Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Piemonte 2010

Jerobaum

Medlem
Jag var medveten om era problem men tog beslutet att beställa ändå. jag hoppas att problemen framförallt har att göra med att ni beställde en väldigt eftertraktad producent. jag beställde själv från dem förra hösten och det tog väldigt lång tid men jag har inte problem med att vänta. tror inte heller att solobarolo är någon som lurar kunder, snarare bara dålig koll
 

Zmirc

Medlem
Jag lade liksom många andra en beställning efter Italiens 2–0 mot Spanien. Har inte hört någonting efter det, och de svarar inte på mejl (en vecka sedan). Jag kan tänka mig att vänta för att få mina Accomasso, men sen ska det mycket till innan jag beställer där igen. Barolobrunello finns ju med vinerna i lager, bra kommunikation och snabb leverans…
 

ae

Medlem
Även jag har fått samma erbjudande och har tackat nej. Inga pengar i retur än så länge. Svarar inte på mail. Inte en chans att jag handlar där igen.

Dåliga på att svara på mail. Jag fick kontakt via Facebook. Fick tillbaka mina pengar hyfsat snabbt när jag väl fick kontakt.
 

Skrutt

Medlem
Har beslutat lita på att de håller koll tack vare orden "paid" och "unfulfilled" på ordersedeln och inte begära pengarna tillbaka. Är dock lite tveksam till årg. 2009. Tänker kokt sylt, även om det säkert är en överdrift.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att inte få dina varor, eller att bli lurad. Men dessvärre har solobarolo visat upp en del brister, som gör stor skillnad. De är bra när de har varorna i lager, då är det bara att packa och skicka. De är dåliga när de inte har varorna i lager, då blir det för många bollar i luften samtidigt, vilket troligtvis är anledningen till att vi som kunder blir irriterade då vi inte får någon återkoppling och undrar över vad de gör i det tysta.
 

Rexel

Medlem
Jag tror inte att du behöver vara orolig över att inte få dina varor, eller att bli lurad. Men dessvärre har solobarolo visat upp en del brister, som gör stor skillnad. De är bra när de har varorna i lager, då är det bara att packa och skicka. De är dåliga när de inte har varorna i lager, då blir det för många bollar i luften samtidigt, vilket troligtvis är anledningen till att vi som kunder blir irriterade då vi inte får någon återkoppling och undrar över vad de gör i det tysta.
Dom har inga varor i lager, bekräftat från säker källa. Viner på deras hemsida vet inte ens producenterna om att dom är upplagda där.
 
J

Joakim Staf

Mig veterligen är han ej registrated som distans handlare i Sverige. Det vill säga betalar svensk moms samt svensk alkoholskatt. Det finns ca 100 registrerade distans handlare i Sverige
 

Jerobaum

Medlem
Plötsligt händer det...

Skärmavbild 2016-08-25 kl. 11.31.40.png


Och jag beställde detta förra veckan
 

Skrutt

Medlem
Jag gjorde mitt bästa för att psyka Solobarolo och till sist hivade de iväg några slags ersättningsflaskor även till mig. En obehaglig upplevelse.

För att återgå till trådens själ så har jag nu provat Azelias (Luigi Scavino) standardbarolo från 2010. Jag fann den mycket kraftfull, rigoröst god liksom. Barolo brukar väl generellt anses vara lättare än BdM-viner, men dessa är i min erfarenhet mer balsamerade. Azelia Barolo 2010 är rå och utmanande men inte så skarp i tanninerna att den blir uttorkande. Och frukten väller fram efterhand. Ett vin värdigt en högtidsmiddag.
 

Skrutt

Medlem
Har druckit lite Barolo Albe 2010 igen, efter att den luftats 4 h i karaff, och nja... Jag har berömt den lite tidigare men nu kändes den rätt generisk. Mitt referensvin i minnet är Albe 2007 och det var med tre års lagring hemmavid klart renare i sitt uttryck med mer än en aning viol, samt klara röda bär. Det är det vinet som gett mig förväntningar. Den här 10an var mer obestämbart sötbärig, kanske rentav syltig även om jag tvekar att gå så långt. För det var ändå gott.

Det skulle vara intressant med fler observationer av Albe och funderingar kring den nya ettiketten (from 2008 tror jag) samt misstanken om att ettiketten sammanfaller med en "cuvée Systembolaget". Men, men jag erkänner min egen svajighet i omdömet sedan förra gången: Det hela är kanske bara vimsiga subjektiva nycker.
 
Last edited:

Gomseglet

Medlem
Jag är nyfiken på vad i Baroloväg från 2010 som har druckits av forumet. Hur ligger de till efter sju år?
Det här ska ju följas upp av vilka jag har druckit, och det är tyvärr inga, men jag har Ascheri Coste & Bricco och Massolino Margheria liggande.
 

Gomseglet

Medlem
Roagna Pira VV 2010 var fullstendig lukket og låst nå i helgen.

Det kunde jag ju ana. Tack för svar, vill inte åka snålskjuts på att andra korkar upp sina dyrgripar, så borde väl egentligen ha någon egen avsmakning att komma med. Ska försöka få tag på fler 2010:eek:r, men det börjar bli snålt om dem.
 

karl.1480

Medlem
Jag är nyfiken på vad i Baroloväg från 2010 som har druckits av forumet. Hur ligger de till efter sju år?
Det här ska ju följas upp av vilka jag har druckit, och det är tyvärr inga, men jag har Ascheri Coste & Bricco och Massolino Margheria liggande.
Generelt sett så er det bare å gjemme unna 2010.
2011 derimot ok å drikke nå sies det.
Jeg har ikke smakt så mye selv.

Jag håller med till fullo här. Även de flesta -06 och -08 jag provat på senare tid har också vart vresiga och inte riktigt kommit runt ännu. -12, -11, vissa -09, -07, -05 och bakåt är fullt gångbara idag enligt min ringa mening. Men som alltid, gott vin är gott vin!
 

Håkan

Medlem
Jag håller med till fullo här. Även de flesta -06 och -08 jag provat på senare tid har också vart vresiga och inte riktigt kommit runt ännu. -12, -11, vissa -09, -07, -05 och bakåt är fullt gångbara idag enligt min ringa mening. Men som alltid, gott vin är gott vin!
Jag vill även tillägga att 2001 är fortfarande vresigt. Vänta med dem också!
 
Toppen