Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Oaxen

Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag håller med @Helen: Sådana här krogar bör bojkottas. Kan vi inte vända på tråden och leta rätt på de mest galna överpriserna i stället?

Här är en kandidat: Gosset Grande Réserve på halvflaska för 1.000 kr. o_O (Kostar 175 kr hos Venus Vins.)
Ja den är ju mer än rubbad... Men halvflaska räcker ju ingenstans. Två flaskor Savart för sammanlagt 9 000 Sek är ju klockers om man är lite törstigare! :D
 

kristerb

Medlem
hej tackar för intresset för Star Wine List så här kort före start. För den som ev är intresserad av att testa en period utan kostnad rekommenderar jag att man anmäler sig till nyhetsbrevet på sidan.

När det gäller Oaxen hoppas jag ni tillåter en avvikande mening. Oaxen är en unik restaurang i världen och enda tvåstjärniga krogen i Stockholm för närvarande. Att driva en sån krog kräver resurser och både mat och vin kostar mer än på enklare ställen, det ligger i sakens natur. Om man vill jämföra vinpriser kanske man hellre kan jämföra med andra likvärdiga restauranger i världen. Om fokuset primärt är att dricka (och äta) billigt finns det ju gott om andra typer av ställen man kan gå till.
 

Mattias Schyberg

Administratör
hej tackar för intresset för Star Wine List så här kort före start. För den som ev är intresserad av att testa en period utan kostnad rekommenderar jag att man anmäler sig till nyhetsbrevet på sidan.

När det gäller Oaxen hoppas jag ni tillåter en avvikande mening. Oaxen är en unik restaurang i världen och enda tvåstjärniga krogen i Stockholm för närvarande. Att driva en sån krog kräver resurser och både mat och vin kostar mer än på enklare ställen, det ligger i sakens natur. Om man vill jämföra vinpriser kanske man hellre kan jämföra med andra likvärdiga restauranger i världen. Om fokuset primärt är att dricka (och äta) billigt finns det ju gott om andra typer av ställen man kan gå till.
Bättre vinpriser till folket! Vi förtjänar det!
 
  • Like
Reactions: Jos

Wintermute

Medlem
Man kan förstås bli frustrerad över att priserna är andra än man önskat sig, men pengarna måste komma in någonstans. Ett alternativ är att minska lönsamheten, då kommer vi att få färre bra restauranger (tror jag...). Ett annat är att minska personal, förädlingskostnad, råvarukostnader och liknande; då är det inte en premiumkrog längre. Ett tredje är att öka påläggen på maten, för att kunna minska påläggen på drycken; det skulle kanske vara möjligt i någon utsträckning. Ett fjärde är att ändra påläggsmodellen för dryck, så att det fasta pålägget blir större och det rörliga mindre. Då skulle de dyra vinerna bli billigare.
 

Pontus

Medlem
Man kan förstås bli frustrerad över att priserna är andra än man önskat sig, men pengarna måste komma in någonstans. Ett alternativ är att minska lönsamheten, då kommer vi att få färre bra restauranger (tror jag...). Ett annat är att minska personal, förädlingskostnad, råvarukostnader och liknande; då är det inte en premiumkrog längre. Ett tredje är att öka påläggen på maten, för att kunna minska påläggen på drycken; det skulle kanske vara möjligt i någon utsträckning. Ett fjärde är att ändra påläggsmodellen för dryck, så att det fasta pålägget blir större och det rörliga mindre. Då skulle de dyra vinerna bli billigare.
Nu kan det ju också vara så att en sänkning av priset på drycker kan öka lönsamheten, givet att kunderna dricker något mer. Det är ju liksom inte så att lönsamheten löper amok om en hyfsat vanlig Champagne kostar 5.000 per flaska... I detta fall tror jag nog att det hade lönat sig med något lägre priser.
 

MagnusH70

Medlem
Kontentan blir alltså att för att inte sälja alla dessa kronjuveler måste påslaget vara så pass stort att ingen (nästan) har råd att köpa bort dem från listan. Det ger naturligtvis extra poäng om man ligger i topp av världens vinlistor, och det är nog svårt att hålla sig kvar....
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig

Men jag förstår inte; det är lite som London-krogen som har en "Glamburger" på sin meny för $1700. Typ ingen köper den någonsin men de blir omskrivna och välkända tack vare den. Är det vad Oaxen siktar på när det gäller sin vinlista; att hamna på en lista över krogar med finvin och behålla sin plats där?

Värt att skriva är att jag inte läst igenom Instagram-posten där en diskussion kring det hela fördes, men jag tror fortfarande inte att jag skulle se poängen. Hade jag drivit en restaurang hade jag velat att de som åt och drack hos mig kunde se rimligheten i priset för det jag serverar, och det här är i mina ögon bortom all rimlighet.
 

Helen

Medlem
Det borde vara skillnad på "bra vinlista" och "bra vinmuseum".
Amen på det!
Dessa priser för en Aligoté får mig att kräkas extra mycket :mad: Det är lika sjukt som när man hittar en sketen kommunbetecknad Savigny le Beaune från någon okänd producent för 250 kr glaset ..
Bourgonge Aligoté
Domaine Anne Boisson 2011 Aligoté 1 200 kr
2012 Aligoté 1 150 kr
2013 Aligoté 1 250 kr
2014 Aligoté 1 300 kr
Domaine d’Auvenay 2009 Bourgogne Aligote 1 700 kr
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Amen på det!
Dessa priser för en Aligoté får mig att kräkas extra mycket :mad:
...
Domaine d’Auvenay 2009 Bourgogne Aligote 1 700 kr
Problemet i det fallet är väl mer tant Leroys galna prisnivå, än det procentuella påslaget... Genomsnittspris i öppen handel i Europa på detta vin (alla årgångar) är € 168 ex-tax enligt Wine-Searcher. Endast en handlare i Europa har ett utpris klart lägre än 1700 kr ink moms!!!! - och då får man nöja sig med årgång 2011.
Nu tror jag i och för sig att allokeringspriset kan ligga en bit lägre än så för Aligotén, men det finns det inga spår av just nu i den öppna handeln...
Kultbourgogner är tyvärr dyra...
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Problemet i det fallet är väl mer tant Leroys galna prisnivå, än det procentuella påslaget... Genomsnittspris i öppen handel i Europa på detta vin (alla årgångar) är € 168 ex-tax enligt Wine-Searcher. Endast en handlare i Europa har ett utpris klart lägre än 1700 kr ink moms!!!! - och då får man nöja sig med årgång 2011.
Nu tror jag i och för sig att allokeringspriset kan ligga en bit lägre än så för Aligotén, men det finns det inga spår av just nu i den öppna handeln...
Kultbourgogner är tyvärr dyra...
Tror du fokuserade på lite fel vin alt. väljer att missförstå, - 4 av 5 viner @Helen nämner har de lagt på dryga 1000 procent....



Att ta 1300 spänn för ett vin som kostar runt hundra spänn i inköp måste ju nästan vara ett skämt :D
 
Last edited:
Toppen