Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Norges mest sålda champagne...

Stenberg

Medlem
... och inte ett ord om A.D. Coutelas på Sveriges största vinforum.

_MG_3709.jpg


Vad är i görningen här? Är norrmännen inte alls att lita på vad gäller champagne (heller)? Eller har champagneälskarna här börjat tappa gnistan? (En viss oro för det senare dök upp redan i förra veckan då det gick 6 dygn utan uppdateringar i den stora champagnetråden.) ;) Eller är det bara jag som misslyckats helt i mina sökningar i forumet?

Är det någon här som provat eller vet något mer om denna producent eller deras viner? Är det så bra som det låter? Eller är det bara publikfriande för den stora massan på Systembolagsmanér?

Enligt atomwine, där jag först snubblade över vinerna, så är aktuell årgång för deras Vintage 2008 och samma årgång är även bas i deras Cuvée 1809. Låter onekligen lockande.

Nedan ett par norska länkar med info och tämligen glada betyg på champagnerna. Själv har jag inte koll på hur pålitliga dessa källor är.

http://www.aperitif.no/artikler/ingen-annen-champagne-gir-like-mye-for-pengene-som-disse/194146

http://www.dn.no/smak/2016/04/29/2116/Vinguiden/bestselgerboblene
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
A.D. Coutelas är alltså Norges svar på André Clouet? Känner igen namnet men mycket inte mer än så. De håller alltså hus i Villers-sous-Châtillon strax väster om Épernay & Aÿ.
Två saker är dock märkliga med det som står i artikeln:
1) A.D. Coutelas har alltså blivit största säljaren bara några månader efter lanseringen på Polet? Är rätt övertygad om att volymsäljare i Sverige ofta är resultatet av långvarig påverkan på vinskribenter, annonskampanjer m.m.
2) Det är tydligen en ekfatsvinifierad champagne som framför allt står för detta, som därtill har solerainslag? Ekfatsskumpa brukar ju inte vara "standardstilen i volym" eftersom de ofta är mer matiga än vad många tänker sig som "aperitifbubbel" och de brukar sällan komma ner till de riktigt konsumentvänliga priserna. OK, idag är NOK 329,90 inte så mycket mer än de SEK 279 som André Clouet kostar, men ändå.

Norge står f.ö. för 0,25% av världens champagneinköp och är ungefär en fjärdedel så stor marknad som Sverige (774 000 flaskor mot 2 925 000 år 2015, enligt CIVC:s officiella exportsiffror).
 
Last edited:

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Det är tydligen en ekfatsvinifierad champagne som famför allt står för detta, som därtill har solerainslag?
Nu blir jag ju jäkligt nyfiken... De soleraskumpor jag provar har jag verkligen gillat.. Och gillar ekade grejer också..
Får väl ta en titt på Gardemoen om man har vägarna förbi, hade varit kul att testa.
 
Trådskapare
Stenberg

Stenberg

Medlem
A.D. Coutelas är alltså Norges svar på André Clouet? Känner igen namnet men mycket inte mer än så. De håller alltså hus i Villers-sous-Châtillon strax väster om Épernay & Aÿ.
Två saker är dock märkliga med det som står i artikeln:
1) A.D. Coutelas har alltså blivit största säljaren bara några månader efter lanseringen på Polet? Är rätt övertygad om att volymsäljare i Sverige ofta är resultatet av långvarig påverkan på vinskribenter, annonskampanjer m.m.
2) Det är tydligen en ekfatsvinifierad champagne som framför allt står för detta, som därtill har solerainslag? Ekfatsskumpa brukar ju inte vara "standardstilen i volym" eftersom de ofta är mer matiga än vad många tänker sig som "aperitifbubbel" och de brukar sällan komma ner till de riktigt konsumentvänliga priserna. OK, idag är NOK 329,90 inte så mycket mer än de SEK 279 som André Clouet kostar, men ändå.

Norge står f.ö. för 0,25% av världens champagneinköp och är ungefär en fjärdedel så stor marknad som Sverige (774 000 flaskor mot 2 925 000 år 2015, enligt CIVC:s officiella exportsiffror).
Tack för faktaruta och statistik.

Jag förstår att du känner igen namnet då din bloggartikel var en av få icke norska träffar när jag googlade Coutelas. Din jämförelse med Andre Clouet är intressant och låter inte helt orimlig. Jag hade för övrigt inte en aning om att Andre Clouet var en motsvarande storsäljare i Sverige, även om jag har druckit den ett par gånger.
Storleken på norska champagne marknaden låter också ganska rimlig om man tänker ungefär hälften av Sveriges befolkning och varken ett Båstad eller Gotland med deras tillhörande Stockholmsveckor. Tveksamt om de ens ha några brats. o_O

Anyhow, dåligt med svar på mina egentliga frågor om deras champagner så det var väl tur att jag i slutändan bestämde mig för att beställa ett par flaskor utan att invänta svar. Det som till slut fick mig att bestämma mig var att atomwine bara verkade ha 2 flaskor kvar av Vintage 2008 och jag ville ju inte riskera att missa den efter att ha tagit upp ämnet här. :D

Hellre dricka ett par flaskor medelmåttig skumpa än riskera att missa ett "dolt" guldkorn. :cool:;)
 

Elvis

Medlem
Jag hade för övrigt inte en aning om att Andre Clouet var en motsvarande storsäljare i Sverige, även om jag har druckit den ett par gånger.

Andre Clouet är intressant eftersom den säljer jättestora volymer i Sverige men ingen annanstans.

A.D. Coutelas hade jag inte hört talas om. Julle nämner en odlare som heter David Coutelas från samma by i sina böcker och ger 96:an betyg 77 (81).
 
Trådskapare
Stenberg

Stenberg

Medlem
Ja
Andre Clouet är intressant eftersom den säljer jättestora volymer i Sverige men ingen annanstans.

A.D. Coutelas hade jag inte hört talas om. Julle nämner en odlare som heter David Coutelas från samma by i sina böcker och ger 96:an betyg 77 (81).
Ja, det låter ju lite märkligt men det är väl sånt som kan hända i vår monopolsituation. Och den situationen är ju ungefär samma i Norge.

David Coutelas har jag bara sett namnet när jag försökte hitta info om A. D. Har inte kollat upp det något mer.

Däremot tycks det även finnas en Amaury Coutelas där det bara verkar vara namnet/etiketten som är skillnaden mot A. D. Samma champagner tycks finnas med båda alternativen som producent. För olika marknader kanske?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
A.D. Coutelas ligger i Dizy.
Cuvee 1809 verkar vara samma vin från både A.D. Coutelas som Amaury Coutelas. Väldigt lika etiketter i alla fall, årtalet är när vingården grundades av Louis Victor Coutelas. Kan det vara syskon/kusiner? Samma gäller för vinet Coutelas Champagne "Louis Victor" Brut som även det säljs med olika etiketter.
bouteille-produit-6.png
1110494x.jpg
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Kontaktade A.D. Coutelas och fick följande svar:

We have received your email and we thank you.
Our house bears the name champagne A.D. COUTELAS.
Before we had the brand Amaury COUTELAS but today we produce our different champagnes as the A.D. COUTELAS bringing our two champagnes Amaury and Damien COUTELAS.
We remain at your disposal for any further information
Best Regards
MOREL Julia for Champagne A.D.COUTELAS
 
Dette er fantastiske Champagner, og har tatt det norske vinmiljøet med storm.
Deres Cuvee Victor er utrolig bra til prisen - ett av Vinmonopolets beste kjøp.
Jeg synes det er kult å få en nydelig ferdig modnet Champagne til under 300,- (den kostet under 300,- en periode.
Unison positiv omtale i pressen og påfølgene listing i basisutvalget ble den raskt den mest solgte.
Litt overraskende egentlig, da solerapreget og modne druer gir vinen tydlige modningstoner - noe som jeg skulle tro ikke faller alltid i smak hos "den vanlige mannen i gata"
1809 er helt rå med masse power og massiv syrestruktur samt en nerve i vinen jeg knapt har vært borte i.
Fantastisk vin, men du må tåle syre.
Cuvee Rebel har lagt 10 år på bunnfallet og er også en høydare med autolyse, moden frukt og krydder.
Mye spenst og mineraler her også - spennende vin.
Kommer dere over noen flasker anbefaler jeg dere sterkt å teste.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Dette er fantastiske Champagner, og har tatt det norske vinmiljøet med storm.
Deres Cuvee Victor er utrolig bra til prisen - ett av Vinmonopolets beste kjøp.
Jeg synes det er kult å få en nydelig ferdig modnet Champagne til under 300,- (den kostet under 300,- en periode.
Unison positiv omtale i pressen og påfølgene listing i basisutvalget ble den raskt den mest solgte.
Litt overraskende egentlig, da solerapreget og modne druer gir vinen tydlige modningstoner - noe som jeg skulle tro ikke faller alltid i smak hos "den vanlige mannen i gata"
1809 er helt rå med masse power og massiv syrestruktur samt en nerve i vinen jeg knapt har vært borte i.
Fantastisk vin, men du må tåle syre.
Cuvee Rebel har lagt 10 år på bunnfallet og er også en høydare med autolyse, moden frukt og krydder.
Mye spenst og mineraler her også - spennende vin.
Kommer dere over noen flasker anbefaler jeg dere sterkt å teste.

Synd att denna tråd inte dök upp lite tidigare, har precis avslutat 6 månaders jobb kring Ålesund, Polet har ju en riktigt bra butik i Moa.
-Du vet inte om de säljer den i Tax Free'n på Gardemoen?
 
Trådskapare
Stenberg

Stenberg

Medlem
Dette er fantastiske Champagner, og har tatt det norske vinmiljøet med storm.
Deres Cuvee Victor er utrolig bra til prisen - ett av Vinmonopolets beste kjøp.
Jeg synes det er kult å få en nydelig ferdig modnet Champagne til under 300,- (den kostet under 300,- en periode.
Unison positiv omtale i pressen og påfølgene listing i basisutvalget ble den raskt den mest solgte.
Litt overraskende egentlig, da solerapreget og modne druer gir vinen tydlige modningstoner - noe som jeg skulle tro ikke faller alltid i smak hos "den vanlige mannen i gata"
1809 er helt rå med masse power og massiv syrestruktur samt en nerve i vinen jeg knapt har vært borte i.
Fantastisk vin, men du må tåle syre.
Cuvee Rebel har lagt 10 år på bunnfallet og er også en høydare med autolyse, moden frukt og krydder.
Mye spenst og mineraler her også - spennende vin.
Kommer dere over noen flasker anbefaler jeg dere sterkt å teste.
Tack för en bra genomgång. :)
Jag har fått ett par flaskor levererade hemma så jag får snart prova. Jag måste bara ta mig hem först då jag har ett par veckor kvar ute till sjöss. o_O
Just nu är jag på Malta och borde kanske botanisera lite mer i deras vinutbud nu när jag ändå är på plats.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

lukastollig

Pudelfantast
Drack Louis Victor Fût de Chéne i helgen. Inte överdrivet imponerande. Note från CT:


2016-08-27 - I WROTE: (Edit)86 Points
Heavy autolysis on the nose. Yeast/dough, some toast. Candylike fruit with pear, lemon and elderberry dominant. On the palate lots of mousse (a bit too much) and high acidity. The fruit is not entirely without merit, but lacks depth and persistance. Finishes fairly short.

Not bad, but neither very good. An average champagne.
 
Toppen