Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Nytt lådvin från Morberg

Har med lätt förvåning följt det här fnyset mot JAN GUILLOU från några av trådens skribenter.
JG är ju faktiskt en av landets skickligaste journalister, och som författare en effektiv berättare.
Är det möjligen att han vågar skriva om vin utan att ha sommelierexamen? Eller helt enkelt att han för svenska förhållanden är för kaxig?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Har med lätt förvåning följt det här fnyset mot JAN GUILLOU från några av trådens skribenter.
JG är ju faktiskt en av landets skickligaste journalister, och som författare en effektiv berättare.
Är det möjligen att han vågar skriva om vin utan att ha sommelierexamen? Eller helt enkelt att han för svenska förhållanden är för kaxig?
Vadå för fnys? Flera har skrivit positivt. Nån verkar inte gilla JG oavsett, vilket väl får anses OK. Tror det är svårt att vara för kaxig för FW!
 

ChristianB

DipWSET
Har med lätt förvåning följt det här fnyset mot JAN GUILLOU från några av trådens skribenter.
JG är ju faktiskt en av landets skickligaste journalister, och som författare en effektiv berättare.
Är det möjligen att han vågar skriva om vin utan att ha sommelierexamen? Eller helt enkelt att han för svenska förhållanden är för kaxig?
Jag gillar honom inte alls, oavsett vad han skriver om eller hans person. Alla kommer inte överens helt enkelt. :)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har med lätt förvåning följt det här fnyset mot JAN GUILLOU från några av trådens skribenter.
JG är ju faktiskt en av landets skickligaste journalister, och som författare en effektiv berättare.
Är det möjligen att han vågar skriva om vin utan att ha sommelierexamen? Eller helt enkelt att han för svenska förhållanden är för kaxig?
Eller att han kanske uppfattas som en aning självgod?
 
Hur man värderar en person beror förstås på hur mycket man vet om honom. Har man inte läst Guillous böcker utan bara sett honom på TV, där han gärna fyrar av sina överlägsna smajl, kan jag förstå om man får antipatier...
(Ett kändisvin från Guillou vore annars intressant. Hur smakar ett "självgott" vin?)
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har läst rätt många av hans böcker. Inklusive den här klassikern. :)

271352_800408357.jpg_max.jpg
 

Jos

Medlem
Har med lätt förvåning följt det här fnyset mot JAN GUILLOU från några av trådens skribenter.
JG är ju faktiskt en av landets skickligaste journalister, och som författare en effektiv berättare.
Är det möjligen att han vågar skriva om vin utan att ha sommelierexamen? Eller helt enkelt att han för svenska förhållanden är för kaxig?
Eller så är han en självgod mupp som skriver tramsiga skitböcker?
 

ChristianB

DipWSET
Haha, pajkastningen kan börja... :)

Jag har läst en del av hans böcker, bl a Arn-serien och andra av nutida tappning. Inga har imponerat på mig och hans journalistik har heller inte imponerat på mig. När han dessutom beter sig som han gör så finner jag det fantastiskt svårt att ens ge honom en chans; intrycket är att han vill vara något slags vänster-aktivist men samtidigt njuta av det som pengar kan ge, med andra ord dyrt vin, dyr mat och annan dyr livsstil som just hans politiska medkonspiratörer gärna vill hata lite på. Det vore inte svårt att kalla honom "hycklare", men jag ska låta bli att göra det officiellt för jag har faktiskt aldrig träffat honom.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Jos: "Eller så är han en självgod mupp som skriver tramsiga skitböcker?"
Och du har förstås läst dem alla...
Stopp nu en liten stund, ser gärna först en kommentar på mitt tidigare inlägg!
Hans, du är snabb att kritisera kritik från FW till skribenter/journalister. Hur ser du själv på din kritik på alla vinproducenter du sågar rakt av!?
 
Magnum
Hur jag själv ser på kritik?
Dissar man ett vin bör man ha smakat det.
Dissar man en författare bör man ha läst honom.
Man bör gärna också ange skäl.
Och man bör INTE prisa något man ogillar.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Magnum
Hur jag själv ser på kritik?
Dissar man ett vin bör man ha smakat det.
Dissar man en författare bör man ha läst honom.
Man bör gärna också ange skäl.
Och man bör INTE prisa något man ogillar.
Men nu dissade du en del av inläggen utan att veta om skribenten läst JG.
Sen kan jag tycka att JG är helt fel ute när det gäller Champagne och spelar i fel lag politiskt. Men han har skrivit en flertal bra böcker.
 
Guillou är tydligen enligt FW två saker:
1/ En katt bland hermelinerna. Dvs en plös som yttrar sig om viner han inte begriper sig på.
2/ En hermelin bland katterna. Dvs en krösus som gör sig till och försöker spela folklig.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Guillou är tydligen enligt FW två saker:
1/ En katt bland hermelinerna. Dvs en plös som yttrar sig om viner han inte begriper sig på.
2/ En hermelin bland katterna. Dvs en krösus som gör sig till och försöker spela folklig.
Nu läser du nog väl selektivt och drar ett helt forum över samma kam. Fördomsfullt värre tycker jag, minst lika illa som att påstå att alla kändisviner är skräp utan att ha provat samtliga. ;)
 

Per Stade

Lege artis
Det jag reagerar på är alla som i likhet med Jan Guillou kritiserar kändisvinerna och samtidigt koketterar med att de inte har provat dem.
"Jag måste erkänna att jag med undantag för krögarna Carl Jan Granqvist och Erik Lallerstedt aldrig druckit något kändisvin och sannolikt inte frivilligt kommer att göra det heller."

Kändisvinsnamnen är väl ofta bara "nyttiga idioter", som utnyttjas av cyniska importörer för att sälja annars osäljbart plonk.
Så icke Morberg - han står själv bakom imperiet som kränger skiten. En lite smartare idiot alltså...

Nej, Per Morberg och hans medarbetare är inga idioter. De är intelligenta och duktiga. Det är ingen slump att hans viner säljer bättre än alla andra kändisviner. Det är hårt arbete och intelligent marknadsföring.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det jag reagerar på är alla som i likhet med Jan Guillou kritiserar kändisvinerna och samtidigt koketterar med att de inte har provat dem.
"Jag måste erkänna att jag med undantag för krögarna Carl Jan Granqvist och Erik Lallerstedt aldrig druckit något kändisvin och sannolikt inte frivilligt kommer att göra det heller."



Nej, Per Morberg och hans medarbetare är inga idioter. De är intelligenta och duktiga. Det är ingen slump att hans viner säljer bättre än alla andra kändisviner. Det är hårt arbete och intelligent marknadsföring.
Jag har fått de flesta serverat blint av min hustru, är det okej att jag "kastar första stenen" genom att hävda att de jag har druckit ÄR skräp? Några har passerat som "ok".

Jag är dock inte särskilt orolig för att upptäcka att det finns ett riktigt bra kändisvin därute. Kommer gladeligen hylla det när det dyker upp!
 

ChristianB

DipWSET
Guillou är tydligen enligt FW två saker:
1/ En katt bland hermelinerna. Dvs en plös som yttrar sig om viner han inte begriper sig på.
2/ En hermelin bland katterna. Dvs en krösus som gör sig till och försöker spela folklig.
Det sammanfattar min uppfattning av Guillou rätt bra faktiskt, bortsett från att jag inte vet något om hans vinvanor. :)
 

Per Stade

Lege artis
Jag har fått de flesta serverat blint av min hustru, är det okej att jag "kastar första stenen" genom att hävda att de jag har druckit ÄR skräp? Några har passerat som "ok".

Jag är dock inte särskilt orolig för att upptäcka att det finns ett riktigt bra kändisvin därute. Kommer gladeligen hylla det när det dyker upp!


Värst vad du tar åt dig idag. ;)
 
Toppen