Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya världen Chardonnay.

moos

Medlem
Tror att vi är eniga om att de bästa chardonnaybaserade vinerna kommer från Bourgogne Frankrike. Jag tänker på stilla viner så jag har inte glömt Champagne.

Anta att vi kan dela upp de vinerna i två grupper:
* Den gräddiga Bourgognen.
* Mineral och citrus stinna Chablis.

Var hittar man de bästa nya världen chardonnay som motsvarar de två ovanstående grupperna?
 

magnum

Epernay, Frankrike
SV: Nya världen Chardonnay.

moos skrev:
Tror att vi är eniga om att de bästa chardonnaybaserade vinerna kommer från Bourgogne Frankrike. Jag tänker på stilla viner så jag har inte glömt Champagne.

Anta att vi kan dela upp de vinerna i två grupper:
* Den gräddiga Bourgognen.
* Mineral och citrus stinna Chablis.

Var hittar man de bästa nya världen chardonnay som motsvarar de två ovanstående grupperna?
Vinerna från Kumeu River NZ är några jag gärna köper och dricker.
 

chambertin

Medlem
SV: Nya världen Chardonnay.

moos skrev:
Tror att vi är eniga om att de bästa chardonnaybaserade vinerna kommer från Bourgogne Frankrike. Jag tänker på stilla viner så jag har inte glömt Champagne.

Anta att vi kan dela upp de vinerna i två grupper:
* Den gräddiga Bourgognen.
* Mineral och citrus stinna Chablis.

Var hittar man de bästa nya världen chardonnay som motsvarar de två ovanstående grupperna?

Den första gruppen är ju relativt lätt att hitta representanter för tycker jag i Nya Zealand (Felton Road, Cloudy Bay ), USA (ingen färsk erfarenhet där men det finns säkert en hel del), Sydafrika (Ataraxia, Springfield, Hamiton-Russel, Mulderbosch, de Wetshof m.fl) och t.om Spanien (Torres Milmanda t.ex). Har även druckit god Chardonnay i den stilen från Bründlmayer (Österrike).

Värre är det med "Chablis-kopior" och som jag gärna efterlyser tips på också.
 
Trådskapare
moos

moos

Medlem
SV: Nya världen Chardonnay.

Tack för söktips... har gjort en liten beställning från vinmonopolet, kom i går.

Marimar Estate Acero Chardonnay 2009 (USA)
Jermann Were Dreams 2009 (Italia)
Eileen Hardy Chardonnay 2005 (Australia)
Grgich Hills Estate Napa Valley Chardonnay 2009 (USA)
 
Toppen