Optimal lagringstid för olika champagner

Diskussion i 'Vin' startad av indiana, 22 maj 2009.

1. indiana

indiana Medlem

Jag är novis när det gäller lagringstider för diverse champagner.
    För tillfället är ja intresserad av att veta de optimala lagringstiderna för följande champagner:

Perrier-Jouët Belle Epoque Rosé 2002
    Krug Rosé
    Dom Perignon 1999
    Bollinger La Grande Année 1999
    Gosset Célebris 1995
    La Grande Dame 1998

Någon som kan och har erfarenhet?

2. Elvis

Elvis Medlem

SV: Optimal lagringstid för olika champagner

Jag har druckit alla ovanstående utom Célebris 1995. Någon "optimal lagringstid" finns inte - det är fråga om tycke och smak. Här är mina åsikter:

Belle Epoque Rosé 2002: spara i minst 5 år. Som de flesta 2002:eek:r jag provat känns den väldigt ung fortfarande.
    Krug Rose: En fantastisk champagne men jag har bara druckit den ung - den har väldigt skarp syra och jag litar på Krug88 och andra som säger att den blir fantastisk med några års lagring. Om jag skulle köpa en nu så skulle jag spara den i mer än fem år.
    Dom Perignon 1999: Den var märklig senast jag drack den (augusti) och jag kommer att låta mina ligga länge innan jag korkar upp någon ny.
    Bollinger GA 1999: Jättegod nu men blir säkert ännu bättre med lagring.
    Grande Dame 1998: För mycket grapefrukt nu och behöver ett antal år i källaren, skulle jag tro. Lite märkligt med 1998:eek:rna, det finns många som är jättebra nu (t.ex. Comtes) men inte den här.

3. indiana

indiana Medlem

Tack så mycket =)
    Jag öppnade en belle epoque nu vid nyår o jag var inte alls nöjd.
    Va gla ja blir, nu kan ja glömma bort den i några år. Förhoppningsvis få en ny chans om några år..

4. Elvis

Elvis Medlem

Välkommen till forumet, förresten!

5. Bubblaren

Bubblaren Medlem

Hur förvarar du dina buteljer? Det kan vara lite avgörande för hur länge du bör/kan vänta med att njuta av dem.

Som sagt, välkommen hit!

6. indiana

indiana Medlem

Tack så mycket =)

Jag har för tillfället en vinkyl som rymmer 33 flaskor (Hoover). 8 grader, vibrationsfritt va ja vet, mörkt, liggandes. Jag har märkt att gradantalet kan pendla mellan 7-10 grader beroende på om de e en varm dag mm. Men mestadels 8 grader. Problem?

7. hampus86

hampus86 Medlem

Tycker 8 grader är i kallaste laget...har hört att mognadsprocessen kan stanna om det är för kallt. Vad säger expertpanelen? Själv ligger jag på en 11-12 grader.

8. Bubblaren

Bubblaren Medlem

(Oj, ser att mitt inlägg jag gjorde igår inte fastnade *suckar över mitt mobila bredband*)

Man brukar säga tempen ska ligga på kring 10-13 grader.
    Jag har ca 12 i min kyl och jag följer tempen på två ställen i kylen samt kan reglera med ett litet vred. Upplever att det som mest påverkar är antalet flaskor jag har i kylen, inte temperaturen där den står.

När du säger det är 8 grader samt att den inte tycks ha ngn möjlighet att reglera tempen blir jag fundersam om man kan kalla det vinkyl ???

Om du har ett reglage så bör du nog vrida till det så det blir ngt varmare i din kyl.

9. Bubblaren

Bubblaren Medlem

10. J.S.

J.S. Medlem

Jag tror dom menar två temperaturzoner i kylen. :)

11. magnum

magnum Epernay, Frankrike

Hoover Vinkyl HWC2336DL (33 flaskor
    Elektronisk vinkyl med speciella områden för vitt och rött vin. ???

Hanterar två temperaturer samtidigt tack vare sensorer och digital LED-dispaly. Trähyllor och kabinett i rostfritt stål, dörrar med rökfärgat glas. Hantag i metall. Invändig belysning. Elegant design att visa upp hemma. Kapacitet på 33 flaskor. Vinförvaring för både vita och röda viner, även mousserat vin. ???

Helt nytt för mig att röda och vita kräver olika lagrings temperatur!

12. Jos

Jos Medlem

En kyl som är gjord för att ha synlig i köket och kombinera drick/lagringsviner, - därav en kallare zon för vita så att man har viner i drickstemperatur. Ang. mousserande så är de flaskorna ofta större och borde väl därför betyda att facken är rymliga nog att även rymma lite större mousserande flaskor..?

8)

13. SUPRA

SUPRA Bäst

Krug Rosé - min rekommendation är att vänta minst 5-10 år. Det är inget man spontanköper och konsumerar precis.

Drack en flaska för en tid sedan och blev väldigt besviken. På tok för vass för min smak.

Dela sidan