Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Omröstning: Hur ofta stöter ni på korkdefekta viner?

Hur ofta stöter ni på korkdefekta viner?


  • Total voters
    33

Mattias Schyberg

Administratör
Det händer såklart lite då och då även för mig, men främst med viner som har en hel del ålder. Unga viner som jag har köpt är i 99 % av fallen fria från denna avskyvärda defekt.

Frågan är varför?

Har problemet minskat så till den grad att det knappt är ett problem med nya årgångar, eller kommer defekten krypande efter längre lagring och märks på så vis sällan i ett ungt vin? Nu är ju visserligen 1 % illa nog, men ändå. Ibland verkar det som en del stöter på problemet varje vecka. Ja, jag syftar på dig @StefanAkiko. ;)

Läs gärna denna tråd där ni hittar mängder med information och statistik rörande naturkorkar, skruvkapsyler med mera.
 

kayaker

Cyklist
Senaste 2 åren har nog frekvensen legat på mindre än 2% för mig, men det beror nog delvis på att många flaskor haft Stelvin- eller Diamkork.
 

gece

Man vänjer sig.
Jag har stött på det en gång så vitt jag vet så jag har för få datapunkter för att uttala mig med någon konfidens, men det blir väl mellan 1% och 1‰. Man kan tro att jag är totalt okänslig mot TCA, men jag och sambon identifierade båda den där enda korkdefekten omedelbart så antingen är vi båda precis lika okänsliga och fick ett praktexempel där, eller så har vi galen tur. Oavsett vilket är jag nog rätt nöjd :)
 

Vino fino

Medlem
Vi får väl förutsätta att frågan avser flaskor med naturkork? ;)

Kollar man min statistik på CT har det minskat något över tid, vilket styrkte min magkänsla. Det känns som att det har blivit bättre.

Vissa regioner är enligt min erfarenhet värre än andra (Rioja/Jumilla/Priorat, Toscana, Bourgogne, Sydafrika). Vissa producenter är helt hopplösa. Sen kanske man ska skilja på TCA och korkläckage som förstört vinet, men om vi gemensamt betecknar det som "defekter pga naturkork" så ligger det för mig strax under 5% och är långsamt dalande. Dvs. knappt vart tjugonde flaska måste vaskas eller, om det går, lämnas tillbaka.

(Min högt utvecklade paranoia gör att jag numera upptäcker suspekta fall tidigare och lyckas eliminera en del innan de lagras, framförallt läckage, så jag gissar att det kommer bli färre besvikelser i framtiden. Men TCA är en svårare rackare).
 
Trådskapare
Mattias Schyberg

Mattias Schyberg

Administratör
Denna omröstning rör inte läckage, oxidation eller övriga defekter. Kan dock tänka mig att "korken" oftare än andra får en känga felaktigt många gånger. Korkdefekt har liksom melittafilter blivit lite av ett generiskt ord för kategorin "vindefekter" hos många (mindre kunniga) har jag inbillat mig. Ett vin kan dessutom få lite smakkontamination från korken utan att ämnet TCA är inblandat. Det vill säga en träaktig smak som påminner om kork, men utan den typiska mögel/källardelen.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har provat ca 900st viner sen förra januari, enligt cellartracker har 2,8% av dessa varit defekta. Sen har nog minst hälften av dessa varit korkdefekta. Övriga har varit allt från dåliga flaskor, lagrade för varmt eller otillräcklig förslutning. Så gissningsvis har ungefär 1,5% av de viner jag har druckit varit korkskadade.
 

KimHartman

Medlem
Har provat ca 900st viner sen förra januari, enligt cellartracker har 2,8% av dessa varit defekta. Sen har nog minst hälften av dessa varit korkdefekta. Övriga har varit allt från dåliga flaskor, lagrade för varmt eller otillräcklig förslutning. Så gissningsvis har ungefär 1,5% av de viner jag har druckit varit korkskadade.

Har du öppnat och kontrollerat alla flaskor själv eller har det redan skett gallring av defekter i vissa fall?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Har du öppnat och kontrollerat alla flaskor själv eller har det redan skett gallring av defekter i vissa fall?
Nej de flesta viner som jag har provat är från provningar jag har hållit i själv, eller tillsammans med andra. Är också lite besatt vid att skriva in allt jag provar på CT så i princip allt kommer med.

Magkänslan säger dock att majoriteten av korkskadorna har dykt upp på viner med ålder. Den som sved mest var nog 1986 Heitz Martha's Vineyard :(
 
Last edited:

Håkan

Medlem
Tycker helt klart att det är färre korkskadade nu förtiden beroende av att man idag tar korkarna på lite större alvar. Det är fortfarande 95-99 som känns värst, Jadot 96 är nog sorgebarnet nr 1. Var det inte Elio Altare som fick slänga en hel årgång pga korkdefekt?
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är nog rimligt att uppskatta korkdefektdefektproblemet till kanske 1-2% i de senaste årgångarna. Jag har intrycket att årgångar i slutet av 90-talet/början av 2000-talet är mer drabbade än både de före och efter, så där pratar vi nog om 5-10%. Eftersom jag gärna dricker moget, vilket inte sällan innebär 15-20 år, drabbas jag och likasinnade av mer korkdefekt än de som bara dricker nybuteljerat.
Champagne och andra mousserande tycker jag ligger lägre i korkdefektfrekvens, uppskattar det till ca 1% och att det där inte har funnits någon "topp" på samma sätt som i andra viner.
 

gece

Man vänjer sig.
Tycker helt klart att det är färre korkskadade nu förtiden beroende av att man idag tar korkarna på lite större alvar. Det är fortfarande 95-99 som känns värst, Jadot 96 är nog sorgebarnet nr 1. Var det inte Elio Altare som fick slänga en hel årgång pga korkdefekt?
... och finns det inte en sägen om någon som lyckades identifiera en gravt korkad Château Montelena på blindprovning med motivationen "den är ju korkad, då måste det vara CM"?
 
Toppen