Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

Larseman

Medlem
Det är inte säkert att prövningstillstånd beviljas.
Med tanke på att det är första gången den här lagstiftningen (eller kanske snarare brist på lagstiftning) prövas så är det väl snarare regel än undantag att man vill ha ett prejudikat. Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte tas upp åtminstone i hovrätten...
 

Larseman

Medlem
Det är inte säkert att prövningstillstånd beviljas.
Dessutom behövs inget prövningstillstånd om Peder skulle dömas till fängelse ELLER om han blir frikänd eftersom straffskalan för det påstådda brottet är så hög. Med reservation för att jag inte är jurist :rolleyes:

Enligt 49 kap. 13 § första stycket rättegångsbalken (RB) krävs det i brottmål prövningstillstånd för att hovrätten ska pröva en tingsrätts dom genom vilken den tilltalade som enda påföljd dömts till böter eller har frikänts från ansvar för brott om det inte är föreskrivet svårare straff än fängelse i sex månader. Gällande tvistemål krävs det alltid prövningstillstånd för att hovrätten ska ta upp överklagandet till prövning.
Prövningstillstånd ska (notera att hovrätten måste meddela prövningstillstånd om något av villkoren i 1-4 pp. är uppfyllda) enligt 49 kap. 14 § RB meddelas
  1. om det finns anledning att betvivla riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till (ändringsdispens),
  2. om det inte utan att sådant tillstånd meddelas går att bedöma riktigheten av det slut som tingsrätten har kommit till (granskningsdispens),
  3. om det är av vikt för ledning av rättstillämpningen att överklagandet prövas av högre rätt (prejudikatdispens) eller
  4. om det annars finns synnerliga skäl att pröva överklagandet (extraordinär dispens).
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vad tror du @Peder, oavsett utgång lär det väl fortsätta i hovrätten? Om du frias gissar jag att åklagaren (=bolaget och IOGT) överklagar och samma gäller väl om du mot förmodan skulle fällas. Vill det sig väl så slutar det väl först i EU-domstolen :D.
#freepeder
Om Peder fälls hamnar det självklart i hovrätten, och jag blir inte förvånad om det går till HD och ges prövningstillstånd. Anledningen till att jag gör den bedömningen är att påföjdsfrågan (straffet) rimligtvis måste vara svårbedömd.

En nyanserad beskrivning lyder väl att Peder har gjort "nästan rätt", d.v.s. betalat svensk moms och alkoholskatt, registrerat kontaktperson hos Skattemyndigheten och varit öppen med verksamheten. Man kan betrakta det fel som eventuellt begåtts som närmast ett formfel, att det i företagskonstruktionen saknas ett dotterbolag. Men i och med att åklagaren menar att han inte gjort helt rätt = fel, så blir det automatiskt åtal för grovt brott, p.g.a. de mängder alkohol som hanterats i verksamheten.

Jag uppfattar att lagstiftningen och straffbestämmelserna är anpassad för att förhindra försäljning av hembränt, illegala spritfabriker och "genuin smuggling". D.v.s. det är solklart illegal verksamhet oavsett skala, men det är skillnad i straff om man sålt ett par flaskor HB till grannen eller tusentals flaskor i kommersiell skala. Det går alltså att begå ringa brott eller grovt brott, och få varierande straff.

I fallet nätvinhandel rör det sig definitionsmässigt om hantering i kommersiell skala, även när man bedriver ett företag mer på "hobbyskalan" som i Peders fall. De enda alternativen som tycks finnas då (med åklagarens synsätt) är då fullt legal verksamhet (ex.v. Winefinder, inklusive samarbetet med City Gross, enligt andra åklagares bedömningar) resp. verksamhet som innebär grovt brott. D.v.s. har man alls gjort något formfel i sitt upplägg är det alltså automatiskt grovt brott! Det är denna fråga som ligger bakom min bedömning att frågan rentav skulle kunna gå upp till HD vid en fällande dom, för att få prejudikat kring påföljd i liknande fall.

Om Peder fälls, skulle jag kunna tänka mig att olika domstolar kan göra väldigt olika bedömningar om påföljd/straff p.g.a. avsaknaden av prejudikat.

Däremot är jag mer tveksam till om det finns något för EU-domstolen att hantera i detta fall. Men vi får väl se, jag ska absolut läsa domen när den kommer.
 

Peder

Medlem
Väldigt kort efter 2 dagar i rätten och nu skall jag försöka vila upp mig. Åklagaren yrkar på 10 månader fängelse, åtminstone kring brottets storlek, men kan ända tänka sig samhällstjänst som alternativ eller villkorlig dom med dagsböter. Utöver detta så vill han fortsatt erlägga mig med en företagsbot på 250.000 kronor som han anser är rabatterad.

Domen kommer den 3 juni och oavsett vad utfallet blir så känner jag att jag kan ha gott samvete.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

Peder

Medlem
Såg på Peders Twitter att dom är meddelad :mad: Dagsböter men inte fängelse.
Crowdfunding ordnad för de som vill bidra till företags- och dagsbot. Ska bli intressant att läsa domen vid tillfälle.

Ja det gick ju inte så bra det här, men vi lever ju i Sverige så jag är inte förvånad. Statliga myndigheter tar inte något som helst ansvar för att man delar ut tillstånd och vi har en folkhälsomyndighet som borde grävas nere på närmaste kyrkogård och inte bestå av massa IOGT-NTO:are. Jag är djupt besviken på det land jag är född och uppvuxen i. Jag kommer eftersom Systembolaget har varit ytterst inblandat i det här aldrig någonsin köpa en flaska privat hos Systembolaget även om en flaska Pol Roger kostar 10 kronor mer i Österrike.

Jag hade inte haft något emot att bli dömd om det har varit en rimlig dom. Men att döma ut 100.00 kronor i företagsböter, 200 dagsböter x 50 kronor samt att man har stulit kunders vinlådor där svensk alkoholskatt är betald är för mig ett skämt, som gör att min syn på den svenska staten är för alltid förverkad. Jag återkommer med domen i pdf då jag tror den kommer läggas ut inom kort av någon.


På Twitter har reaktionerna varit starka mot svenskt rättssamhälle och IOGT-NTO samt Systembolaget och man har startat en crowdfunding som förhoppningsvis gör att jag åtminstone måste ta ett mindre lån för att betala en summa på cirka totalt 155.000 kronor.
https://www.indiegogo.com/projects/peder-molin/#/story
https://www.indiegogo.com/projects/peder-molin/#/story
https://www.indiegogo.com/projects/peder-molin/#/story
Tack för allt stöd och tack till alla som bidrar på något sätt!

Med vänliga hälsningar

Peder
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag hade inte haft något emot att bli dömd om det har varit en rimlig dom. Men att döma ut 100.00 kronor i företagsböter, 200 dagsböter x 50 kronor samt att man har stulit kunders vinlådor där svensk alkoholskatt är betald är för mig ett skämt, som gör att min syn på den svenska staten är för alltid förverkad.
Betyder det att du blev fälld för "olovlig försäljning av alkohol" (Alkohollagen 11 kap 3 §) men inte "grov ..." (4 §)? Låter som - jag hoppas uttrycket ursäktas - ett "mittemellanstraff" bland de tänkbara utfallen.

Hur ser du på överklagande? Jag gissar att även åklagaren är intresserad av en prejudicerande dom.

Just det här med förverkandet framstår som lite knepigt men jag är tyvärr inte insatt i juridiken. Om flaskorna anses vara din företags egendom har ju ingen försäljning skett (men möjligen försök till försäljning?) men om de är kundens egendom så är det lite svårt att se att de kan tas i beslag. I det senare fallet är det möjligen kunderna som måste processa, och då möjligen i förvaltningsdomstol.
 

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag mår dåligt av att se sådant här missbruk av makt och att det får gå så långt som till en fällande dom. Jag håller båda tummar för att det här uppmärksammas i större skala (delar till allt och alla) och att det prövas i en högre instans med ett frikännande.

Fantastiskt initiativ med en Indiegogo också! Jag skippar med glädje några flaskor från nästa släpp till förmån för det här!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag mår dåligt av att se sådant här missbruk av makt och att det får gå så långt som till en fällande dom. Jag håller båda tummar för att det här uppmärksammas i större skala (delar till allt och alla) och att det prövas i en högre instans med ett frikännande.

Fantastiskt initiativ med en Indiegogo också! Jag skippar med glädje några flaskor från nästa släpp till förmån för det här!
Jag gör som man inte får göra i Sverige: jag säljer en finflaska här i Japan och skänker pengarna till Peders insamling.
Själv har jag fått svåra utslag av detta klavertramp med fetaste militärkängorna rätt ned i en vanlig människas jordgubbsland.
Jävla talibaner!
 

Vino fino

Medlem
Innan slutlig dom är avkunnad, om detta går vidare, finns ett par tre saker vi kan göra:

1) Sluta tro att vi lever i gulleland där Storebror ser till vårt eget bästa. Det finns så många exempel att utgå ifrån men ändå verkar gemene man tro att vi tillbringar våra dagar i något slags snällt och välmenande Sörgården. Lägg ned bebisperspektivet och acceptera att dina föräldrar (metaforiskt) är lika risiga som eller risigare än andras. Maktmissbruk, korruption, etc.
2) Styr om konsumtionen till alternativa kanaler. Vi vet att privatimporten via näthandlare funkar. Köp mer från europeiska handlare (köp direkt, köp inte från de där danska fuskfilialerna) och mindre från Systembolaget. Billigare, bättre service, och renare samvete.
3) Stötta Peder på de sätt man kan, ekonomiskt, moraliskt, opinionsmässigt.
 

ChristianB

DipWSET
Skamligt, nedrigt och sist men inte minst, oerhört inkompetent av svenska myndigheter! :mad:

Säger som brorsan, "delar till allt och allt", för det här måste synas på så många håll som möjligt. Jag tycker det är helt ofattbart att berörda myndigheter inte kan erkänna sitt misstag här, särskilt när det drabbar en privatperson på både ekonomiskt och personligt plan. Precis som Peder säger vill jag gömma mig bakom skämskudden för detta ynkliga land!

Det som värmer i kylan är att se reaktionerna här och på andra ställen; det är gott att se att Peder inte står helt och hållet ensam i stormen!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag skäms! Fan, det är ju riktigt trist att det har lyckats gå så här långt. :( Jag står i givakt att ställa upp både ekonomiskt och på alla andra tänkbara sätt. Om Peder drabbas så är det indirekt oss alla det drabbar, så tillsammans bör vi straffas!

I sann solidarisk anda!

Länk till fundingsajt (länkar igen så ingen missar den), har ännu inte bidragit själv men jag jobbar på det!

https://www.indiegogo.com/projects/peder-molin#/
 

ChristianB

DipWSET
Jag skäms! Fan, det är ju riktigt trist att det har lyckats gå så här långt. :( Jag står i givakt att ställa upp både ekonomiskt och på alla andra tänkbara sätt. Om Peder drabbas så är det indirekt oss alla det drabbar, så tillsammans bör vi straffas!

I sann solidarisk anda!
Haha, fick en spontan skrattattack när jag läste ditt inlägg, @Mattias S ! Du är en så härlig person; "ropen skalla, straff oss alla!" osv... Fantastiskt. :D

Summan har stigit fint nu senaste timmen. Verkligen imponerande! :)
 

Peder

Medlem
2500 euro har kommit in på mindre än 24 timmar, privata doneringar genom mail och även ett gäng Ehandlare har startat en donation där man anlitar mig för konsultation och där pengarna jag får in på föreläsningarna skall gå oavkortat till att betala svenska staten.

https://www.indiegogo.com/projects/peder-molin#/story (Crowdfunding för privatpersoner)
https://docs.google.com/forms/d/1QhbwxjH_Vnl-M7NkEmq9D644oZ2DLXHYxXDpNTPWCXs/viewform (Donation för företag)

Med vänliga hälsningar

Peder
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Det finns fantastiskt bra saker med Sverige, inget av dessa har dock något att göra med varken nykterhetsrörelsens talibaner eller den svenska staten. Det värmer att se det finns förståndiga människor!

Längtar efter då Uppdrag Granskning gör en FIFA av iogt :raseri:

...och då EU-kommissionen gör slarvsylta av det svenska monopolet :raseri:
 
Last edited:
Toppen