Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Och förvåningen är, naturligtvis, total.

chambertin

Medlem
En inte alltför smickrande sida av champagne (En av många bling-bling produkter köps upp av nyrik svart hipsan-hopsan-kille med mkt (för mycket ?) pengar och det är bara TYST i vinbranschen)
 

Mattias Schyberg

Administratör
En inte alltför smickrande sida av champagne (En av många bling-bling produkter köps upp av nyrik svart hipsan-hopsan-kille med mkt (för mycket ?) pengar och det är bara TYST i vinbranschen)
Fördelen är att vinet kan smaka hur som helst, det kommer ändå bara att brukas till vaskning på krogen...:cool:
 

gece

Man vänjer sig.
Skönt för alla inblandade att blingblingarna har en klar och tydlig plats i tillvaron. Krug och Selosse är redan tillräckligt dyra...
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Frågan är dock vad han egentligen har köpt? Jag är tveksam till om Sovereign Brands verkligen var helägare till varumärket Armand de Brignac, eftersom det det är Cattier i byn Chigny-les-Roses som gör skumpan och det var ett champagnemärke som de registrerat för länge sedan men tidigare inte utnyttjat. Min gissning är att Sovereign Brands ägde de amerikanska distributionsrättigheterna och endera var delägare till varumärket eller hade något slags vinstdelningsavtal med Cattier.
 

chambertin

Medlem
Frågan är dock vad han egentligen har köpt? Jag är tveksam till om Sovereign Brands verkligen var helägare till varumärket Armand de Brignac, eftersom det det är Cattier i byn Chigny-les-Roses som gör skumpan och det var ett champagnemärke som de registrerat för länge sedan men tidigare inte utnyttjat. Min gissning är att Sovereign Brands ägde de amerikanska distributionsrättigheterna och endera var delägare till varumärket eller hade något slags vinstdelningsavtal med Cattier.
Lite tips till DN-journalisten kanske ?;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
I ett pressmeddelande berättar Moët Hennessy (alltså LVMH) att de har köpt 50% av Armand de Brignac av Jay-Z, och samtidigt ingått ett globalt distributionsavtal gällande denna spraylackerade skumpa.
I den svenska pressen står det att Jay-Z säljer hälften, vilket ju är ungefär samma sak, men det framgår inte tydligt att han har kvar de övriga 50%. Pressmeddelandet beskriver däremot det hela som ett partnerskap, så det är inte så att Jay-Z lämnar.

2014 hade jag i den här tråden lite frågetecken kring vad Jay-Z egentligen hade köpt (varumärket Armand de Brignac?), eftersom champagnehuset Cattier (som stod för produktionen) fortfarande finns. Jag ser inget förtydligande i den här pressreleasen, eftersom det bara står om "Armand de Brignac" och inte något företagsnamn.

De senaste decennierna har ju LVMH varit piggare på att ägna sig åt "asset stripping" genom att köpa krisande champagnehus och plocka av dem sina vingårdar (och sedan sälja produktionsanläggningar, flasklager och varumärke vidare), än att betala för ytterligare varumärken. Så lite förvånad är jag över denna transaktion. Fast Armand de Brignac kanske är ett större namn än jag insett i andra kretsar än de klassiskt champagneintresserade? Efter den inledande ganska negativa uppmärksamheten i champagne- och vinnördskretsar har jag inte sett eller hört särskilt mycket om dem under senare år.
 

magnum

Epernay, Frankrike
¨Samkörning¨är väl inget LVMH är kända för.

Medveten om det men i stora företag har finansavdelningen en oftast oväntat makt även inom saker de inte borde. Jobbade inte Veuve Clicquot ihop med någon av de andra husen kring vissa områden. Försöker hitta en gammal artikel jag läste för ett antal år sedan.
 
Decanter ger mellan 90-96 poäng för vinerna. Länge sedan jag drack någon Ace of Spades så kan inte bedöma om det är en korrekt bedömning av kvaliteten. Vad som sticker ut mest enligt mig är de 93 poängen till en 33g Demi-sec men så gillar jag ju inte söt champagne.

Att det behöver kommenteras att man endast använder första pressen ger lite känslan av ett "köpt reportage"
https://www.decanter.com/wine-revie...Ul-qh8EMPzzsN9aLhGakVIRk2PbvriWFLMhp2NJuhw_yc

De nämner också att troligen så äger Cattier en del av märket.
 
Last edited:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Decanter ger mellan 90-96 poäng för vinerna. Länge sedan jag drack någon Ace of Spades så kan inte bedöma om det är en korrekt bedömning av kvaliteten. Vad som sticker ut mest enligt mig är de 93 poängen till en 33g Demi-sec men så gillar jag ju inte söt champagne.

Att det behöver kommenteras att man endast använder första pressen ger lite känslan av ett "köpt reportage"
https://www.decanter.com/wine-revie...Ul-qh8EMPzzsN9aLhGakVIRk2PbvriWFLMhp2NJuhw_yc

De nämner också att troligen så äger Cattier en del av märket.
Intressant att de tycker att 10% är en liten del av den totala försäljning. I övrigt känns det som du säger ett köpt reportage som faktiskt inte är så mycket reportage utan reklam och provningsnoter.
Cattier, which has a long history of producing Champagne for others under licence, makes around 100,000 bottles of Armand de Brignac each year, representing only a small proportion of the family’s total annual sales of 1 million bottles.
 
Toppen