Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nya Zealand 2013 - upp- och nersnack

Skrutt

Medlem
Årgången -13 har ju fått stundtals fantastiska lovord i den fjärran ögruppen. Men vilka proportioner talar vi om? Vilka förväntningar är realistiska? Testar med att skapa en tråd för förstahandsupplevelser.

För egen del har jag testat S:t Clair Omaka Reserve Pinot Noir. Jag tyckte den hade en större intensitet än den senaste årgången jag testade (2012, tror jag) och uppskattade doften mer.

Men när det gäller S:t Clairs billigare Pioneer-serie så var fajktiskt 2012 Block 13 Doctor's Creek vida överlägsen 2013 Block 23 Master Block. Den förstnämnda uppskattade jag storligen med sin rika och berusande doft och saftighet. Den andra var = meh.
 

ChristianB

DipWSET
Har missat totalt att 2013 skall vara en fantastisk årgång. Får ta och testa några unga pinnar låter det som! :)
Haha, får bli morgondagens nyckelfras på jobbet imorgon: "Vill du ha en pinne till den rätten kanske?!" :p

On topic; tack för tipset! Jag har precis som Matlen missat 2013 så det ska bli roligt att prova!
 
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Saxat från en artikel i Forbes: According to Wooley [Darrell ~, Constallation New Zealand], 2013 was not only New Zealand’s driest growing season in about 70 years, but also benefited the sunniest first three months of the year since 1930, conditions rivaled in “recent” history last by the 1978 season, some 35 years ago.

We’ve had a perfect mix of warm, but not hot, days and cool nights. Rain fell at the right part of the growing cycle and, more importantly, did not fall during the critical period leading up to harvest,” explained Wooley in a release. ”This resulted in a medium sized crop of exceptionally high quality grapes.”
Jättebra, eller hur? Men hur bra är då jättebra? Någon skrev också på CT om Felton Block 5: "This is the first New Zealand pinot I have had that showed this kind of complexity" . Men obs. att det inte dräller av sådana omdömen från oberoende, efter vad jag kan se
 
Last edited:
Trådskapare
Skrutt

Skrutt

Medlem
Köpte 2013 Felton Road Bannockburn idag. Öppnar den eventuellt ikväll. Ska bli kul att syna årgången och se vad den går för. :)
Ska bli spännande att höra vad du tycker. Jag har beställt en Block 3 - borde ha köpstopp men en Felton fick bli ett slags minimum.
 

Gurto

Medlem
Köpte block 3 och 5. Håller in lite på inköpen så blev en block 5 och två block 3. Så en b3 får offras likt ett spädbarn i ett Maya-tempel. Resterande Felton i källaren ska jag försöka låta bli vuxna innan jag vrider halsen av dem. ...vad makaber jag är inatt. Skämmes!
 

Magikern

Medlem
Köpte en Felton Road Block 3. Är alltid misstänksam till långlagring av viner med skruvkapsyl men de är möjligt att de kommer att utvecklas riktigt bra ändå.

Hade varit mycket förvånad om vinet hade överträffat t.ex. Louis Jadot Corton-Pouget 2012 om 7-8 år.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Köpte en Felton Road Block 3. Är alltid misstänksam till långlagring av viner med skruvkapsyl men de är möjligt att de kommer att utvecklas riktigt bra ändå.
Det är viner förslutna med defektorsakande barkbitar du borde vara skeptisk till!
Det äldsta skruvkorksförslutna vin jag skruvat upp var nio år gammalt, och det var på en provning med Grosset Polish Hill Riesling jag höll 2011.
Jeffrey Grossets gamla fina svar till en barkförespråkare kan inte upprepas tillräckligt ofta:
When Jeff was being interviewed on the radio, a caller called in and said, ‘You can say what you like about your Stelvins, but I love the romance of cork!’ Jeffrey paused a moment, then retorted: ‘If that’s your idea of romance, I think you’d better get out a bit more!’
:cool:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vart det nåt av det? Jag sänkte en i fredags, och så värst kul var det inte, kändes som en spretig ekplanka. Vore kul att höra vad andra tyckte.
Provade det i lördags, har inte hunnit att skriva något, dessutom så blev jag en aning besviken.

2013 Felton Road Bannockburn är
väldigt slankt och elegant, dock så saknar det komplexitet i dagsläget. Hallon, nypon, rabarber och snygga fat (sandelträ) ihop med lite blommighet (upplevde ingen spretighet). Tillrättalagt till tusen och välgjort, men inget får mitt blod att pumpa. Fräscht och trevligt i munnen med rimlig intensitet.

Tyvärr så passar inte detta vin mig särskilt bra alls. Detta även om det var njutbart. För en prislapp närmare 400 kr så kräver jag en större upplevelse än så här. Kanske är det bara jag, men detta får nöja sig med relativt mediokra 88p

image.jpg
 

Magikern

Medlem
Det är viner förslutna med defektorsakande barkbitar du borde vara skeptisk till!
Det äldsta skruvkorksförslutna vin jag skruvat upp var nio år gammalt, och det var på en provning med Grosset Polish Hill Riesling jag höll 2011.

Vinerna andas genom korken på ett sätt som inte är möjligt med skruvkapsyl. eller?

Att ett 9 år gammalt vitt vin kan vara bra efter 9 år med skruvkapsyl verkar inte så förvånande. En vild gissning är att det var lättdrucket redan när kapsylen kom på.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vinerna andas genom korken på ett sätt som inte är möjligt med skruvkapsyl. eller?

Att ett 9 år gammalt vitt vin kan vara bra efter 9 år med skruvkapsyl verkar inte så förvånande. En vild gissning är att det var lättdrucket redan när kapsylen kom på.
Det verkar som du har missat Stelvin. Denna skruvkapsyl släpper igenom önskvärda/kontrollerade mängder luft vilket inte naturkork alltid gör, dessutom slipper man TCA. :)

image.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Fick en rapport idag från en god vän som var på vinprovning igår med tema Bourgogne (Beaujolais Cru och röd Bourgogne mellan 300-500 kr). Samtliga är rutinerade vinprovare inom Munskänkarna bör tilläggas. Antalet vin var ett tiotal.

En dark horse fanns med och det var det relativt enkla 2013 Ata Rangi Crimson som blev WOTN i deras omröstning innan avtäckning. Den mer ambitiösa Ata Rangi Pinot Noir (ca 350 pix på SB) kan jag förstå, men lite förvånande att "lillebror" stod upp så bra i konkurrensen. Tyvärr har jag inte exakt koll på de andra vinerna, men de var handplockade på SB.

Är det någon som har provat Crimson och kan bekräfta om det levererar i överkant eller om gruppen led av masshysteri?
 

Larseman

Medlem
Fick en rapport idag från en god vän som var på vinprovning igår med tema Bourgogne (Beaujolais Cru och röd Bourgogne mellan 300-500 kr). Samtliga är rutinerade vinprovare inom Munskänkarna bör tilläggas. Antalet vin var ett tiotal.

En dark horse fanns med och det var det relativt enkla 2013 Ata Rangi Crimson som blev WOTN i deras omröstning innan avtäckning. Den mer ambitiösa Ata Rangi Pinot Noir (ca 350 pix på SB) kan jag förstå, men lite förvånande att "lillebror" stod upp så bra i konkurrensen. Tyvärr har jag inte exakt koll på de andra vinerna, men de var handplockade på SB.

Är det någon som har provat Crimson och kan bekräfta om det levererar i överkant eller om gruppen led av masshysteri?
Drack 2012 förra året men skrev ingen not förutom poängen, 85. Borde inneburit bra men inget att minnas särskilt. Ska bli spännande att prova min enda 2013 som nu vilar i källaren :)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack 2012 förra året men skrev ingen not förutom poängen, 85. Borde inneburit bra men inget att minnas särskilt. Ska bli spännande att prova min enda 2013 som nu vilar i källaren :)
Rent spontant så känns det som ett "85-vin", men har själv inte testat som sagt. Ata Rangi är dock en väldigt bra producent och deras topp-PN brukar vara riktigt bra!
 

Vino fino

Medlem
Är det någon som har provat Crimson och kan bekräfta om det levererar i överkant eller om gruppen led av masshysteri?
Svårt att veta om man inte känner till vilka konkurrenterna var...

Jag tycker Crimson ('11, '12) har varit ganska stram, vilket iofs är bra, men lite endimensionell. Provade en gång på en blindprovning och var övertygad om att det var Pipers Brook. Hade samma slanka, seniga profil, typiskt tasmanskt (trodde jag). Möjligt att det blommar ut med lagring. Kollar mina poäng och ser att det har pendlat mellan 85 - 87. Tyvärr är ju Pinot från NZ inte längre billigt, så man kan fråga sig om Crimson är värt pengarna. Njä.

Hursomhelst är det bra med riktiga blindprovningar!
 
Toppen