Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Omröstning: Hur många flaskor vin äger du?

Hur många flaskor vin äger du?

  • 0-10 st

    Votes: 3 3,3%
  • 10-50 st

    Votes: 15 16,7%
  • 50-100 st

    Votes: 11 12,2%
  • 100-300 st

    Votes: 28 31,1%
  • 300-1000 st

    Votes: 25 27,8%
  • 1000 st eller mer...

    Votes: 8 8,9%

  • Total voters
    90

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Är det bara jag som tycker det är lite märkligt att det är så få röster på posten 50-100 st? Borde ju bli en normalfördelning, men på något vis är just denna mängd ovanlig. Ja, ja, det kanske ändrar sig så småningom...

Någon sort omvänd bionomialfördelning på forumet verkar det som?

Enda störmomentet här kan vara husköp/lägenhetsköp, barn, partnerns synpunkter på prioritering osv.
@chambertin definierar pricksäkert några av de största hoten mot att en liten nätt vinsamling skall frodas och växa.

Själv dras jag med alla de störningsmomenten vilket även förklarar min tillfälliga bortavaro från forumet. (Rykten om min död är betydligt överdrivna) -Hinner inte vara här när jag är ledig utan får roa mig med det när jag är på arbete.

Vad gäller flaskantalet så är det väl runt 500 vilket skulle göra cirka 100 inköpta flaskor per år men inköpsintensiteten och kostnadstaket har ökat logaritmiskt under åren vilket inte bådar gott för framtiden. Får jobba på att öka inkomsterna med en extra miljon på @StefanAkikos inrådan, det skulle ju åtminstone lösa de mest akuta inköpsbehovet.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vad gäller flaskantalet så är det väl runt 500 vilket skulle göra cirka 100 inköpta flaskor per år men inköpsintensiteten och kostnadstaket har ökat logaritmiskt under åren vilket inte bådar gott för framtiden. Får jobba på att öka inkomsterna med en extra miljon på @StefanAkikos inrådan, det skulle ju åtminstone lösa de mest akuta inköpsbehovet.
5 ärs snittlagring och ett uttag var tredje dag?
Tänk vad hemskt det blir med snittlagring 10 år och ett uttag på 250 flaskor per år. Då kan man inte testa mer än kanske styvt 100-talet nykläckta flaskor per år, samtidigt som man måste akta sig noga för att lägga ned mer än 4-5 flaskor i veckan... Och med alla auktioner, oemotståndliga erbjudanden, ett och annat bra EP-år i Bordeaux, fynd, rea, provningar, mässor, resor osv så är det fasansfullt svårt.
Har haft (medgives i ärlighhetens namn med stor glädje och ett stort leende) otroligt roligt att bara trycka gasen i botten och köpa verkligen PRECIS allt jag ville ha.
Det var i förfjol då en liten peng ramlade in.
Men nu...
Grå-grå vardag :(
Shoppingabstinens.
Nu är det som att ha vaknat bakis efter ett inferno: måste hålla igen på inköpstakten, annars går det oss illa med mer vin än som är rationellt vettigt och logistiskt oförsvarligt. Och alla inköp blev ju inte bra, var inte helt underbyggda, andra blev det för lite av, trots att det ju var uppenbart att j borde ha handlat mer...
Huh! :confused:
Vill du verkligen ned i detta träsk?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
5 ärs snittlagring och ett uttag var tredje dag?
Tänk vad hemskt det blir med snittlagring 10 år och ett uttag på 250 flaskor per år. Då kan man inte testa mer än kanske styvt 100-talet nykläckta flaskor per år, samtidigt som man måste akta sig noga för att lägga ned mer än 4-5 flaskor i veckan... Och med alla auktioner, oemotståndliga erbjudanden, ett och annat bra EP-år i Bordeaux, fynd, rea, provningar, mässor, resor osv så är det fasansfullt svårt.
Har haft (medgives i ärlighhetens namn med stor glädje och ett stort leende) otroligt roligt att bara trycka gasen i botten och köpa verkligen PRECIS allt jag ville ha.
Det var i förfjol då en liten peng ramlade in.
Men nu...
Grå-grå vardag :(
Shoppingabstinens.
Nu är det som att ha vaknat bakis efter ett inferno: måste hålla igen på inköpstakten, annars går det oss illa med mer vin än som är rationellt vettigt och logistiskt oförsvarligt. Och alla inköp blev ju inte bra, var inte helt underbyggda, andra blev det för lite av, trots att det ju var uppenbart att j borde ha handlat mer...
Huh! :confused:
Vill du verkligen ned i detta träsk?
Nja, nu var det ju ungefär fem år sedan jag bestämde mig för att börja lägga undan ett par flaskor för framtida konsumtion i ett litet vinskåp. -En dålig idé eftersom vinskåpet visade sig vara mycket mindre än vad som var logiskt möjligt. -Trots detta höll sig flaskantalet ändå på en ganska hanterbar nivå tills för två år sedan då min riktiga vinkällare stod klar.
Vinkällaren som skulle vara stor nog för alla eventualiteter har redan utvidgts två gånger och trots idogt utökande av hyllplatser känns det ändå trångt som rusningstid i Bangkok, bankkontot påminner dock mer om himmelska fridens torg i Holmsund en söndagskväll.

Vad vinpimplarekvationer anbelangar var det initiala målet 2 flaskor gott vin i veckan med en lagringshorisont på 10 år.
Eftrsom jag oftast tillbringar sex månader av året på någon bortglömd oljeinstallation i nordsjön gnagandes på ett gammalt ben med saltat fårkött kan dessa månader räknas bort. Där dricks på sin höjd en alkoholfri Rignes på lördagen.

Detta ger således (26 veckor att pimpla vin på) x (2 flaskor i veckan) x (10 års lagring) = 520 flaskor.

Men nu var det ju 520 flaskor redan efter fem år och inte tio så det skenar ju iväg lite där och fortsätter det i samma tempo torde det snarare ge 1500-2000 flaskor vid tioårsjubiléumet av källaren... Då har jag förvisso inte räknat med några av de störningsfaktorer nämnda ovan men det ger ju 2000/10/26= 7-8 flaskor i veckan inser jag nu!?

-Trevligt, tur att jag redan planerat ett liv som hemmafru om fem år när hustruns lovande karriär förhoppningsvis kan försörja oss båda. -Glida runt i en negligé hela dagarna och pimpla gott vin tänker jag... Och kanske laga lite mat, spela bridge och mata änder...
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nja, nu var det ju ungefär fem år sedan jag bestämde mig för att börja lägga undan ett par flaskor för framtida konsumtion i ett litet vinskåp. -En dålig idé eftersom vinskåpet visade sig vara mycket mindre än vad som var logiskt möjligt. -Trots detta höll sig flaskantalet ändå på en ganska hanterbar nivå tills för två år sedan då min riktiga vinkällare stod klar.
Vinkällaren som skulle vara stor nog för alla eventualiteter har redan utvidgts två gånger och trots idogt utökande av hyllplatser känns det ändå trångt som rusningstid i Bangkok, bankkontot påminner dock mer om himmelska fridens torg i Holmsund en söndagskväll.

Vad vinpimplarekvationer anbelangar var det initiala målet 2 flaskor gott vin i veckan med en lagringshorisont på 10 år.
Eftrsom jag oftast tillbringar sex månader av året på någon bortglömd oljeinstallation i nordsjön gnagandes på ett gammalt ben med saltat fårkött kan dessa månader räknas bort. Där dricks på sin höjd en alkoholfri Rignes på lördagen.

Detta ger således (26 veckor att pimpla vin på) x (2 flaskor i veckan) x (10 års lagring) = 520 flaskor.

Men nu var det ju 520 flaskor redan efter fem år och inte tio så det skenar ju iväg lite där och fortsätter det i samma tempo torde det snarare ge 1500-2000 flaskor vid tioårsjubiléumet av källaren... Då har jag förvisso inte räknat med några av de störningsfaktorer nämnda ovan men det ger ju 2000/10/26= 7-8 flaskor i veckan inser jag nu!?

-Trevligt, tur att jag redan planerat ett liv som hemmafru om fem år när hustruns lovande karriär förhoppningsvis kan försörja oss båda. -Glida runt i en negligé hela dagarna och puimpla gott vin tänker jag... Och kanske laga lite mat, spela bridge och mata änder...
Du är en äkta jämställd man!
Kanske lite gammaldags ur vissa aspekter, men det där med negligé gör dig onekligen mycket modern!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vinkällaren som skulle vara stor nog för alla eventualiteter har redan utvidgts två gånger och trots idogt utökande av hyllplatser känns det ändå trångt som rusningstid i Bangkok, bankkontot påminner dock mer om himmelska fridens torg i Holmsund en söndagskväll.
Jag vill bara klargöra att du måste vara helt ensam om dessa upplevelser. Jag har aldrig någonsin hört talas om någon annan vinfantast som drabbats av dessa fenomen. :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Du är en äkta jämställd man!
Kanske lite gammaldags ur vissa aspekter, men det där med negligé gör dig onekligen mycket modern!

Ja, men nu fick jag precis höra att man förväntas pimpla drajja och inte vin om man kör hemmafrurejset. Typiskt.
-Känner att jag nog får försöka förnya lyxhustustrubranchen lite och införa vällagrade viner som standarddryck istället men annars har jag nog allt som krävs.
 
Nja, nu var det ju ungefär fem år sedan jag bestämde mig för att börja lägga undan ett par flaskor för framtida konsumtion i ett litet vinskåp. -En dålig idé eftersom vinskåpet visade sig vara mycket mindre än vad som var logiskt möjligt. -Trots detta höll sig flaskantalet ändå på en ganska hanterbar nivå tills för två år sedan då min riktiga vinkällare stod klar.
Vinkällaren som skulle vara stor nog för alla eventualiteter har redan utvidgts två gånger och trots idogt utökande av hyllplatser känns det ändå trångt som rusningstid i Bangkok, bankkontot påminner dock mer om himmelska fridens torg i Holmsund en söndagskväll.

Vad vinpimplarekvationer anbelangar var det initiala målet 2 flaskor gott vin i veckan med en lagringshorisont på 10 år.
Eftrsom jag oftast tillbringar sex månader av året på någon bortglömd oljeinstallation i nordsjön gnagandes på ett gammalt ben med saltat fårkött kan dessa månader räknas bort. Där dricks på sin höjd en alkoholfri Rignes på lördagen.

Detta ger således (26 veckor att pimpla vin på) x (2 flaskor i veckan) x (10 års lagring) = 520 flaskor.

Men nu var det ju 520 flaskor redan efter fem år och inte tio så det skenar ju iväg lite där och fortsätter det i samma tempo torde det snarare ge 1500-2000 flaskor vid tioårsjubiléumet av källaren... Då har jag förvisso inte räknat med några av de störningsfaktorer nämnda ovan men det ger ju 2000/10/26= 7-8 flaskor i veckan inser jag nu!?

-Trevligt, tur att jag redan planerat ett liv som hemmafru om fem år när hustruns lovande karriär förhoppningsvis kan försörja oss båda. -Glida runt i en negligé hela dagarna och pimpla gott vin tänker jag... Och kanske laga lite mat, spela bridge och mata änder...

Varför inte mata medlemmar på finewines.se? Låter som ett riktigt bra jobb för en hemmaman.

Känner för övrigt igen problemet. Har nu flyttat till en källare som kan rumma betydligt mer än jag haft förut. Nu är det bara att trycka på gasen igen eller?

Ps. Hur klarar du tiden på oljeplattformarna utan finewines.se? Eller lurkar du bara då?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Ps. Hur klarar du tiden på oljeplattformarna utan finewines.se? Eller lurkar du bara då?

Mja, nu är det ju när jag är ledig som jag inte har tid att hänga på finewines på grund av att verkligheten tränger sig på i form av ovan nämda störningsfaktorer.
-När jag är ute på jobb å andra sidan finns det gott om tid att vinporrsurfa och hänga på forum då offshorebranchen består av mycket väntande. Ofta väntar man till och med på att få åka någon annanstans och vänta lite till och då är man glad att det finns vinforum.
 
Toppen