Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

CH

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Det har nu efter nyår dykt upp en hel del fotoalbum på ansiktsboken från olika bekantas nyårsfirande och gemensamt för dem alla är att alla är väldigt uppklädda, har lagt nere mycket tid på maten och dukningen men sabbar allt med en stor bib på bordet.

Allvarligt, smoking och bib? vad tänker folket med?

Någon som var på en fest med bib och försökte tala vett med person som plockade med den?
 

Keen

slan
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Jag var rädd för BiB så jag plockade med eget rött och skumpa till förrätten. Ingen BiB men dock Campolieti Ripasso på Nebuchadnezzar, vilket var lite coolt. Även fast vinet i sig var sådär, då var mitt eget bättre, vilket även de jag bjöd höll med om.

P.S. Jag hade smoking.
 

Jos

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

På nyår var maten kanon men jag är glad att jag hade eget dricka med mig. Det fanns både bib och chapel hill... Clos Des Papes -01 uppskattades dock av en person till. Jag var ensam med smoking :D
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Bumpar den här gamla tråden lite, med en rapport från mitt eget helgfirande.

Hur gick det då? Bidde det pärlor åt svin? Fick Sjödin i sig något gott? Blev han full, höll han sig nykter?

Jo, sanningen är den att det blev både tråkigt och billigt... Precis lagom till jul slog de till, bacillerna. Jag var mer eller mindre krasslig hela julen och smaklökarna gick helt in i vinterdvala. Det kändes som ett sjuhelvetes slöseri att korka något gott så jag höll mig till julöl och svärfars BiB (som smakade helt okej, för den smakade ju liksom ingenting) En port vill jag minnas att det rann ner någon kväll, men det var nog allt...

Till nyår däremot kände jag mig i bättre form och drack rätt gott.
Till förrätten en 1988 Desbordes-Amiaud som jag haft liggandes ett tag. Sjuuuuukt smarrig tyckte jag. Moget, russin, svamp, glögg och en smak som efter en timme öppnade upp sig till en Göta Källare i truten (moget och vackert alltså). Mm... Liiiite mycket dosage kanske om jag ska hitta några fel.

Varmrätten ackompanjerades av en Les Hauts de Granget St Emillion 2005. Miss i planeringen! Inte alls drickfärdigt utan både knutet och koncentrerat. Den borde ligga till sig ett decennium eller så...
Raketerna vid midnatt fick sällskap av en Andre Clouet, bra som, alltid. Tyvärr var den lite för kall men vad fan, det sket man ju i vid tillfället...
 

weezer

Medlem
SV: Pärlor åt svin - Julfirande med släkt och vänner

Nyår ja..jo´ra. Vi klämde en Clouet -95 innan maten till lite löjromssnittar, inte alls dum för priset med trevliga mognadstoner..

Följdes av en extremt stor bit hemgjord gåsleverterrin (80 gram/näsa?) med Philiponnats Sublime reserve demi-sec -96:a, lite ljumma fikon och lite rostade nötter. Sweet..

Ankbröst med gräddkokta murklor och rostad mandel, rödvinsdojja....ehhm, vad drack vi? Nåt från antinori...funkade väl ok.

Sen ost och en söt röd från Elvi Wines/Priorat. Funkade skitbra till den salta vällagrade roqueforten..

Till tolvslaget hade någon kylt en Lanson, det är väl ungefär vad den duger till..
 
Toppen