Polistillslag mot nätvinhandlare

Diskussion i 'Övrigt' startad av Anders Landström, 3 april 2014.

1. Larseman

Larseman Moderator

Men visst är det konstigt att inte någon vanlig dagstidning har fångat upp nyheten, särskilt med tanke på hur stor grej Citygross/Winefinder blev. Ingenting hos SB eller IOGT heller, antyder nästan att dom är inblandade men inte vågar visa det...

2. Anders Landström

Anders Landström Dricker mest, skriver lite Administratör

IOGT-NTO är ju i allra högsta grad involverade. De var ju de som lämnade in polisanmälan. Så i det här fallet är de målsägande. Är som du förvånad att de inte skrivit något men fakta (som jag förstått det) är att ett tillslag skett samt ett förhör. Inget åtal är väckt och inga gripanden har gjorts. Så just nu utreds ärendet och åklagaren måste besluta om de vill väcka åtal eller inte. Så i sak är det ännu inte ett ärende. Det som fick uppmärksamhet är ju själva tillslaget.

Tror inte heller att svensk press lägger pussel som en del av oss gör och kopplar tillslag med statlig utredning samt andra pågående aktiviteter kring det statliga monopolet. Dvs nyheten är inte så stor i sig. Sammanhanget som de inte ser är det däremot.

Vi får väl se hur det utvecklas. Nästa steg verkar vara att Handlavins advokat idag lämnar in en begäran om att beslaget hävs. Det kommer behandlas av Stockholms Tingsrätt.

Edit: Ser via Google Analytics vilka nätverk de personer som läser min blogg kommer från. Bland annat Expressen har varit inne. De har publicerat en artikel i grundfrågan men inget direkt om tillslaget.

Last edited: 4 april 2014
  3. kayaker

kayaker Cyklist

Hmmm... Man kan börja ifrågasätta din smak av den länken... :p

Anders Landström gillar detta.
  4. Anders Landström

Nu har iallafall IOGT-NTOs tidning Accent skrivit om tillslaget. De använder i princip den information som givits av Handlavin så de verkar inte veta mer än någon annan eller inte vill tillstå att de vet något.

Intressant är att IOGT-NTOs jurist refererar till att andra skriver om det. Det innebär att de läst vinbloggar eller alkoholpolitiska sådana. Bra att de även läser annat än sina egna alster (och det menar jag). Det är inte alla som gör det.

5. vintomas

vintomas Bloggare

"som beslagtog en stor mängd vin" är väl lite överdrivet. Visst, för många kanske 250 flaskor känns som betydligt mer än de själv köper på ett bräde till en fest, men det är bara dubbelt så mycket som riktvärdet för vad en person får ta in som reseandeinförsel, om vi enbart pratar om "vinkvoten" (90 l = 120 flaskor). Det borde motsvara ungefär en halv pall, gissar jag, så var t.ex. inte "pallvis med vin".

Anders Landström gillar detta.
  6. Anders Landström

Påpekade att det inte var en stor mängd vin i kommentarsfältet till artikeln,

StefanAkiko, Vino fino och sunqan gillar detta.
  7. Elvis

Elvis Medlem

En sak som jag finner märklig är varför de gjorde husrannsakan. Eftersom handlavin.se både betalar in moms och alkoholskatt borde bevisläget vara tillräckligt klart utan en husrannsaken. Det känns som trakasserier snarare än juridik.

KockJohan och Vino fino gillar detta.
  8. StefanAkiko

StefanAkiko Pendeldricker Tokyo, London och Umeå

120 flaskor vin på en fest på en högstadieskola, skulle mycket väl kunna vara folkhälsovådligt. Iaf i Sverige. Men att 120 flaskor kvalitetsvin (ovan BiB-klassen) skulle utgöra någon form av folkhälsorisk är dock tveksamt.
    Gillar att SB och IOGT på detta vis skjuter sig själva i fötterna.
    Modigt att utmana ett självtillfredsställande monopol.
    Känns slämmigt och skämmigt att ännu en gång måsta förklara och hantera frågeställningar om Cirkus Swedala då detta snart sipprar ut i media. Är rädd att The Economist jobbar på en artikel...
    image.jpg
    Oj vad JOBBIGT det blir på provningen i London om några veckor. Jag får rent av stressvett i armhålorna...
    image.jpg
    ...men om de bytte ut texten till typ 18-årsdag eller studenten, då...
    image.jpg

9. Peder

Peder Medlem

mnor, hampus86, Helen och 9 andra gillar detta.
  10. Skumpagne

Skumpagne Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa

Stå på dig Peder! Vi är alla på din sida, fight the man and fight the power!

Peder gillar detta.
  11. Mattias S

Mattias S Administratör

Mitt i all din bedrövelse kring detta så känner jag tacksamhet för allt som sker. Detta då det föder diskussioner som borde gynna oss vinentusiaster i det långa loppet. Du bär ett tungt lass för oss andra, vilket jag är mycket tacksam för.

Själv har jag bekvämt beskådat det hela på avstånd, men det finns inga tvivel kring att mina sympatier ligger hos dig.

Peder gillar detta.
  12. Emanuel

Emanuel - Ad astra per alas amforae

Som uppvuxen i Roslagens famn kan jag inte annat än kontra @StefanAkikos bilder med en från Albert Engström som känns mycket passande i dessa neokonservativa motbokstider.

788px-Kräftor_kräva_dessa_drycker.jpg

13. Anders Landström

BKWine har skrivit ett inlägg med anledning av alla kommentarer på Accents artikel. En hel del kommentarer även på BKWines sida.

Framförallt denna kommentar visar på en grundläggande syn. Det finns antingen inga regleringar eller så har vi Systembolaget. Går ju också igen i den sistnämndas propaganda

Står i bjärt kontrast till IOGT-NTO rörelsens syn på det statliga monopolföretaget Svenska Spel.
    där Accent dåvarande chefredaktör Eva Åhlström i samband med den statliga utredningen om spel på internet konstaterade:

mnor, StefanAkiko och Vino fino gillar detta.
  14. Aqua Vitae

Aqua Vitae Medlem

Intressant att notera är att ett estniskt bolag nu drar Finska staten till EU-domstolen, då företaget blivit fällt för leverans och försäljning av alkoholhaltiga drycker över nätet och grovt skattebedrägeri (vilket indikerar att man inte betalt skatt i Finland).
    Skrev om det i ett inlägg, delvis inspirerat av kommentarer här samt av kommentarer (av bland annat Landströms) till Accent-magasins artikel om Handlavin. I inlägget finns också en länk till den finska artikeln, läs mer här

Magnus Reuterdahl

Last edited: 6 april 2014
    kayaker och Anders Landström gillar detta.
  15. Peder

Peder Medlem

16. från absurditeter anno 2014
    2. Regeringen tillsätter en utredning om gårdsförsäljning 2010. EU-juristen Lotta Nordling kommer fram till att gårdsförsäljning av vin går att förena med systembolagets monopol, under vissa förutsättningar. När förslaget går ut på remiss stormar hela havet. Man vänder upp och ner på utredningens slutsatser och skapar skräckbilder av ”spritbutiker i varje gathörn” som inte har något som helst med verkligheten att göra.

Orsaken till detta är något annat: Sverige får inte tillåta gårdsförsäljning från svenska gårdar och förbjuda försäljning från andra företag, svenska eller icke svenska, enligt EU regler. Om Sverige godkänner vinförsäljning från svenska gårdar måste Sverige godkänna alla andra möjliga försäljningskanaler. Läs regeringsrapporter om detta, det står tydligt och det finns en logik.

17. Vino fino

Vino fino Medlem

Går alldeles utmärkt att behålla den lokala förankringen rent juridiskt, om man börjar kalla vin för livsmedel som man gör i civiliserade länder.
    Men hur skulle det se ut? Oj oj oj. Misär och elände. Katastrof och samhällsomstörtning.

Loire älskare gillar detta.
  18. "Katastrof och samhällsomstörtning" utan tvivel tycker jag men kanske väldigt kort, typ ett par veckor. Sen måste man gå till jobbet varje morgon i alla fall. Liksom den lilla fågeln första gången att flyga utan mamman. Ouups

19. Peder

Peder Medlem

Igår var jag i rätten för första gången i mitt liv och vi lyckades inte häva beslaget. Detta är något som vi däremot hade räknat med eftersom det är mycket svårt att häva ett beslut under en pågående utredning. Vårt egna pressmeddelande om detta kommer under dagen, men IOGT-NTO's tidning Accent har redan skrivit om det. http://www.accentmagasin.se/politik/internetvin-kvar-hos-polisen/

20. Peder

Peder Medlem

Dela sidan