Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

Per Stade

Lege artis
Även om tråden plötsligt lämnat rubriken är förstås frågan om vinkritikers utbildning intressant. Skulle gärna höra några specificerade krav från panelen.
(När jag en gång verkade som litteraturkritiker såg jag som självklart att man förutom utbildning i litteraturvetenskap också hade universitetsbetyg i estetik och filosofi. Det senare för att kvalificera som kritiker. Tycker ni även det kravet bör finnas med för vinkritiker?)



Är inte autodidakte doktor sciencia vinum tillräckligt?
 
Last edited:
Trådskapare
A

Kopierar den text jag la in på min privata Facebooksida

Anders Röttorp var den skribent som fick mig in på seriösa viner. Han rekommenderade tidigt 80-tal en Château de Pez, har för mig det var årgång 1975. Inhandlades på Systembolaget i Farsta och förändrade min syn på vin och vinets värld.

Levde länge i tron att Systembolaget var en svensk garant för bra viner men ju mer tid jag spenderat i andra länder, sett vinkulturer som skiljer sig från vår och följt den förändring som skett hos Systembolaget, desto mer övertygad har jag blivit att det är ett felaktigt system.

Systembolaget politiska engagemang har ökat i samma takt som dess sortiment har likriktats. Idag krängs bulkviner och företagets resurser används till politisk opinionsbildning och till att driva legala aktiviteter mot alla hot, upplevda eller verkliga.

Läs Anders artikel om processen mot Handlavin.seVinbanken Hur ett formfel vänds till att vara grov brottslighet. Anders visar att han inte bara kan vin utan att han fortsatt är en bra skribent Kan bara tacka för det tidiga tipset samt att du står upp för det som är rätt
 

ChristianB

DipWSET
Även om tråden plötsligt lämnat rubriken är förstås frågan om vinkritikers utbildning intressant. Skulle gärna höra några specificerade krav från panelen.
(När jag en gång verkade som litteraturkritiker såg jag som självklart att man förutom utbildning i litteraturvetenskap också hade universitetsbetyg i estetik och filosofi. Det senare för att kvalificera som kritiker. Tycker ni även det kravet bör finnas med för vinkritiker?)
Frågan är förstås lite krånglig, men jag skulle vilja se någonting som ger kredibilitet till den som väljer att skriva om vin som ämne. Visst kan det vara så (precis som för många bloggare) att kunskaperna grundar sig i ett djupt intresse och att man genom åren tillägnat sig stor kunskap, men i dagens samhälle blir det allt viktigare att kunna luta sig tillbaka på något. Kanske är det ett fel, kanske inte.
Den rådande åsikten här på forumet verkar vara att många vinkritiker inte riktigt vet vad de talar om och jag är beredd att ställa mig i den kategorin. I vissa fall är det riktiga grundläggande bitar som blir fel och därifrån går allt åt skogen. :p Ett av mina favoritexempel måste vara Håkan Larssons senaste bok om mat och vin, där syrarik mat ska kombineras med ett syrafattigt vin för att "det inte ska bli för mycket syra". Det går ju tvärtemot ALLT jag någonsin läst om mat med syra i... I bästa fall är detta ett undantag, men jag tycker mig minnas lite väl många tabbar från dryckesrecensenter (vi ska inte tala om de tillfällen när vinskribenter pratar öl!) för att verkligen lita på dem.

Summa summarum är kanske att jag inte tillhör målgruppen för det som SVF och många andra skriver om, medan åter andra kan upplysa och utbilda i sina texter. :) Och för att återknyta till din fråga, @Hans Artberg , så tycker jag faktiskt att något slags utbildning alternativt uppvisad motsvarande egenutbildning är minimikrav för att få publicera åsikter och idéer i bl a våra stora dagstidningar, böcker och andra media. ;)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ett av mina favoritexempel måste vara Håkan Larssons senaste bok om mat och vin, där syrarik mat ska kombineras med ett syrafattigt vin för att "det inte ska bli för mycket syra". Det går ju tvärtemot ALLT jag någonsin läst om mat med syra i...
Måste vara därför som man i Alsace vanligen kombinerar surkål med en riktigt oljig lågsyra-Gewurz och aldrig någonsin kommer på tanken att servera en Riesling som ju inte skulle passa... :confused::confused::confused::confused::confused: Herr Larsson borde nog hålla sig till sina boxrecensioner...
 

Larseman

Medlem
... så tycker jag faktiskt att något slags utbildning alternativt uppvisad motsvarande egenutbildning är minimikrav för att få publicera åsikter och idéer i bl a våra stora dagstidningar, böcker och andra media. ;)
Ser du vad du skriver? Om detta ska gälla så måste det väl gälla journalister överhuvudtaget, eller skulle man göra specifika regler just för de som skriver om vin? Ska vetenskapsjournalister tvingas uppvisa en doktorsavhandling inom det bevakade området? Ska politiska journalister tvingas uppvisa partibok? Vi ska nog vara väldigt försiktiga med att inskränka rätten för vem som helst att uttrycka åsikter i media (tryckfrihetsförordningen) utan får nöja oss med att själva välja vad vi läser och tar intryck av.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ser du vad du skriver? Om detta ska gälla så måste det väl gälla journalister överhuvudtaget, eller skulle man göra specifika regler just för de som skriver om vin? Ska vetenskapsjournalister tvingas uppvisa en doktorsavhandling inom det bevakade området? Ska politiska journalister tvingas uppvisa partibok? Vi ska nog vara väldigt försiktiga med att inskränka rätten för vem som helst att uttrycka åsikter i media (tryckfrihetsförordningen) utan får nöja oss med att själva välja vad vi läser och tar intryck av.
Väl rutet, du är så charmig när dina horn växer ut. ;)

Jag tror även att @ChristianB inser att det blir lite orimligt att kräva rigorösa kunskaper av en person som skriver om något såpass oskyldigt och (faktiskt) oviktigt som vin (oavsett hur viktigt det är för oss). Kulturkritik kommer aldrig präglas av expertkunskap, då åsikter om en produkt som exempelvis vin är helt och hållet individuell och upplevelsebaserad (alla har en åsikt och man väljer själv de åsikter man vill ta till sig). Den dagen det finns massa sanningar kring en personlig vinupplevelse slutar jag nog att intressera mig tror jag.

Men visst är det trevligt med vinskribenter som är kunniga, vilket jag nog upplever att de flesta är trots allt. Sen kan jag absolut störa mig på att några få prominenta män i Sverige påverkar vår vinkultur alldeles för mycket och att de inte vågar vara helt transparenta (blindprovningar med mera), men just därför har vi ju våra vinbloggare och finewines.se att lyssna till, men även i dessa fora så är ju kunskapen om vin extremt varierad, vilket jag enbart uppskattar, då ingen är mer expert än en själv när det gäller subjektiva upplevelser. :)
 

Larseman

Medlem
Väl rutet, du är så charmig när dina horn växer ut. ;)

Jag tror även att @ChristianB inser att det blir lite orimligt att kräva rigorösa kunskaper av en person som skriver om något såpass oskyldigt och (faktiskt) oviktigt som vin (oavsett hur viktigt det är för oss). Kulturkritik kommer aldrig präglas av expertkunskap, då åsikter om en produkt som exempelvis vin är helt och hållet individuell och upplevelsebaserad (alla har en åsikt och man väljer själv de åsikter man vill ta till sig). Den dagen det finns massa sanningar kring en personlig vinupplevelse slutar jag nog att intressera mig tror jag.

Men visst är det trevligt med vinskribenter som är kunniga, vilket jag nog upplever att de flesta är trots allt. Sen kan jag absolut störa mig på att några få prominenta män i Sverige påverkar vår vinkultur alldeles för mycket och att de inte vågar vara helt transparenta (blindprovningar med mera), men just därför har vi ju våra vinbloggare och finewines.se att lyssna till, men även i dessa fora så är ju kunskapen om vin extremt varierad, vilket jag enbart uppskattar, då ingen är mer expert än en själv när det gäller subjektiva upplevelser. :)
Det var absolut inget påhopp på @ChristianB men ibland är det klokt att lyfta blicken lite och tänka i större banor :rolleyes:
Jag håller absolut med om att vissa skribenter nog inte alltid håller tillräcklig nivå, men då slutar jag läsa (eller nej, det gör jag inte, jag fortsätter läsa och förfasar mig över dumheten :D). Svårigheten är väl att hitta skribenterna som är värda att läsa för sådana som oss, kanske en egen tråd med tips på bra skribenter kan vara något (om det inte redan finns, jag har en svag minnesbild av att ha läst en sådan...).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det var absolut inget påhopp på @ChristianB men ibland är det klokt att lyfta blicken lite och tänka i större banor :rolleyes:
Jag håller absolut med om att vissa skribenter nog inte alltid håller tillräcklig nivå, men då slutar jag läsa (eller nej, det gör jag inte, jag fortsätter läsa och förfasar mig över dumheten :D). Svårigheten är väl att hitta skribenterna som är värda att läsa för sådana som oss, kanske en egen tråd med tips på bra skribenter kan vara något (om det inte redan finns, jag har en svag minnesbild av att ha läst en sådan...).
Jo, poängen och nyckeln i resonemanget är såklart åsiktsfriheten och de faktum att vi väljer vems åsikter vi vill lyssna på. Det finns trots allt poänger med skribenter som skriver för den breda massan också oavsett hur ointressant det blir för oss. Det är inte heller fel att raljera över folks åsikter om man så önskar (det ingår liksom, och är en åsikt det också), då det blir fel är när man mer eller mindre anser att åsikten inte har existensberättigande. :)
 

ChristianB

DipWSET
Ingen fara, @Larseman, jag tar det inte personligt. :) Måhända var det också lite klumpigt uttryckt av mig men givetvis gällde det enbart vin den här gången eftersom det är det ämnet vi behandlar här! Om jag ska omformulera mig så ser jag det som ett önskemål att den som skriver om ämnet är väl insatt, vilket jag egentligen tror ofta är fallet, men just i vinspalterna så verkar det ibland som att det saknas rim och reson (den biten som vi brukar irritera oss på tror jag). MEN! Man får skilja på erfarenhet och insyn tack vare 30 år i branschen, och kunskap och insyn från officiella utbildningar; om något av det smäller högre än det andra är egentligen oviktigt så länge det är en bra artikel! :)

Ingen utbildning i världen kan ju lära en person ALLT om världens viner för det blir ju ett ämne som är lite väl stort! Och som alltid lär man sig av att diskutera; morgonens lärdom blir väl att jag helt enkelt saknar vinskribenter som skriver om det jag gillar (bloggar och FW ej inräknat), samt att den personliga åsikten kring vad som är ett gott, bra vin alltid kommer att variera med skribenten!

Rent generellt skulle en högre kunskapsnivå bland dagens journalister som skriver för de större tidningarna vara bra, eller att de för den delen håller sig till sina egna ämnen. När det för ett tag sedan publicerades en krönika av Sveriges kulturelit kring varför vi inte bör satsa på Försvarsmakten, då är man så fel ute det bara går! :D Men det är stoff för en annan diskussion!
 

Peder

Medlem
Onsdagen den 24/6 så lämnade jag och min advokat in en överklagan på domen. Jag har mått väldigt dåligt sedan det inträffade i mars 2014 och jag var beredd på att ge upp för att få någon slags inre ro, men samtidigt kommer jag vara dömd av samhället för all framtid i denna Kafka-liknande process och kommer jag kunna leva med det?

Eftersom åklagaren får en extra tidsfrist på 7 dagar i samband med att vi överklaga så valde även han att överklaga den 1/7 och han tycker kortfattat att straffet är för milt och yrkar på att företagsboten skall ligga på 250.000 kronor istället för 100.000 kronor.

Nu är det bara att vänta och se när det blir dags för hovrätten och kanske det blir så att det här måste lösas ända uppe i en EU-domstol.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

Larseman

Medlem
Onsdagen den 24/6 så lämnade jag och min advokat in en överklagan på domen. Jag har mått väldigt dåligt sedan det inträffade i mars 2014 och jag var beredd på att ge upp för att få någon slags inre ro, men samtidigt kommer jag vara dömd av samhället för all framtid i denna Kafka-liknande process och kommer jag kunna leva med det?

Eftersom åklagaren får en extra tidsfrist på 7 dagar i samband med att vi överklaga så valde även han att överklaga den 1/7 och han tycker kortfattat att straffet är för milt och yrkar på att företagsboten skall ligga på 250.000 kronor istället för 100.000 kronor.

Nu är det bara att vänta och se när det blir dags för hovrätten och kanske det blir så att det här måste lösas ända uppe i en EU-domstol.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Oavsett utgång så måste du inse att det inte är du som är skurken! Du har blivit en symbol för något som vissa tydligen ser som vägen till Sveriges undergång. Samtidigt är du också en symbol för ett andningshål och ett motstånd i ett i den här aspekten DDR-liknande samhälle. Det är väldigt tråkigt att du har farit så illa som människa, men om du försöker att inte ta det personligt (inte lätt gissar jag) så ska du veta att det finns många som står bakom dig och hoppas att ditt "offer" inte ska vara förgäves.
Halleluja tänkte jag nästan lägga till, det blev väldigt högtravande :rolleyes:
 

Peder

Medlem
Oavsett utgång så måste du inse att det inte är du som är skurken! Du har blivit en symbol för något som vissa tydligen ser som vägen till Sveriges undergång. Samtidigt är du också en symbol för ett andningshål och ett motstånd i ett i den här aspekten DDR-liknande samhälle. Det är väldigt tråkigt att du har farit så illa som människa, men om du försöker att inte ta det personligt (inte lätt gissar jag) så ska du veta att det finns många som står bakom dig och hoppas att ditt "offer" inte ska vara förgäves.
Halleluja tänkte jag nästan lägga till, det blev väldigt högtravande :rolleyes:

Tack @Larseman och min hälsa börjar verkligen bli bättre igen tack vare min familj, vänner och allt stöd. Jag hoppas och tror att det här målet kan bli ett bakslag för SB om jag bara orkar driva det vidare. Systembolaget fick göra avkall med Franzén-domen och Rosengrendomen och vad skall nästa bakslag bli för vårt kära monopol.
 

kayaker

Cyklist
Onsdagen den 24/6 så lämnade jag och min advokat in en överklagan på domen. Jag har mått väldigt dåligt sedan det inträffade i mars 2014 och jag var beredd på att ge upp för att få någon slags inre ro, men samtidigt kommer jag vara dömd av samhället för all framtid i denna Kafka-liknande process och kommer jag kunna leva med det?

Eftersom åklagaren får en extra tidsfrist på 7 dagar i samband med att vi överklaga så valde även han att överklaga den 1/7 och han tycker kortfattat att straffet är för milt och yrkar på att företagsboten skall ligga på 250.000 kronor istället för 100.000 kronor.

Nu är det bara att vänta och se när det blir dags för hovrätten och kanske det blir så att det här måste lösas ända uppe i en EU-domstol.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Otroligt att du orkar!
Håller tummarna för ett bättre utfall i högre instans. Verklighetsförankringen brukar vara högre ju högre upp i rättssystemet man kommer. Jag hoppas att det är så även i ditt fall.
 
Trådskapare
A
Onsdagen den 24/6 så lämnade jag och min advokat in en överklagan på domen. Jag har mått väldigt dåligt sedan det inträffade i mars 2014 och jag var beredd på att ge upp för att få någon slags inre ro, men samtidigt kommer jag vara dömd av samhället för all framtid i denna Kafka-liknande process och kommer jag kunna leva med det?

Eftersom åklagaren får en extra tidsfrist på 7 dagar i samband med att vi överklaga så valde även han att överklaga den 1/7 och han tycker kortfattat att straffet är för milt och yrkar på att företagsboten skall ligga på 250.000 kronor istället för 100.000 kronor.

Nu är det bara att vänta och se när det blir dags för hovrätten och kanske det blir så att det här måste lösas ända uppe i en EU-domstol.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
Kan bara hålla med, otroligt att du orkar.

Är domstolsmaterialet från Tingsrätten offentlig handling eller inte? Är lite oklar på vad som som gäller då domen överklagas. Finns ju en del juridikintresserade och även utövare på forumet. Vore intressant att få en syn på den första domen.
 

Peder

Medlem
Är domstolsmaterialet från Tingsrätten offentlig handling eller inte? Är lite oklar på vad som som gäller då domen överklagas. Finns ju en del juridikintresserade och även utövare på forumet. Vore intressant att få en syn på den första domen.

Det är offentlig handling, men jag vill inte lägga ut det som pdf med hänsyn till PUL. Vill man ha ett exemplar av tingsrättens beslut så kan man skicka mig ett DM här på Finewines.se med sin mailadress så mailar jag över tingsrättens beslut.
 

ChristianB

DipWSET
Väldigt välskrivet, @vintomas! Jag tycker du lyfter fram de viktiga bitarna (utan att ha läst domen) och min åsikt i fallet är inte ändrad, snarare tvärtom. Det är precis som försvarsadvokaten säger ett "spel för galleriet".

Jag förstår om Peder inte vill återta verksamheten efter det här debaclet, men om han gör det på rätt sätt ("postlådan utomlands"-metoden) så tror jag säkert att såväl gamla som nya kunder vill fortsätta handla kvalitetsviner från företaget!
 

ChristianB

DipWSET
Vi får återigen hålla alla tummar för den bästa möjliga utgången, Peder! Mycket snyggt blogginlägg också med en liten lägesrapport som ser till att alla står på samma ruta. Det ska också sägas igen att ansvariga myndigheter (Skatteverket, Folkhälsomyndigheten, ev m.fl.) är så fruktansvärt pinsamma när de inte tar på sig ansvaret i den här frågan. Det är DE som har gjort fel, det är DE som ska stå för det!
 
Toppen