Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Palmer & Co

SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Inga champagner på flaskor över dubbelmagnum flaskjäses på FLASKAN. dvs de genomgår transfermetoden.
Nja, det är ingen självklarhet att vinet hälls i trycktank efter remuage, även om det existerar ffa hos de stora champagnehusen med förhållandevis stora volymer av dessa buteljstorlekar.
Mindre hus/odlare har inte trycktankar och fyller således upp dubbelmagnum och större manuellt från mindre buteljer där flaskjäsning skett.
Volymerna är såpass små så att någon trycktank inte gör någon nytta.
 
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Jag menade, hur påverkas jäsningsprocessen på flaskan av att det är dubbelmagnum? Och hur blir lagringen efter att den levererats på dubbelmagnum eller större.

Det finns uppenbart väldigt få tillverkare som gör jäsning på flaskor över magnumstorlek så det blir lite teoretisk samt då det verkar vara relativt nytt svårt att säga hur lagring påverkas, dvs om de håller väldigt mycket längre.

Gustibus skrev:
Inga champagner på flaskor över dubbelmagnum flaskjäses på FLASKAN. dvs de genomgår transfermetoden.

Av ren kuriosa läste jag igenom Drappiers hemsida och förutom bilden (hittade bara den i litet format) så anger de att hela processen inklusive andra jäsning pch deg sker på alla storlekarna samt att de är unika på det.

DrappierBottles.jpg
 

Krug88

Medlem
SV: Palmer & Co

El burro grande skrev:
Mindre hus/odlare har inte trycktankar och fyller således upp dubbelmagnum och större manuellt från mindre buteljer där flaskjäsning skett.
Volymerna är såpass små så att någon trycktank inte gör någon nytta.
Den var ny för mig ???
Känner du till något hus/odlare som kör andra jäsningen på flaskor större än jero?
 

Krug88

Medlem
SV: Palmer & Co

shorepower skrev:
Av ren kuriosa läste jag igenom Drappiers hemsida och förutom bilden (hittade bara den i litet format) så anger de att hela processen inklusive andra jäsning pch deg sker på alla storlekarna samt att de är unika på det.

DrappierBottles.jpg
Ok intressant, då fick man lära sig något nytt idag igen.
 
SV: Palmer & Co

Krug88 skrev:
Den var ny för mig ???
Känner du till något hus/odlare som kör andra jäsningen på flaskor större än jero?
Nej, det gör jag inte, skulle väl vara Drappier då enligt tidigare svar i tråden.
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

shorepower skrev:
Av ren kuriosa läste jag igenom Drappiers hemsida och förutom bilden (hittade bara den i litet format) så anger de att hela processen inklusive andra jäsning pch deg sker på alla storlekarna samt att de är unika på det.

DrappierBottles.jpg

Mycket intressant. Skulle vara kul att se hur de gör rent praktiskt.
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

El burro grande skrev:
Nja, det är ingen självklarhet att vinet hälls i trycktank efter remuage, även om det existerar ffa hos de stora champagnehusen med förhållandevis stora volymer av dessa buteljstorlekar.
Mindre hus/odlare har inte trycktankar och fyller således upp dubbelmagnum och större manuellt från mindre buteljer där flaskjäsning skett.
Volymerna är såpass små så att någon trycktank inte gör någon nytta.

Lite slarvigt använde jag termen "transfermetoden" när jag syftade på att vinet förs över på annan butelj. Sorry.

Hus som exempelvis Pommery och Moët använder förstås den fullständiga transfermetoden för riktigt stora sam riktigt små buteljer.
 
SV: Palmer & Co

shorepower skrev:
Av ren kuriosa läste jag igenom Drappiers hemsida och förutom bilden (hittade bara den i litet format) så anger de att hela processen inklusive andra jäsning pch deg sker på alla storlekarna samt att de är unika på det.

DrappierBottles.jpg
Att prova Drappier kan nog i så fall bli något av en speciell erfarenhet för de som vill djupdyka i ämnet hur storleken på flaskan påverkar champagnen. ;D
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Att prova Drappier kan nog i så fall bli något av en speciell erfarenhet för de som vill djupdyka i ämnet hur storleken på flaskan påverkar champagnen. ;D

Dyr provning och sjukt mycket vin blir det. ;D
 
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Dyr provning och sjukt mycket vin blir det. ;D
Det är nog sant, så man får vara rätt många som delar på det. Om man har som mål att ha ungefär samma mängd av varje sort så blir det ju ännu mer, för då måste man ha många av de mindre flaskorna. :D
 

Öhman

Medlem
SV: Palmer & Co

Darth Angelus skrev:
Det är nog sant, så man får vara rätt många som delar på det. Om man har som mål att ha ungefär samma mängd av varje sort så blir det ju ännu mer, för då måste man ha många av de mindre flaskorna. :D

Om vi blir tio stycken(lagom på 75:a) som vill delta så blir det mer än 15 buteljer per skalle! ;D
 

Bubblaren

Medlem
SV: Palmer & Co

Gustibus skrev:
Dyr provning och sjukt mycket vin blir det. ;D

Ha ha.... har vi ngn chalmerist shär om kan räkna ut hur många cl det blir och hur man gör med de små kontra stora pavorna?
 
Trådskapare
D

David W

Medlem
SV: Palmer & Co

Bubblaren skrev:
Störst ÄR bäst! Iaf när man är törstig ;D

Jag antar de inte gör de störra varianterna varje år. Vad väger en 30 liters pava månne, 35 kg, mer? Vem köper dem? Hur öppnar man dem?

Inse vilken fart korken måste flyga ut med ur en 30 liters pava. Jag försökte pricka en kompis med en kork från en vanlig dubbelmagnum men han kom undan och man får ju ingen andra chans. Skulle kanske vara svårt att sikta med en 30 literspanna, men det skulle kunna vara en kul förfest.

/D
 

anders

Medlem
SV: Palmer & Co

Keen skrev:
36-liters? Ingår en gaffeltruck att användas vid servering då? ;D

Gustibus skrev:
Om vi blir tio stycken(lagom på 75:a) som vill delta så blir det mer än 15 buteljer per skalle! ;D

Börjar med att köra gaffeltruck och slutar med att köra porslinstruck... ;D
 
Toppen