Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya producenter i Peimonte

J

Joakim Staf

Ja då var det hög tid och resa till Piemonte och besöka lite nya producenter
Ska nog hinna med dessa på 4 dagar:
Az Giribaldi
Castello Di Verduna, deras Rabaja Barbaresco är grym
Cantine Povero
Bosio Vini
Dogliotti
Cantina Rocco Giovanni
Cantina Tomaso Gianolio
Az Mainerdo mkt bra producent av Barolo och Barbaresco
Francone vini
La Torricella
Cantina Marone
Az Demarie
Az Battaglio
 
Trådskapare
J

Joakim Staf

Hem kommen ifrån alla goda drycker o mat. Är mer än nöjd med resan. az Musso's Barbaresco var grym. Likaså Mainerdos Barolo 2010 samt hans Barbaresco Roccalini 2011. Hade turen att träffa borgmästaren i Barbaresco, som vi givetvis provade ngra Barbarescos med, blev bland andra ngra från Francone samt Castello di Verduno. Besöket på Cantina Povero är väl värt att besöka även om de ligger lite off. Summa sumarum de tre B:na i Italien är bäst. Fast nu vart det ju bara Barolo och Barbaresco och inte ngra Brunellos. Nu får man vänta på Barbaresco a Tavola 2016
 

jrick

Medlem
Hem kommen ifrån alla goda drycker o mat. Är mer än nöjd med resan. az Musso's Barbaresco var grym. Likaså Mainerdos Barolo 2010 samt hans Barbaresco Roccalini 2011. Hade turen att träffa borgmästaren i Barbaresco, som vi givetvis provade ngra Barbarescos med, blev bland andra ngra från Francone samt Castello di Verduno. Besöket på Cantina Povero är väl värt att besöka även om de ligger lite off. Summa sumarum de tre B:na i Italien är bäst. Fast nu vart det ju bara Barolo och Barbaresco och inte ngra Brunellos. Nu får man vänta på Barbaresco a Tavola 2016
Tack för rapporten! Hur var Baroli från Dosio, Dogliotti, Giribaldi och La Torricella? Frågar därför att de alla är tillgängliga på solobarolo.com och har ett attraktivt pris. Var det någon producent som inte alls levererade?
 
Trådskapare
J

Joakim Staf

Solobarolo.com är inte registrerade i Sverige som distans försäljare. Det vill säga,
för att sälja i Sverige måste du ha ett svenskt moms o skatte nummer. Dessutom ska de betala in svensk alkoholskatt samt svensk moms, vilket de inte gör. Vad gällande Giribaldi, har varit där flertalet ggr supertrevliga och bra viner. La Torricella, fin vingård med bra viner. Kommer att ta folk till både Giribaldi samt La Torricellaunder Barbaresco a Tavola i Maj månad nästa år. Dosio ok Barolo samt Barbaresco till budgetpriser, man kan inte vänta sig ngra stora viner, då de mestadels inköper Nebbiolon från andra.
 

sunqan

Vinös
Märkligt. När jag frågade solobarolo i somras påstod de att de betalar svensk alkoholskatt :



i) The wine is bought incl. Italian IVA (VAT) in Italy. In EU-countries its required we pay the alc. tax on behalf of the consumer. Therefore, yes we pay the Swedish alc. tax on behalf of the consumer buying wine at www.solobarolo.com and gets shipped to Sweden.

ii) We have a network of partners around the world i.e. EU, US, Asia, Non-EU etc. This network is part of our business and nothing we are able to give to potential competitors. In Sweden spesific I may inform you we are electronically filling in a form "Alkoholskatt - Anmälan om införsel enligt - 16 $ lagen (1994 : 1564) om alkoholskatt" which is going to Skatteverket in Ludvika and paid buy account.

iii) SoloBarolo.it has no registration number in Sweden.
 

sunqan

Vinös
Och på min uppföljningsfråga svarade de:


Honestly, it´s very difficult to make sure we are doing everything correct. Therefore, our lawyer has been and is still in direct contact with a fixed point of contact at Skatteverket in order to make sure we are doing everything in a correct way.
 
Trådskapare
J

Joakim Staf

Ett EU-företag måste ha ett svenskt moms o skattenummer för att lagligen exportera till privat kund i Sverige. Utöver alkoholskatten ska de även betala svensk moms 25%. I och med att jag håller på med ifyllandet av papper nu gällende distanshandel och enligt Ludvika, säger de att sälja till privat person i Sverige så måste du vara registrerad dels från Stockholm skattekontor (utlandsbolag) samt ha en representant i Sverige gällande distanshandel av alkohol (Ludvika skattekontor) Då jag ser priserna på barolon de erbjuder har jag mkt svårt att se att de först betalar Italiensk I.V.A 22% samt svensk alkoholskatt, transport samt svensk moms 25%. Jag ser bara inte hur de får ihop det. Men jag kan ha fel....
 
Trådskapare
J

Joakim Staf

på deras sida står det klart o tydligt: You are responsible for assuring that the product can be lawfully imported to the destination country
When ordering from SoloBarolo, the recipient is the importer of record and must comply with all laws and regulations of the destination country????
 
Trådskapare
J

Joakim Staf

enligt deras p.o box i Sandefjord i Norge finns ett företag som heter
SAGAWINE AS

PO Box 121
N-3201 Sandefjord

regad
 

chambertin

Medlem
Ett EU-företag måste ha ett svenskt moms o skattenummer för att lagligen exportera till privat kund i Sverige. Utöver alkoholskatten ska de även betala svensk moms 25%. I och med att jag håller på med ifyllandet av papper nu gällende distanshandel och enligt Ludvika, säger de att sälja till privat person i Sverige så måste du vara registrerad dels från Stockholm skattekontor (utlandsbolag) samt ha en representant i Sverige gällande distanshandel av alkohol (Ludvika skattekontor) Då jag ser priserna på barolon de erbjuder har jag mkt svårt att se att de först betalar Italiensk I.V.A 22% samt svensk alkoholskatt, transport samt svensk moms 25%. Jag ser bara inte hur de får ihop det. Men jag kan ha fel....
Nu rör du nog till det lite tror jag.
Om ett utländskt företag i EU säljer till en svensk kund och den svenska kunden själv ordnar transport så är det inte distanshandel och kunden får själv sköta inbetalning av alkoholskatt. Svensk moms behöver inte betalas i det fallet. Faller under den fria rörligheten för varor och tjänster inom EU vilket fastställdes i Rosengrendomen för Sveriges del vg alkohol.

Säljer utländskt företag till svensk kund och distribuerar/fraktar till Sverige så är det däremot distanshandel och dom skall då sköta om inbetalning av svensk alkoholskatt. (Trodde att ett utländskt företag också kunde använda sig av ett ombud för alkoholskatt men är osäker på det ). Det räcker ju däremot att dom betalar svensk moms och inte den lokala egna momsen.
 

jrick

Medlem
på deras sida står det klart o tydligt: You are responsible for assuring that the product can be lawfully imported to the destination country
When ordering from SoloBarolo, the recipient is the importer of record and must comply with all laws and regulations of the destination country????
Det du citerar står ju i ett stycke i villkoren som handlar om import till länder utanför EU:
Those items for shipment to countries outside of the E.U. may be subject to taxes, customs duties and fees levied by the destination country ("Import Fees"). The recipient of the shipment is the importer of record in the destination country and is responsible for all Import Fees. With respect to each item for which Import Fees have been calculated, you authorize SoloBarolo or Merchant (as applicable) to designate a carrier ("Designated Carrier") to act as your agent with the relevant customs and tax authorities in the destination country, to clear your merchandise, process and remit your actual Import Fees for such item.

Edit: sorry jag läste fel angående vilket stycke du tog det från. Men det stycket du citersde säger ju bara att det måste vara lagligt att importera vin till Sverige för att man sks få handla på Solobarolo. Det är det ju. Sedan ska det betalas skatter men det står inte i deras villkor att det överlåts på kunden, tvärtom har ju Sunqan fått svaret att de ordnar med det. Det måste väl inte ske genom det italienska bolaget, det kan väl vara en samarbetspartner?
 
Last edited:
Trådskapare
J

Joakim Staf

stämmer som du skriver. Dock erbjuder väl solobarolo.com transport på sina produkter, så enligt min tolkning är det distanshandel det är frågan om. Hur det än det är, så tycker jag att det är kul med nya producenter och säljare på marknaden.
 

sunqan

Vinös
Eftersom den svenska lagtexten kring privatinförsel/distanshandel ganska väl följer texten i eus punktskattedirektiv, är jag övertygad om att solobarolos advokat bara behöver läsa motsvarande italienska lagtext. :) jag tror inte i fem sekunder att det tillvägagångssätt de beskriver är korrekt. Men så länge de faktiskt betalar in skatten bör både jag som kund, och dhl som transportör gå skadelösa vid ett "tillslag" mot transporten. Om solobarolo gör fel och inte betalar svensk moms, är det ett rent fiskalt ärende som skv har att driva mot dem och ingen annan. Momsfusk gillar kog inte italienarna heller...
Men innan tullen stoppar nån försändelse från solobarolo är det bara min tolkning...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Min tolkning är att SoloBarolo levererar utmärkt kvalitetsbarolo till dörren utan problem.
Om man ger sig fan på att "utbilda" leverantörer i övriga EU i alla vinklar och vrår av den svenska alkohollagstiftningen så tror jag nog advokaten när han läst alla svenska direktiv helt sonika tycker att de bara ska ge fan i att sälja vin till lilla Sverige.

Känns det jobbig att de kanske missar att betala någon moms eller liknande kan man ju alltid låta bli att handla där.
Desto mer bra Barolo till oss övriga som är helt nöjda utan att vända upp och ned på leverantören för att se till att de betalar varenda avgift som kan tänkas krävas för att få in vin i DDR-Sverige.
 

Peder

Medlem
Min tolkning är att SoloBarolo levererar utmärkt kvalitetsbarolo till dörren utan problem.
Om man ger sig fan på att "utbilda" leverantörer i övriga EU i alla vinklar och vrår av den svenska alkohollagstiftningen så tror jag nog advokaten när han läst alla svenska direktiv helt sonika tycker att de bara ska ge fan i att sälja vin till lilla Sverige.

Känns det jobbig att de kanske missar att betala någon moms eller liknande kan man ju alltid låta bli att handla där.

Man ska väl bara vara glad att de väjer att betala sin egna moms istället och inte speciellt stor risk att någon svensk åklagare får ett utlämningstillstånd för en en vinmakare eller en butik i Europa. :)
 
Toppen