Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oaxen - slip

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Jag har länge försökt komma iväg till Oaxen slip. I går hade jag den turen att lurad av min fru och mina föräldrar och hämtad från jobbet för direkt skjuts till Djurgården och bokat bord. Tydligen hade de hemlighållet detta för mig i någon månads tid.
Oaxen slip är en enklare bistrorestaurang där rätterna serveras på uppläggningsfat och är gjorda för att dela mellan hela sällskapet.

Vi började med att dela på:
- Grillad bläckfisk med vitlökskräm & krassesallad
- Krabbsallad med krondillsinlagd rotselleri & endive på rostat surdegsbröd
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
- Sotad löja med löjromssås


Samtliga rätter var gjorda med precision och med bra råvaror. De som stod ut som extra mumsiga var bläckfisken och Tartaren

Till huvudrätt delades det på :
- Ugnsgrillad kungskrabbarm
- Kungsflundra i bit med tomat, dill & bryntsmörvinägrett
- Grillad Oaxenoxkorv med grönkål, äpple & senap
- Vildand från Ornö, grillat bröst & ragu på låret med pumpa & ingefärssyltade trattkantareller (Kan innehålla hagel)

Detta tillsammans med tiibehör:
- Sallad med grillad spetskål, yoghurt, dill & fläderkapris
- Varma bönor med persilja, vitlök & citron
- Pumpastomp med inlagd pumpa & rostad vitlök
- Rosmarinrostade morötter med yoghurt & brödfras
- Rostad potatis
Oaxen slip.JPG

Allt var gott, Vildanden tillsammans med pumpastompet blev en direkt klassiker. Vem kunde sen tro att morötter kunde vara så gott.

Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter. Jag bara njöt av hela kvällen med fantastiskt sällskap!

Efterrätten blev ett glas portvin tillsammans med Romkokta russin med nötkaka, hackad choklad & vaniljglass

Allt som allt, en riktigt bra och härlig restaurang med bra och trevlig service. Fina råvaror som behandlas på det sättet som de förtjänar.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag har länge försökt komma iväg till Oaxen slip. I går hade jag den turen att lurad av min fru och mina föräldrar och hämtad från jobbet för direkt skjuts till Djurgården och bokat bord. Tydligen hade de hemlighållet detta för mig i någon månads tid.
Oaxen slip är en enklare bistrorestaurang där rätterna serveras på uppläggningsfat och är gjorda för att dela mellan hela sällskapet.

Vi började med att dela på:
- Grillad bläckfisk med vitlökskräm & krassesallad
- Krabbsallad med krondillsinlagd rotselleri & endive på rostat surdegsbröd
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
- Sotad löja med löjromssås


Samtliga rätter var gjorda med precision och med bra råvaror. De som stod ut som extra mumsiga var bläckfisken och Tartaren

Till huvudrätt delades det på :
- Ugnsgrillad kungskrabbarm
- Kungsflundra i bit med tomat, dill & bryntsmörvinägrett
- Grillad Oaxenoxkorv med grönkål, äpple & senap
- Vildand från Ornö, grillat bröst & ragu på låret med pumpa & ingefärssyltade trattkantareller (Kan innehålla hagel)

Detta tillsammans med tiibehör:
- Sallad med grillad spetskål, yoghurt, dill & fläderkapris
- Varma bönor med persilja, vitlök & citron
- Pumpastomp med inlagd pumpa & rostad vitlök
- Rosmarinrostade morötter med yoghurt & brödfras
- Rostad potatis
Visa bifogad bild 2531

Allt var gott, Vildanden tillsammans med pumpastompet blev en direkt klassiker. Vem kunde sen tro att morötter kunde vara så gott.

Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter. Jag bara njöt av hela kvällen med fantastiskt sällskap!

Efterrätten blev ett glas portvin tillsammans med Romkokta russin med nötkaka, hackad choklad & vaniljglass

Allt som allt, en riktigt bra och härlig restaurang med bra och trevlig service. Fina råvaror som behandlas på det sättet som de förtjänar.
Låter mumma!
 
Jag har länge försökt komma iväg till Oaxen slip. I går hade jag den turen att lurad av min fru och mina föräldrar och hämtad från jobbet för direkt skjuts till Djurgården och bokat bord. Tydligen hade de hemlighållet detta för mig i någon månads tid.
Oaxen slip är en enklare bistrorestaurang där rätterna serveras på uppläggningsfat och är gjorda för att dela mellan hela sällskapet.

Vi började med att dela på:
- Grillad bläckfisk med vitlökskräm & krassesallad
- Krabbsallad med krondillsinlagd rotselleri & endive på rostat surdegsbröd
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
- Sotad löja med löjromssås


Samtliga rätter var gjorda med precision och med bra råvaror. De som stod ut som extra mumsiga var bläckfisken och Tartaren

Till huvudrätt delades det på :
- Ugnsgrillad kungskrabbarm
- Kungsflundra i bit med tomat, dill & bryntsmörvinägrett
- Grillad Oaxenoxkorv med grönkål, äpple & senap
- Vildand från Ornö, grillat bröst & ragu på låret med pumpa & ingefärssyltade trattkantareller (Kan innehålla hagel)

Detta tillsammans med tiibehör:
- Sallad med grillad spetskål, yoghurt, dill & fläderkapris
- Varma bönor med persilja, vitlök & citron
- Pumpastomp med inlagd pumpa & rostad vitlök
- Rosmarinrostade morötter med yoghurt & brödfras
- Rostad potatis
Visa bifogad bild 2531

Allt var gott, Vildanden tillsammans med pumpastompet blev en direkt klassiker. Vem kunde sen tro att morötter kunde vara så gott.

Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter. Jag bara njöt av hela kvällen med fantastiskt sällskap!

Efterrätten blev ett glas portvin tillsammans med Romkokta russin med nötkaka, hackad choklad & vaniljglass

Allt som allt, en riktigt bra och härlig restaurang med bra och trevlig service. Fina råvaror som behandlas på det sättet som de förtjänar.

Besökte Oaxen slip för ett antal månader, håller med din bedömning. Har inte varit på huvudrestaurangen men hört flera som håller Slipen som ett "roligare" alternativ.
 

merlotsmile

Medlem
Besökte Oaxen slip för ett antal månader, håller med din bedömning. Har inte varit på huvudrestaurangen men hört flera som håller Slipen som ett "roligare" alternativ.
Var på huvudrestaurangen för någon månad sedan. Det blev något av en besvikelse - ointresserad personal och stressad servering drog rejält ner njutningen av det som serverades. Tyvärr. Men roligt att höra att Slipen levererade :).
 

gece

Man vänjer sig.
Själv upplevde jag motsatsen, tyckte maten på slipen var bra men inte så inspirerande. Krogen där emot gillade jag skarpt. Alla är vi olika
 

Vino fino

Medlem
- Tartar på hjortinnanlår från Östermalma med inkokt svamp & rostad jordärtskockskräm
Vafalls? Har herrskapet skjutit ett rådjuhr på Östermalm? Menar vi Gjärdet eller Kongl. Djuhrgården? Eller ett villrådigt kreatur som irrat runt kring Karlaplan?

Blir grymt nyfiken. Gav de dig någon ledtråd om var djuret hörde hemma?
 

Sörplarn

Medlem
Vafalls? Har herrskapet skjutit ett rådjuhr på Östermalm? Menar vi Gjärdet eller Kongl. Djuhrgården? Eller ett villrådigt kreatur som irrat runt kring Karlaplan?

Blir grymt nyfiken. Gav de dig någon ledtråd om var djuret hörde hemma?

Jag gallrar gärna både på öster-malm och söder-malm, vilket behövs det är för mycket inavel där, har en prima bössa med sthlm sikte.
 

gece

Man vänjer sig.
Vafalls? Har herrskapet skjutit ett rådjuhr på Östermalm? Menar vi Gjärdet eller Kongl. Djuhrgården? Eller ett villrådigt kreatur som irrat runt kring Karlaplan?

Blir grymt nyfiken. Gav de dig någon ledtråd om var djuret hörde hemma?
Eftersom det verkar vara vi södermalmsbor som är mest geografiskt bevandrade här, låt mig få bidra med en länk som upplyser om vad Östermalma är:
http://jagareforbundet.se/oster-malma/
 

Sörplarn

Medlem
Eftersom det verkar vara vi södermalmsbor som är mest geografiskt bevandrade här, låt mig få bidra med en länk som upplyser om vad Östermalma är:
http://jagareforbundet.se/oster-malma/

Öh? Aldrig jagat i Norrlands socknen ser jag, hårdare ord behåller jag för mig själv, men tyvärr så kan jag inte hålla mig, luktar trams ungefär som att jaga med en segway, men jag skall inte begära så mycket från s-malm eller grannskapet ö-malm...
 

Siripim

Medlem
Jag var på krogen två ggr förra året och var otroligt nöjd. Tog vinpaket båda gångerna som var mycket bra och delvis rätt spännande. Betydligt mycket mer inspirerande än vad många andra krogar erbjuder. Har inte alls haft problem med att personalen är ointresserad. Däremot kan jag tycka att personalen på den här typen av restauranger är så bedrövligt stel, vilket de så klart har fått order om att vara. Äter man på någon motsvarande restaurang i ex London är ju inte personalen så himla tråkig/präktig. Ska till Slipen på onsdag vilket blir kul.
 
Under hela middagen drack vi ett gott vitt vin från Jura med massor av toner av sherry och krut. Tog inte namn på vinet eller smaknoter.
Är det någon av dessa som låter bekanta?
Kod:
Jura
2011 Berceau Domaine des Mirors
1998 Chardonnay à la Reine Château d’Arlay
2000 Cotes du Jura Blanc Château d’Arlay
2003 Vin Jaune Château d’Arlay 620 ml
2000 Arbois Vin Jaune Domaine Stephane Tissot
2003 Vin Jaune Les Bruyeres Domaine Stephane Tissot
2009 Arbois Chardonnay La Mailloche Domaine Stephane Tissot 2010 La Tour de Curon Le Clos Domaine Stephane Tissot
2011 Empreinte Chardonnay Domaine Stephane Tissot

Kul. Har suktat på att boka ett bord där en tid tillbaka. Tittade du något på deras vinlista?
Jag bifogar vinlistan från i somras, som antagligen inte är helt aktuell nu. Men det är nog bara att maila dem om du vill ta en titt på den nuvarande listan.

Jag var på krogen i somras och tyckte att det var riktigt bra även om alla viner i vinpaketet inte var extremt bra. Men flera viner var riktigt trevliga. Servicen var inte riktigt lika bra som på Esperanto, men jag tyckte att den var helt ok. Det brukar ju tyvärr ibland kunna vara beroende på vilket bord man hamnar vid vad man får för service, såvida man inte försöker föreställa en recensent eller något.
 

Attachments

  • vinlista krogen 2014-07-04.pdf
    162,8 KB · Visningar: 395
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Är det någon av dessa som låter bekanta?
[KOD]Jura
2011 Berceau Domaine des Mirors
1998 Chardonnay à la Reine Château d’Arlay
2000 Cotes du Jura Blanc Château d’Arlay
2003 Vin Jaune Château d’Arlay 620 ml
2000 Arbois Vin Jaune Domaine Stephane Tissot
2003 Vin Jaune Les Bruyeres Domaine Stephane Tissot
2009 Arbois Chardonnay La Mailloche Domaine Stephane Tissot 2010 La Tour de Curon Le Clos Domaine Stephane Tissot
2011 Empreinte Chardonnay Domaine Stephane Tissot[/KOD]
Ringer ingen klocka. Det bar ett ganska enkelt Jura, 685kr för en flaska tror jag det va. Men som sagt, jag slängde bara ett öga på flaska och vinlistan och bara njöt av kvällen.
 
Trådskapare
m_trobeck

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Bara en bild på hela spektaklet, hade för trevligt för att härja runt med kameran. Försökte med några bilder men kameran och ljuset i lokalen va inte synkade.
 

Elvis

Medlem
Jag var på Oaxen Krog i februari och blev grymt imponerad. Jag ska på en snabbvisit i Stockholm i slutet på januari och det är mycket möjligt att det blir ett återbesök då (Frantzén lockar också). Jag känner inte alls igen kommentarerna om stressad eller stel service - jag tyckte att servicen var avslappnad och bra. Och maten var fantastisk!

Jag skippar i regel vinpaket och valde i stället Selosse Rosé, Vina Tondonia Bianco Gran Reserva 1970 och Chateau Montrose 2001 (vi var två). Några öl på Obaren efter det gjorde det till en fulländad Stockholmskväll!
 

Beo

Medlem
En sen "lunch" eller ovanligt tidig middag som avslutades framåt fyratiden. Ett antal små rätter.
IMG_0329.jpg
IMG_0330.jpg

Lite bubbel och här en bild på råbiffen.
Här kom njutningarna på löpande band med några missar. En del skålar slickades.
Det som smakades på var:
Oaxenlufttorkad fläskkarré (alltid lika gott till bubbel)
Krispig svål med färsklökskräm (blev snabbt lite seg pga krämen/ inte så krispigt)
Mandelpotatiskroketter, rökt torsk & gräddfil (mums)
Varmrökt gös med syrad grädde, forellrom & krutonger (en av de bästa rätterna)
Grillat lammhjärta med gulbeta kapris & tunnbröd (wow faktor på denna)
Råbiff på innanlår med senapsmajonnäs, syrad grädde & surdegskrutonger (underbar)
Friterad Nibblegris med örtdressing, ruccola & äpple (nix den här var överarbetad och torr)
Svensk hängmörad biff med örtsmör & steksky (mycket bra)
Lite på slutet
Chokladbrownie på brynt smör med saltkolaglass & gräddfilscurd - Underbar om man gillar saltlakritstoner
Krusbärskompott med mjölkpudding, vaniljglass & mandelflarn (syrlig och trevlig, hela bär)
Jordgubbar och jordgubbskräm med yoghurt, vaniljglass & havrefras (lite för mycket av det goda)
Lunchen tog ca två timmar och det var med viss tvekan vi styrde mot Gröna Lund. Till maten lite blandat rött och vitt samt denna.
Egly-Ouriet NV Blanc de Nioir Grand Cru 90 p+ Är det någon som har en bra källa till vinet så hör av er.
Det är möjligt att det var sista gången på Grönan men absolut inte sista besöket på Oaxen
 
Toppen