Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Orolig över Krug

Magnus L

urydhtfilgukj
En väldigt gammal tråd men efter att provat några GC under slutet av året så tycker jag inte alls de har varit så bra som jag en gång minns. Det har varit flaskor med den beige etiketten utan id kod (andra från vänster på bilden, bild tagen av @vintomas blogg på vår Krug provning) och de har upplevts som stängda och utan den typiska Krug-aromen. Skulle nästa gå så långt som att säga att de var riktigt tråkiga. Har öppnat sig lite med mycket luft men inte i närheten av så som jag minns de flaskorna man provade för ~5 år sedan. Då var de unga och fantastiska men med en stor potentiall som jag trode skulle komma fram med några år i källare.

Är det bara jag som haft otur med mina flaskor eller är det någon annan som upplevt samma sak?
Har provat en del annan Krug under samma period och ofta prallalet och de har varit precis så goda som jag en minns.

krug-grande-cuvc3a9e-5-different.jpg


http://vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee/
Eller så har din smak förändrats, 5år lång tid och många champagner senare... :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
En väldigt gammal tråd men efter att provat några GC under slutet av året så tycker jag inte alls de har varit så bra som jag en gång minns. Det har varit flaskor med den beige etiketten utan id kod (andra från vänster på bilden, bild tagen av @vintomas blogg på vår Krug provning) och de har upplevts som stängda och utan den typiska Krug-aromen. Skulle nästa gå så långt som att säga att de var riktigt tråkiga. Har öppnat sig lite med mycket luft men inte i närheten av så som jag minns de flaskorna man provade för ~5 år sedan. Då var de unga och fantastiska men med en stor potentiall som jag trode skulle komma fram med några år i källare.

Är det bara jag som haft otur med mina flaskor eller är det någon annan som upplevt samma sak?
Har provat en del annan Krug under samma period och ofta prallalet och de har varit precis så goda som jag en minns.

krug-grande-cuvc3a9e-5-different.jpg


http://vintomas.wordpress.com/2012/11/03/hur-man-kanner-igen-aldern-pa-en-krug-grande-cuvee/

Intressant synpunkt. Tycker du då att de allra nyaste, med ID-kod, är bättre eller provar du inte dem? Själv har jag inte följt Krug GC under så lång tid att jag har åsikter om hur specfika batcher av tidigare etiketter har betett sig under en längre tid.

Jag vet att under åren närmast efter de bytte etikett 2004, så var det en del som tyckte att kvaliteten hade försämrats. Sedan kan jag inte påminna mig om att jag sett den åsikten så där jätteofta, så jag trodde den berodde på en kombination av två faktorer:
- Många som gillar Krug föredrar Grande Cuvée med lite ålder, och de med den äldre etiketten var/är alltid äldre, medan de med den då nya etiketten var väl unga.
- Förmodligen avslutades åren med röd/guld-etiketten med basårgångarna 1995 och 1996, som ju var bättre champagneårgångar än de följande fem årgångarna 1997-2001. Det är sedan vi fått ID-koden som det gått att konstatera att det ofta är c:a 7 år mellan basår och degorgering resp. utleverans (även om det tycks ökat lite på sistone, för tiden mellan degorgering och försäljning tycks ha ökats). Även om Krug jämnar ut mycket med sin höga andel gamla basviner, så är ju inte varje batch totalt lik.

De sista Krug GC med beige etikett och utan ID-kod har med största sannolikhet basårgången 2003, och de är utlevererade (2010?-)2011 från Krug. Jag tycker att den batchen av GC faktiskt är lite bättre än Krug Vintage 2003. Tyvärr har jag inte provat någon där jag vet eller trott att det är 2002-bas. Eftersom du hänvisar till flaskor som var bättre för ca 5 år sedan kanske det är troligt att vi pratar om basårgångar ca 1999-2001.

Jag har inte stött på någon som jag tyckt varit direkt dålig, men jag måste erkänna att det har varit röd/guld- och "vit"-flaskor (utlevererade ca 1983-2004) som stått för de största wow-upplevelserna, även om inte alla äldre flaskor levererar på den höga nivån (både trötta flaskor och korkfanskap förekommer ju). Jag har relaterat det till åldern, men det är mögligt att det finns en skillnad i grundkvaliteten.

Detta påminner mig om att jag måste blogga om Krug GC-provningen i början av året då vi bl.a. ställde bas 2005, bas 2004 och (nästan helt säkert) bas 2003 bredvid varandra, vilket var intressant. Bas 2006 har jag bara provat från halvflaska, men är nog vad man får på helflaska i nuläget i butiker där lagret omsätts.
 

Elvis

Medlem
Jag har vid tre olika tillfällen druckit Krug GC på magnum med näst senaste etiketten (den sista utan ID) och de har alla varit fantastiska. Var det inte en sådan med på Krug GC-vertikalen du ordnade i Göteborg för ett par år sedan, @CH? Jag har för mig att den var en av provningens vinnare. Men som @magnum skrev i någon annan tråd, innehållet kanske inte är samma som i helflaskorna.

Själv är jag lite tveksam till två av de tre senaste årgångarna (1998 och 2003) också, men Krug 2000 är fantastisk.
 

Jos

Medlem
Har inte provat 2003 men tycker både 2000 och 1998 är suveräna. 1998 var lite tuff när den släpptes men nu tycker jag den är magisk.
 

Elvis

Medlem
Har inte provat 2003 men tycker både 2000 och 1998 är suveräna. 1998 var lite tuff när den släpptes men nu tycker jag den är magisk.

Jag provade 1998:an för två år sedan senast och då var den bra. Däremot har jag inga i källaren eftersom jag tyckte att den var så spretig som ung.
 

CH

Medlem
Håller med @Jos om årgångarna, de är nästan alltid fantastiska men bortsett från några få årgångar så tycker jag att en riktigt bra flaska GC är bättre än en årgång, eller snarare det var så jag upplevde det tidigare men frågan är om jag gör det fortfarande?

Det som inte har levererat är de av de tidigare batcherna från beige utan ID. De var fantastiska som unga men med lite lagring så har de gått in i en korridor och är karaktärslösa, tråkiga och en stor jävla besvikelse.
Har gissningsvis fått 1/5 som varit riktigt bra men resten mindre bra. Av de med guldig etikett så är det 4/5 som jag upplevt som riktigt bra. Har inte provat så många av de med ID men tycker de just nu är precis så bra som jag upplevde de utan ID innan de stoppades ner i källaren och frågan lyfts för jag är inte särskilt intresserad av att lägga ner de med ID i källaren om de kommer följa samma mönster.
 
Toppen