Off-topicligans Pizzatråd

Diskussion i 'Mat & Dryck, Restaurangbesök' startad av anders, 22 februari 2009.

1. Jimmy Forsman

Jimmy Forsman Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot. Administratör

SV: Off-topicligans Pizzatråd

Vad är giros?

2. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Förmodligen en variant på stavningen gyros.

3. Jimmy Forsman

Då blir den osökta följdfrågan: Vad är Gyros?

4. Lando

Lando Medlem

Så kallad kebab.

5. Jimmy Forsman

Varför då inte kalla det det Kebab? Det är ju ett vedertaget och i Svenska akademiens ordlista accepterat ord. Duger det inte åt hobbydanskarna i söder? Usch så motvalls ni måste vara hela tiden! ;)

6. anders

anders Medlem

Här i (södra?) Swedala har jag noterat att vi har en distinktion mellan kebab och gyros (min felstavning ovan). Kebab är det som är gjort av ihoppressat köttavfall och ger oftast långa ganska gråa och tunna köttbitar. Gyros är när man skär det från hela köttbitar uppträdda på spettet och slutresultatet efter uppskärning blir små minikorvar.

Annars är gyros och kebab samma sak fast det förstnämnda är grekiska och det sistnämnda har turkiskt ursprung, http://en.wikipedia.org/wiki/Gyros.

7. Jimmy Forsman

Ahh...

Men jag måste nog faktiskt påstå att alla former av Kebabpizza är satans uppfinning.

Denna aversion går tillbaka till studietiden i Grythyttan och den näst intill fanatiska hypning av Pizzeria Viking (i Hällefors) kebabpizza. Jag kan inte föreställa mig någonting äckligare än en pizza med trådigt lammkött dränkt i vitlökssås....

Huuuuuuu!

8. vintjej

vintjej Medlem

Gyros som jag har ätit i Grekland är grillad och pressad fläskkarré och jättegott.
    Jag har kommit på att jag tycker att kebabkött smakar köttfärslimpa.

9. Elvis

Elvis Medlem

Jag brukar äta gyros när jag är i Grekland och då är det som Anders beskriver: hela köttbitar uppsatta på ett stort "kebabspett", nästan alltid fläskkött. Sedan roterar det stora spettet precis som på vilket svenskt kebabställe som helst och man karvar av köttstrimlor. Detta i kombination med tzatziki och lite kryddigt pitabörd är mycket gott! Helt annan klass än det hoppressade nötköttsavfall som kallas för kebabkött i Sverige (åt för övrigt just kebab till lunch idag ;D).

En av mina favoritrestauranger på Malta (reser ofta dit i jobbet) är grekisk och det som heter kebab på deras meny är grillspett med riktiga köttbitar! Ett helt vanligt litet som man får på tallriken alltså.

10. vintjej

vintjej Medlem

Exakt gyrosen i Grekland är beroendeframkallande god. Ibland klämmer de ner soggiga pommes också.

11. weezer

weezer Medlem

Palmyra kebab i Årsta, det är grejjer det. Man blir livrädd när man får in sin tallrik.

12. hampus86

hampus86 Medlem

Kebabhaket vid mårtenstorget i Lund hade nån självlysande röd grönsak som tillbehör. Vågade aldrig smaka...

13. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

Jösses.... En av sveriges bästa restauranger. Vore det inte för läget skulle de ha två stjärnor, jag lovar.
    Jag bodde granne med dem tidigare och saknar dem varje dag...

14. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Om deras vinlista är bra kanske vi skall ta och gå dit!

15. Sjödin

Sjödin Joråsåatt...

16. Arvid

Arvid Medlem

Palmyra är bra, men inte SÅ bra.

Gott > Mer.

17. vintjej

vintjej Medlem

Palmyra är ju legendariskt, tyvärr har jaga inte ätit där. Har de bra falaffel?
    Jag kan döda för en välgjord, frasig falaffel.

18. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Ahh, skulle sitta fint med en röd Libanes till den maten!

(jag skojade förut 8) )

19. Arvid

Arvid Medlem

Jag kanske hade hört alltför mycket om Palmyra innan jag gick dit. Det skulle ju vara världsbäst. Och det var riktigt bra, bättre än något annat i Stockholmstrakten (fast jag har inte ätit i de mörkaste förorterna). Deras falafel är däremot inte så bra, tyvärr.

Och det är en jävla skillnad på Gyros och Kebab. För det första är Gyros gjort på fläsk. Konsistensen är annorlunda, det är inte malt kött, utan mer strimlor. I pitabrödet (inga rullar), som dessutom ibland är indränkt i olja eller lätt friterat, får man sallad, gurka, tomat, oliver och tsatsiki. Dundergott, världens bästa snabbmat. Som barn älskade jag greken på möllevångstorget, men de har nog ny ägare, det har inte varit lika gott på några år... Marathon Gyros och Pizza på Södra förstadsgatan i Malmö är dit man skall bege sig för en riktigt god Gyros.

Jag har nog faktiskt inte ätit Gyros sedan jag lämnade malmö, syns inte så ofta. Ett hak på Magnusladulåsgatan gör Gyros, men jag har inte provat och kanske greken på Medis.

Insikten att jag framstår som en besatt tjockis kommer smygande...

20. vintjej

vintjej Medlem

Trist. Synd att det ska vara svårt att hitta ett bra falaffelhak. Om man någonsin är i Paris får man inte missa l*as du Fallafel. Glöm alla konkurrenterna på samma gata. Det finns en anledning till att kön är långt ner på gatan just till dom.

Dela sidan