Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nyårsbubbel 2016

akaSami

Livsnjutare
Och så var december här igen.
Dags att planera nyårsbubbel !
Själv siktar jag att dricka lite bättre bubble på lunchen för att säkra av att jag inte glömmer av vad det smakade :-D
Lutar åt en av följande, men är lite kluven på om det är dumt att ta dem redan nu. De kanske inte kommer till full rätt? Rekommendationer välkomnas !
  1. Cuvée Sir Winston Churchill 2004
  2. Cristal 2009
  3. Cuvée William Deutz 2006
  4. som backup finns alltid Krug GC
Vad kommer ni andra dricka ?
 

Elvis

Medlem
Jag firar med "bag-in-box-vänner" så jag tar med någon champagne i mellanskiktet. Kanske en NV Louis Roederer på magnum.

Av dina alternativ skulle jag välja Cristal 2009. Jag har inte provat den själv än men vet från pålitliga champagnevänner att den levererar väldigt bra redan nu. Winston Churchill 2004 är iofs också trevlig nu men lagringspotentialen för 2004 är mycket större än för 2009. William Deutz dricker jag helst med lite ålder.
 
Är på Nya Zeeland så får se hur utbudet ser ut.
Det här med bag-in-box-vänner är ett delikat problem men jag brukar ta tillfället i akt att ha en kort föreläsning om champagne och sedan servera vitt skilda champagner under middagen för att försöka få upp ögonen för hur olika de kan smaka.
Har skrivit ett blogginlägg om nyårschampagner i 500 kronors-klassen, men fick direkt en kommentar om att det var för dyra champagner och att jag borde tipsa om skumpor < 300:-.
 

Carlsson

Medlem
Jag har redan börjat planera nyårsbubbel och mat.
Det som kommer öppnas är Dompa 2006, Roederer Rose 2011 och Pol Roger 2002
Funderar på 2 flaskor till. Är sugen på att panga en Pol Roger BdB 2002.
Tror jag ska öppna upp flaskorna redan på fredagen alternativt tidigt på nyårsafton. Längtar som fan. :)
 

Pontus

Medlem
Jag har redan börjat planera nyårsbubbel och mat.
Det som kommer öppnas är Dompa 2006, Roederer Rose 2011 och Pol Roger 2002
Funderar på 2 flaskor till. Är sugen på att panga en Pol Roger BdB 2002.
Tror jag ska öppna upp flaskorna redan på fredagen alternativt tidigt på nyårsafton. Längtar som fan. :)
2002 Pol Roger BdB var redan för två år sen galet god, den borde vara hyfsat nära peak nu. Önskar jag hade någon kvar :(
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag har redan börjat planera nyårsbubbel och mat.
Det som kommer öppnas är Dompa 2006, Roederer Rose 2011 och Pol Roger 2002
Funderar på 2 flaskor till. Är sugen på att panga en Pol Roger BdB 2002.
Tror jag ska öppna upp flaskorna redan på fredagen alternativt tidigt på nyårsafton. Längtar som fan. :)
Jag hade ju helt klart sparat dompan några år... Risk att du blir besviken...
 

Carlsson

Medlem
Jag tyckte dompan var ganska tillgänglig när jag drack den för några månader sedan. Men självklart har du rätt i att den ska ligga några år. Har 2 stycken nu. En ska öppnas. Och den sista stackaren vill nog inte vila några år ensam, så då blir det nog att köpa några till. @Emanuel
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Och så var december här igen.
Dags att planera nyårsbubbel !
Själv siktar jag att dricka lite bättre bubble på lunchen för att säkra av att jag inte glömmer av vad det smakade :-D
Lutar åt en av följande, men är lite kluven på om det är dumt att ta dem redan nu. De kanske inte kommer till full rätt? Rekommendationer välkomnas !
  1. Cuvée Sir Winston Churchill 2004
  2. Cristal 2009
  3. Cuvée William Deutz 2006
  4. som backup finns alltid Krug GC
Vad kommer ni andra dricka ?
Varning för besvikelse att dricka unga prestiger!

Skulle rekommendera Selosse Initial istället som levererar från start eller kanske nysläppta Boizel 95. Den senare vet jag dock inget om förutom att årgången är grym.

Annars skulle jag gå på Krug GC eller Cristal 09 av dina val. GC med 06-bas är helt outstanding ung och 09 är en mogen årgång från start.

Själv firar jag nyår med mat o vinnördar så jag kan dra på ordentligt. Har bestämt dryck och mat men kan inte avslöja det här och nu...
 

Haglund

Medlem
Pga. fästmö som inte dricker bubbel så är jag på jakt efter halvflaska som inte får kosta mer än 400 kr.
Spanat in Deutz Rose NV, Gosset Grand Rose NV och Bollinger både som rose och "vanlig". Inte druckit någon av dem förut. Skall tilläggas att det kommer drickas till tillagade skaldjur.

Förslag uppskattas!
 

gece

Man vänjer sig.
Gosset och Deutz låter rimliga, standard-Roederer är också helt OK. Eller så biter man ihop och tar en liten, liten ökning av budgeten, till blott det dubbla, så får man en halva Krug :ängel:
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Pga. fästmö som inte dricker bubbel så är jag på jakt efter halvflaska som inte får kosta mer än 400 kr.
Spanat in Deutz Rose NV, Gosset Grand Rose NV och Bollinger både som rose och "vanlig". Inte druckit någon av dem förut. Skall tilläggas att det kommer drickas till tillagade skaldjur.

Förslag uppskattas!
Krug GC Är just nu med bas 08 den är grym!
 

Haglund

Medlem
Med tanke på att jag aldrig druckit Krug GC blir nästa fråga - är den värd sina 800 kr för en halv flaska? Svaret är såklart subjektivt men är det en champagne som "många gillar" eller hur jag nu skall uttrycka mig :).
 
Har ofta undrat: Finns det nån likhet mellan genrerna champagne och whisky? De är de enda där NÖRDARNA styr.
Därför också de enda där jag här aldrig skulle drista ett tycke. Skulle direkt bli befnyst...
 
Toppen