Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Philipp Kuhn

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Importören av Philipp Kuhns viner i Sveriga, BraVin, höll förra veckan en provning av det kanske lite annorlunda slaget. Sammanlagt 9 viner från Kuhn fanns att prova varav enbart 1 finns att tillgå i Sverige idag. Syftet med det var för importören att visa på mångfalden hos Kuhn samt att ge intresserade möjligheten att beställa vinerna via privatimport.

Det började med mousserande, 2009 Philipp Kuhn Sekt Blanc de Noirs Brut Nature. Degorgerad i januari 2016, 12,5%, 0 dosage. Mycket stram syra, snudd på metallisk, krispig med en klassisk pinot noir doft. God men jag hade nog sett en liten gnutta dosage för att jämna ut syran.

En druva som går under många namn är grauer burgunder (grauburgunder, pinot grigio eller det kanske mest kända namnet pinot gris). 2014 Philipp Kuhn Grauer Burgunder Laumersheimer Réserve har en hel del exotiska inslag, galiamelon tillsammans med fat. Medel till låg syra, syrligt ekigt avslut. Jag vart förvånad över att faten var så framträdande då delar av vinet har jäst i ståltank och resten på fat. Lagringen har sedan skett på hälften nya respektive begagnade fat. Ett ok vin men ganska trist.



En av mina favoriter (just nu) bland de gröna druvorna är sauvignon blanc. Speciellt om vinerna har en hel del syra och krusbär. 2014 Philipp Kuhn Sauvignon Blanc Dirmstein Réserve har inte den stilen. Det är mycket ekigt som nästan döljer sauvignon blanc markörerna. Bra syra och ett bra långt avslut. Hade eken varit mindre framtonande så hade jag gillat det.



Sista vita vinet var 2014 Philipp Kuhn Pinot Blanc Kirschgarten GG som var helt överlägsen tidigare viner. Stor fruktig doft med en stor mängd olika lager av nyanser att dofta sig igenom, gröna äpplen, lite citrus. I smaken hittade jag papaya, melon, jaffa apelsiner. Avslutet är lätt oljig och hänger i länge. Riktigt gott! Detta finns förövrigt att beställa på Systembolaget.



Över till de röda vinerna och 2012 Philipp Kuhn Frühburgunder Réserve. En väldigt ren doft (tänk klinisk, avsaknad av funkighet) med omogna jordgubbar och lingon. Något lätt i kroppen, syran är strax under medel, kort kärvhet som nästan dunstar bort. Avslutas något hett (alkoholen slår igenom). Som en blandning mellan pinot noir och gamay. Intressant men kändes inte helt balanserat.



Från det lätta till mer fylligt, 2013 Philipp Kuhn Saint Laurent Réserve. Ett vin med en närmast aromatisk doft och en blandning mellan röda och blå bär (hallon/blåbärsmix och ett par smultron), något parfymig. Smakmässigt håller det samma stil, mjukt och lent med lätta tanniner. Något kort längd som avslutas med lite ektoner. Kan tänka mig att prova igen efter några års lagring.



2012 Philipp Kuhn Blaufränkisch Réserve har en massiv koncentrerad doft av lakrits, ek, krutrök, hockeypulver, jordgubbe och en släng av gammal mossa. Mycket uttorkande i gomen, lätt till medium kropp och allt bara dunstar i avslutet. Annorlunda, gott men något knepig att få klarhet i.



Om man väljer att blanda blaufränkisch med cabernet sauvignon, välja att jäsa i både ståltank och på fat och sedan lagra det i barrique i 16 månader får man 2013 Philipp Kuhn Mano Negra. En cabbig doft med körsbär, cassis och kardemumma. En hög syra som slår igenom i smaken, medel + tanniner, medium kropp och ett smakmässigt kort avslut (syran hänger kvar). Vet inte riktigt vad jag ska tycka. Rent spontant var det ingen höjdare men trots det så fann jag mig själv sniffandes en hel del så något drog till sig mitt intresse.



Sist ut var 2012 Philipp Kuhn Cabernet Sauvignon Réserve som jäst 100% på ståltank. Lagring sker sedan i barrique (15%) och ståltank (85%). En nästan sötfruktig cabernet doft, blyerts och lätt spritig. Skön volym i kroppen, rund och ganska len. Tanninerna är över medel och i avslutet kommer det en del cederträ. Gott och redo att drickas nu.



Efter att ha provat mig igenom dessa viner kan jag konstatera att de viner BraVin sedan tidigare tagit hem håller högre klass än de flesta ovanstående. Det är egentligen enbart pinot blanc och den rena cabernet sauvignon som jag personligen gillade. Men enligt vad jag hörde av andra på provningen så är smaken helt klart delad.
 
Toppen