Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Poängsättning/scores

Magnus L

urydhtfilgukj
20120210-how_we_rate_wine.png
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Har alltid undrat över hur man tänker här...
Om vinet är "orent" eller kanske är väl svagt i färgen etc. Håller med om att den poängen är lite skum, antingen är det korrekt eller så är det inte det. 0-1p hade varit mer logiskt.
 

Bror

Så lite plats, pengar och tid.. så mycket vin
Men skalan är väl i praktiken större (bredare (?)) än 100p. Jag har hört (+). Typ 90+, och då torde (-) också finnas. Summasummarum: Skalan har 300 steg.
 

Pontus

Medlem
Om det nu är ett etablerat system i USA där RP har sina flesta läsare (i början förmodligen samtliga) varför är det då konstigt att använda ett system som "alla" känner till?
Det är inte själva användandet av skalan som är konstigt.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Alla viner jag provar/dricker betygssätts enbart efter min upplevelse och har ingen som helst koppling till pris. Så även ett vin för 100:- kan få ett högt betyg medans det givetvis kan vara likadant åt andra hållet. Att dela upp viner i olika kategorier som medium/fine etc enbart på priset ser jag ingen vinning på.
Det hoppas jag verkligen inte att någon på finewines.se gör! Det låter mer som något för BGK. Det är helt enkelt orimligt att poängsätta vin efter pris, däremot så är pris viktigt när man kopplar det till upplevelsen. Ett vin som kostar 9000 kr med ett betyg på 90p känns ju inte lika roligt som ett vin som kostar 200 kr med samma poäng. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ett vin som kostar 9000 kr och man bedömer som 90p känns ju inte lika roligt som ett vin som man betalat 200 kr för med samma poäng.
Så är det givetvis men ska man då sätta en högre poäng för att vinet kostar 9000 kr eller sänka betyget för att det kostar 200? Jag tycker tvärtom att priset är egalt när det gäller betygssättning och kan inte förstå vad priset har med upplevelsen att göra. Antingen är det bra eller inte, oavsett prislappen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så är det givetvis men ska man då sätta en högre poäng för att vinet kostar 9000 kr eller sänka betyget för att det kostar 200? Jag tycker tvärtom att priset är egalt när det gäller betygssättning och kan inte förstå vad priset har med upplevelsen att göra. Antingen är det bra eller inte, oavsett prislappen.
Frågar du mig så är det smått sinnesjukt att justera poängen efter priset när man använder en absolut skala. Är vinet bedömt som 90p så är det den poängen som gäller oavsett om vinet kostar en miljard eller 1 krona. ;)

Har du något exempel där detta görs på forumet?
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Är vinet bedömt som 90p så är det den poängen som gäller oavsett om vinet kostar en miljard eller 1 krona.
Jag håller med dig men det jag är frågande till är det du skrev tidigare
Det är helt enkelt orimligt att poängsätta vin efter pris, däremot så är pris viktigt när man kopplar det till upplevelsen
Jag får inte ihop det med vad du sedan skriver. Du syftar kanske till känslan som infinner sig när man får reda på priset (vid ex blindprovning). Den är ointressant i det som vi började diskutera, nämligen betygsättningen.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag håller med dig men det jag är frågande till är det du skrev tidigare

Jag får inte ihop det med vad du sedan skriver.
Om ett vin kostar 9000 kr och "endast" ger mig en upplevelse värd 90p så är det en besvikelse för mig trots att vinet är "lysande". Om samma vin kostar 200 kr så är det fortfarande "lysande" men avsevärt lättare att rekommendera. :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Mattias S Än en gång skriver du om att rekommendera eller besvikelse kring pris.
Hur sätter du poäng och hur motiverar du dina poängkriterier?
Det är din fråga initialt och det är den jag utgår ifrån. Vi kanske ska dela upp det i en traditionell poängsättning och ett "prisvärdhetsbetyg". För så länge som upplevelsen förändras i och med att man tar i beaktning priset på vinet så har man helt tappat det objektiva i sitt betyg.
 

Mattias Schyberg

Administratör
@Mattias S Än en gång skriver du om att rekommendera eller besvikelse kring pris.

Det är din fråga initialt och det är den jag utgår ifrån. Vi kanske ska dela upp det i en traditionell poängsättning och ett "prisvärdhetsbetyg". För så länge som upplevelsen förändras i och med att man tar i beaktning priset på vinet så har man helt tappat det objektiva i sitt betyg.
Min skala har inget med pris att göra alls, så jag hänger inte med dig i ditt resonemang. Vad jag tycker är värt sitt pris behöver inte vara samma sak för någon annan. Den skalan är inte absolut. Men om jag uttalar mig negativt om ett vin som jag har gett 90p, så är det mest troligt för att det helt enkelt var för dyrt i förhållande till vad jag fick. Det framgår i så fall i texten, inte betyget...
 
Toppen