig personal och härlig miljö. :)

Måste lägga till Bhoga här som topprestaurang även vi är lika oeniga här som vad gäller Bandols storhet...De har 4-rätters också.

vRÅ håller jag lägre än Björk och Bambu i asiatisk nordisk fusion med rena smaker. vRÅ är inte "fun" dining vare sig med tanke på pris eller klass. Tolka inte detta som att det är dåligt men jag väljer Björk och Bambu före alla dagar i veckan. Sen finns Hoze men där får du inte bord förrän i augusti.

Familjen är ett riktigt bra ställe som dessutom har Göteborgs bästa bar med den utmärkte och kreativa Tom i baren. Drinkarna är betydligt modernare än maten. Men ta en fördrink innan maten här! Även Upper House och Bhoga har bra barer, Bhoga har dock tappat sin startender.

Kan även lägga till Magnus & Magnus som jag dock inte varit på de senaste åren men har tidigare varit underskattad enligt mig. Främst pga göteborgares skepsis mot hippa ställen är min teori...

Sen får @Mattias S omdömen om Norda tas med en stor nypa salt. För vanliga dödliga som får betala fullpris på vinet så är det inte något märkvärdigt. Maten är adekvat med undantag för efterrätterna som aldrig gjort mig besviken. Med det sagt så den gången jag var där med Mattias och blev serverad av @Jimmy Örnewald så var det en fantastisk upplevelse! Men hade Mattias jobbat på kommunen så hade han blivit åtalad för tagande av muta.:D

Insåg nu att det kommer att bli en söndagsmiddag och då verkar både sjömagasinet och koka vara stängda.

Boka om!

Söndagar är en dålig dag med lite att välja på, men Norda är en av få som har öppet värd namnet restaurang så ta den på söndag. Sen rekommenderar jag Bekk starkt för både lunch och middag. Den enda nackdelen jag fann var att de inte hade avsmakningsmeny men det ville ni ju inte ha. Fåtal rätter att välja på men alla håller hög klass och lågt pris med tanke på vad man får.

Hos Pelle
finns också för husmanskök. De har både bra lunch och middag om man gillar den stilen på mat.

Är ni ett grabbgäng som föredrar kött så kolla in Meat som är en bra köttrestaurang med bla Wagyu biff. Ingen j@vla kedja och även deras övriga rätter håller bra klass.

Koka avråder jag ifrån så där missar du inget. Nu har jag visserligen bara varit där en gång men det räcker.
 
Måste lägga till Bhoga här som topprestaurang även vi är lika oeniga här som vad gäller Bandols storhet...De har 4-rätters också.

vRÅ håller jag lägre än Björk och Bambu i asiatisk nordisk fusion med rena smaker. vRÅ är inte "fun" dining vare sig med tanke på pris eller klass. Tolka inte detta som att det är dåligt men jag väljer Björk och Bambu före alla dagar i veckan. Sen finns Hoze men där får du inte bord förrän i augusti.

Familjen är ett riktigt bra ställe som dessutom har Göteborgs bästa bar med den utmärkte och kreativa Tom i baren. Drinkarna är betydligt modernare än maten. Men ta en fördrink innan maten här! Även Upper House och Bhoga har bra barer, Bhoga har dock tappat sin startender.

Kan även lägga till Magnus & Magnus som jag dock inte varit på de senaste åren men har tidigare varit underskattad enligt mig. Främst pga göteborgares skepsis mot hippa ställen är min teori...

Sen får @Mattias S omdömen om Norda tas med en stor nypa salt. För vanliga dödliga som får betala fullpris på vinet så är det inte något märkvärdigt. Maten är adekvat med undantag för efterrätterna som aldrig gjort mig besviken. Med det sagt så den gången jag var där med Mattias och blev serverad av @Jimmy Örnewald så var det en fantastisk upplevelse! Men hade Mattias jobbat på kommunen så hade han blivit åtalad för tagande av muta.:D



Boka om!

Söndagar är en dålig dag med lite att välja på, men Norda är en av få som har öppet värd namnet restaurang så ta den på söndag. Sen rekommenderar jag Bekk starkt för både lunch och middag. Den enda nackdelen jag fann var att de inte hade avsmakningsmeny men det ville ni ju inte ha. Fåtal rätter att välja på men alla håller hög klass och lågt pris med tanke på vad man får.

Hos Pelle
finns också för husmanskök. De har både bra lunch och middag om man gillar den stilen på mat.

Är ni ett grabbgäng som föredrar kött så kolla in Meat som är en bra köttrestaurang med bla Wagyu biff. Ingen j@vla kedja och även deras övriga rätter håller bra klass.

Koka avråder jag ifrån så där missar du inget. Nu har jag visserligen bara varit där en gång men det räcker.

Grymma råd från kunniga experter! Detta måste bli en söndagsmiddag, storfamiljen är i Gbg för ett event på måndagen efter. Däremot har jag nu satt upp flera av de bättre restaurangerna på min lista för att återkomma med min fru senare i år!

On a more philosophical note: Man ska inte underskatta vänskapen med en god sommelier. Jag minns ett par olika tillfällen när jag gästade restauranger av viss renommé där goda vänner stod i baren. Mkt länge sen men ett glas gratis clos mogador på en klassisk finkrog var en av mina första stora vinupplevelser som fattig student. Jag gäldar fortfarande den väntjänsten. Liksom en butifarra och litet goda drinkar på en annan nu avsomnad höjdarkrog i Stockholm.

Men tänk vad vårt restaurangliv skulle må ännu bättre om man fick ta med sig eget vin på krogen mot en uppkorkningsavgift på säg 150 kr... Jag minns en weekend i Montreal på jazzfestivalen som förgylldes av alla små knasigt bra hipsterrestauranger med BYOB. Eller om fler krögare fattade att man säljer mer och bättre vin om påslaget är 350 kr/flaska oavsett inköpspris, snarare än marginaler som utgörs av multiplar av inköpspris i storleksordningen tre-fyra gånger.... Och att maten då smakar så mycket godare och att alla blir så mycket nöjdare än om man måste sitta med en trött flaska survin för 400 kr som kostar 79 kr på bolaget... Har vi någon tråd på forumet för att identifiera de ställen som har lägst påslag på sina vinlistor?
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Grymma råd från kunniga experter! Detta måste bli en söndagsmiddag, storfamiljen är i Gbg för ett event på måndagen efter. Däremot har jag nu satt upp flera av de bättre restaurangerna på min lista för att återkomma med min fru senare i år!

On a more philosophical note: Man ska inte underskatta vänskapen med en god sommelier. Jag minns ett par olika tillfällen när jag gästade restauranger av viss renommé där goda vänner stod i baren. Mkt länge sen men ett glas gratis clos mogador på en klassisk finkrog var en av mina första stora vinupplevelser som fattig student. Jag gäldar fortfarande den väntjänsten. Liksom en butifarra och litet goda drinkar på en annan nu avsomnad höjdarkrog i Stockholm.

Men tänk vad vårt restaurangliv skulle må ännu bättre om man fick ta med sig eget vin på krogen mot en uppkorkningsavgift på säg 150 kr... Jag minns en weekend i Montreal på jazzfestivalen som förgylldes av alla små knasigt bra hipsterrestauranger med BYOB. Eller om fler krögare fattade att man säljer mer och bättre vin om påslaget är 350 kr/flaska oavsett inköpspris, snarare än marginaler som utgörs av multiplar av inköpspris i storleksordningen tre-fyra gånger.... Och att maten då smakar så mycket godare och att alla blir så mycket nöjdare än om man måste sitta med en trött flaska survin för 400 kr som kostar 79 kr på bolaget... Har vi någon tråd på forumet för att identifiera de ställen som har lägst påslag på sina vinlistor?
Amen! @frida linden kan dessutom det hemliga finewines-tecknet om hon skulle vara på plats. Vinnördar brukar bli extra bra behandlade om man är snäll och beredd att dricka blint. :)
 
:eek:
Vad vet du som jag har missat helt? Både jag och min fru blev helt kalla och vita i ansiktet av oro att vår favoritrestaurang snart är ett minne blott. :(
Dessvärre verkar det vara så. Nu är jag inte längre aktiv i Göteborgsrestaurangscen men jag har fått det bekräftat från gamla kollegor i Göteborg. Så pass på att gå dit och ha en dekadent middag med någon av alla fantastiska viner i källaren.
Göteborg och Sveriges utan tvekan bästa kökschef. Med större resurser som t.ex Mathias Dahlgren så skulle han utan bekymmer haft två stjärnor nu
 
Seglar ut från Göteborg med tåget mot Stockholm efter en minnesvärd söndag-måndag.

Söndagslunch på ölrepubliken (en mkt god bahn mi nedsköljd med lokal öl som var fantastiskt god men vars namn nu helt fallit bort - kan den hetat Poppels? 4,7% och fint läskande).

Middag på Norda. Det var ju ett läckert inrett ställe. Maten god, inget var dåligt, efterrätten på temat Gin&Tonic var snudd på sublim. En 2013 cristom mt Jefferson cuvee var perfekt med dekantering och litet luft. Också litet argyle brut och au bon climat chardonnay. Servicen var amatörmässig på ett nästan humoristiskt sätt, vilket var ett stort mysterium tills dess att vi förstod att det samtidigt pågick personalfest för någon som fyllde år i ett chambre separee. Men hon som förmodligen hoppat in för att ta över just denna kväll var trevlig och rar och vi hade behov av att ta det lugnt och prata så det gjorde faktiskt ingenting. På det hela taget en mycket trevlig kväll!

Sen hamnade vi ikväll, genom vad man närmast kan beskriva som ett totalt organisationshaveri för ressällskap, på restaurangen hotell egger, också vid Centralstationen. Ni vet, akut hunger, stress inför tåg som snart ska avgå, trötta fötter, bristande planering, några glas innanför västen efter en mottagning på tidig kväll och helt plötsligt är den kulinariska ambitionsnivån i vissa delar av sällskapet närmast på minusnivå och man kommer ingen vart utan måste till slut bara gå in på första bästa. Och det roliga var att sen kom någon på att det var min födelsedag och vips blev en stor stark och en rätt trött och oerhört väl genomstekt biff Rydberg till ett storslaget födelsedagsfirande. Visste inte riktigt vad jag skulle säga efter middagen. Så jag sa tack. La Familia! det är ändå känslan som räknas, inte alltid nivån på kök och vinlista... :)

Men en härlig resa som gav mersmak - det är ju en vacker stad, betydligt ljusare än Stockholm så här års, och finns massor av härliga kaféer och - på söndagen stängda - restauranger som såg inbjudande ut. Jag kommer tillbaka!
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Seglar ut från Göteborg med tåget mot Stockholm efter en minnesvärd söndag-måndag.

Söndagslunch på ölrepubliken (en mkt god bahn mi nedsköljd med lokal öl som var fantastiskt god men vars namn nu helt fallit bort - kan den hetat Poppels? 4,7% och fint läskande).

Middag på Norda. Det var ju ett läckert inrett ställe. Maten god, inget var dåligt, efterrätten på temat Gin&Tonic var snudd på sublim. En 2013 cristom mt Jefferson cuvee var perfekt med dekantering och litet luft. Också litet argyle brut och au bon climat chardonnay. Servicen var amatörmässig på ett nästan humoristiskt sätt, vilket var ett stort mysterium tills dess att vi förstod att det samtidigt pågick personalfest för någon som fyllde år i ett chambre separee. Men hon som förmodligen hoppat in för att ta över just denna kväll var trevlig och rar och vi hade behov av att ta det lugnt och prata så det gjorde faktiskt ingenting. På det hela taget en mycket trevlig kväll!

Sen hamnade vi ikväll, genom vad man närmast kan beskriva som ett totalt organisationshaveri för ressällskap, på restaurangen hotell egger, också vid Centralstationen. Ni vet, akut hunger, stress inför tåg som snart ska avgå, trötta fötter, bristande planering, några glas innanför västen efter en mottagning på tidig kväll och helt plötsligt är den kulinariska ambitionsnivån i vissa delar av sällskapet närmast på minusnivå och man kommer ingen vart utan måste till slut bara gå in på första bästa. Och det roliga var att sen kom någon på att det var min födelsedag och vips blev en stor stark och en rätt trött och oerhört väl genomstekt biff Rydberg till ett storslaget födelsedagsfirande. Visste inte riktigt vad jag skulle säga efter middagen. Så jag sa tack. La Familia! det är ändå känslan som räknas, inte alltid nivån på kök och vinlista... :)

Men en härlig resa som gav mersmak - det är ju en vacker stad, betydligt ljusare än Stockholm så här års, och finns massor av härliga kaféer och - på söndagen stängda - restauranger som såg inbjudande ut. Jag kommer tillbaka!
Ja, söndagar är nog inte en optimal veckodag för särskilt bra upplevelser direkt och Eggers är verkligen en styggelse!

Kul att ha dig här på besök dock – nästa gång får vi se till att träffas. :)
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Röding, hummer och Bourgogne på Norda igår. Som alltid lika trevligt serverat av @frida linden.

Skrev jag Bourgogne? :oops:

image.jpeg


Jag trodde visserligen det, men det blir ju inte mer sant bara för att vinet lurade mig totalt givetvis. En av mina favoritproducenter i Kalifornien och 2010 Au Bon Climat Chardonnay XXX Anniversary Nuits Blanches Au Bouge fick mig alldeles varm av vällust.

Så in i bomben gott! Välbalanserat och svalt med snygga fat och löjligt bra koncentration. Allt finns där i form av rostade pinjenötter, kanderad citrus, hav, nougat, vita blommor och friska stenfrukter.
– Så här smakar en riktig höjdarbourgogne, sa jag världsvant till frugan och delade självsäkert ut 91 poäng helt övertygad om att ha nailat ursprunget.

Satt som en välanvänd keps till den underbara rödingen, faktiskt helt perfekt.

Vi delade på två efterrätter som avslutning. En "Irish Coffee" och en med rabarber och lemoncurd. Kul att få in lite japanskt plommonvin och sake som legat på bourbonfat att smutta på! En härlig kväll som vanligt. :)

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Ibland så är det en ren fröjd att bli fullständigt grundlurad. Jag menar, att prova vin blint handlar inte om att ha gissa rätt utan att bedöma vinet ärligt utifrån dess egenskaper i glaset. @frida linden är en lurig dam och jag gillar det. :)

Kvällen började dock med ett glas vitt.

Mängder av fat, kokos, fet gul frukt och petroleumliknande drag samt lite krutrök. Moget. Tänkte hyfsad ålder, typ närmare 10 år. Aningen snäll syra och varm struktur. Spontant vit Rioja, men när man befinner sig på Norda så brukar USA vara ett säkert val.

Riktigt gott vin, men aningen trött på syrafronten. Jag har dock inga större problem med det. 88 sköna pinnar förtjänar det trots allt!

Facit: 2010 Baron de Ley Rioja 3 Viñas Blanco Reserva

image.jpeg


Kvällens rödtjut:

Feta och delikata körsbär och plommon står som en kvast i glaset. Svarta oliver, kött, sötlakrits och en del fatkryddor kompletterar lysande till helheten. Stramt och välbalanserat med generös frukt i medelfyllig kostym, men med ett klassiskt europeiskt uttryck. Vi vandrar runt i Italien och södra Rhône, men överväger aldrig USA. Vi är helt lost men gillar det mycket. 92p

En blend med tempranillo, grenache, carignan och mourvedre. Inte lättgissat direkt...

Facit: 2009 Villa Creek Mas de Maha

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Skön och avslappnad kväll igår med en del kul i glasen och läcker mat på tallriken. Började med ett glas smäktande Ruinart för att strax därefter käka ödmjukspaj när vi missade en albarino från Langeudoc. Inte helt lättgissad visserligen. 2015 Laurent Miquel Albarino är ett enkelt balkongvin (~85p). Päron, tropisk frukt och en hel del vita blommor. Ganska varmt med viss fetma i munnen. Vi gick på viognier från Rhône. Hyfsat nära geografiskt sett åtminstone. ;)

image.jpeg


En förrätt bestående av lite vit sparris och annat smått och gott fick göra kvällens första viner sällskap. Svårt att klaga. Smarrigt!

image.jpeg


I väntan på huvudrätten bestående av bergtunga med kycklingconfit så bjöd @frida linden återigen på lite ödmjukhetspaj. Hennes favoriträtt dessutom vilket jag har förstått vid det här laget. :bäver:

image.jpeg


2012 Bodegas y Viñedos Castro Ventosa Bierzo El Castro de Valtuille
Älskar att bli överraskad. Det här är ett riktigt bra vin men inte stort på något vis. Ganska typiska drag av sval grenache (med stråk av syrah) samt lagerblad och timjan med delikata drag av björnbär, gummi, lakrits och lite naturvinsoxidation med torkade tranbär, kräk och lavendel. Slankt och läskande med bra syra. Tänkte en enklare Leon Barral här. Var aldrig i Spanien, men visst är det nog en ganska typisk mencia med facit i hand. Ett kap med tanke på den blygsamma prislappen. Jäkligt gott med mycket personlighet. 89p

image.jpeg


Kvällens huvudvin kommer in dekanterat och klart. Äntligen så blev det lite mer lättgissat. En uppenbar sangiovese med mörka körsbär, fat och gröna stråk av basilika samt mörk choklad och kanel. Klassisk Chianti av lite bättre och modernare typ, men mer troligt en ung Brunello. Saknar möjligen lite umpa dumpa och intensitet, men det är jäkligt gott och välbalanserat. 89p

Facit: 2013 Casanova di Neri Rosso di Montalcino

Avslutade därefter kvällen med lite läcker dessert med skönt blodstänk. Smaskens!

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
image.jpeg


Fick en bättre bourgogne i glaset igår och vi funderade först på en enkel nebbiolo för att sedan landa i Chianti (att det var en italienare var vi HELT säkra på). Körsbär, nypon och fat dominerar. Mycket syrligt med något kort, hyfsat tanninrik, eftersmak (för lite för nebbiolo dock). Blev inte direkt imponerad alls och tog fram 87 pinnar ur handväskan. Pinsamt att upptäcka att jag har gett exakt samma vin 91p vid ett annat tillfälle oblint. :oops: Det blev helt klart bättre efter avtäckning när jag såg den fina etiketten, men inte ens då lyckades det imponera. Ganska snipigt och okomplext och jag förväntar mig mer av ett vin av denna dignitet. Jag är hursomhelst väldigt tacksam för att @frida linden hela tiden överraskar och bryter våra invanda mönster samt utmanar oss. Lärorikt värre!

Facit: 2008 Bitouzet-Prieur Volnay 1er Cru Taillepieds

image.jpeg


Bättre gick det när vi tidigare fick lite
2014 Stag's Leap Wine Cellars Sauvignon Blanc Aveta. Ganska varm och tropisk med lite gröna sparrisdrag talade tydligt för sauvignon blanc, men det kändes mer som en vit bdx-blend med ganska lite SB. Ganska uppenbart en jänkare. Lite klumpigt med låg syra. Gott ändå, men aningen mediokert. 86p

image.jpeg


Bäst denna kväll blev ett bonusglas med 2010 Castiglion del Bosco Brunello di Montalcino. Mörka körsbär, svarta vinbär, choklad, ceder och mynta. Ganska kralligt och generöst med bra balans. Vi tänkte cab från Toskana. Riktigt gott! 89p

image.jpeg


Till allt gott i glasen så brassade jag på med lite anka till förrätt och råbiff. Gott!

image.jpeg

image.jpeg
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Fortsatt övning på blindprovning. Brunch på Norda och tydligen var vi tvungna ( ;) ) att smutta på lite vin till deras generösa buffé av godsaker. Inget vi hade planerat men så blev det ändå och jag klagar inte. Vin i måttliga mängder är som balsam för både kropp och själ. :)

Först ut lite vitt. Inga problem här, diesling så det skriker om det. Persika, gröna äpplen, lime och citron med en perfekt avvägd dos av petroleum samt lite honungsmelon i bakgrunden. Halvtorr med god balans och charm till tusen. Ryggmärgen säger Mosel – intellektet vet bättre. Har ju druckit en del jänkarriesling här tidigare och syran är nog inte riktigt tysk så gissningen föll på Dr Loosen och hans samarbete med Ste. Michelle i Washington State (Eroica, typ). Riktigt bra riesling. Jag dricker det gärna igen och varför inte i solen en varm sommardag! 89p

Facit: 2013 Trisaetum Willamette Valley Riesling

image.jpeg


I glas nummer två så finner vi ett kraftigt rött vin. Bombastiskt men med både finess och balans. Rejäla fat med ceder, blyerts och mörk choklad. Mörka körsbär, plommon, korinter och viol med lite skön jordighet och den där urtypiska tonen av aningen oxiderade röda äpplen samt lite dill. Måste vara Spanien och de röda äpplena samt den höga alkoholen indikerar grenache och Priorat. Funderade även kring östra stranden och en modern Bordeaux alternativt en supertoskanare, men föll aldrig i fällan. Riktigt härligt vin med skön ursprungskänsla! 90p

Facit: 2007 J. M fuentes Gran Clos Priorat

image.jpeg


En brunch helt i min smak dessutom en väldigt trevlig revansch med tanke på all ödmjukhetspaj jag trots allt får trycka i mig. Tack för det @frida linden !
 
Toppen