Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Polistillslag mot nätvinhandlare

Peder

Medlem
Lite trevligt att en nätvinhandel nu har bidragit med pengar till crowdfundingen även om det mest fantastiska är att vanliga privatpersoner lider med mig och donerar pengar från sin egen plånbok.

Winefinder.JPG
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
En svensk Zola, nu levande?
Den sista med Zolas resning var väl Vilhelm Moberg...
Vad finns idag? Enda namnet jag kommer på är PO Enquist. Men han är nykter alkoholist, skulle aldrig engagera sig här.
Och Knausgård är norrman.
Désolé, jag passar.
Robert Aschberg, Reportrarna, Jonas Gardell, Jan Guillou och Stina?
 
Robert Aschberg, Reportrarna, Jonas Gardell, Jan Guillou och Stina?
Vi söker alltså ett namn som i riksmedia kunde skapa opinion kring trådens justitiemord. När Stefan nu flyttar decimalkommat och devalverar kraven (skymtar vi här en lätt ironi?) ser jag plötsligt - utan ironi - det givna namnet: Leif GW Persson. Han har integritet, kunnande och slagkraft.
Någon som känner honom och kan tipsa?
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi söker alltså ett namn som i riksmedia kunde skapa opinion kring trådens justitiemord. När Stefan nu flyttar decimalkommat och devalverar kraven (skymtar vi här en lätt ironi?) ser jag plötsligt - utan ironi - det givna namnet: Leif GW Persson. Han har integritet, kunnande och slagkraft.
Någon som känner honom och kan tipsa?
Är inte han också en upptorkad alkoholist?
 
Trådskapare
A
Svårt att kämpa emot den kombinerade kraften av ett statligt monopol, välfinansierad nykterhetsrörelse och inskränkta politiker. Vet att du @Peder har fått ta emot mycket smällar och förstår att du vill ha ett slut på det hela. Har satt in ett liten insats från finewines.se på insamlingen

Har tyvärr inga journalistkontakter men det vore extremt intressant att ha en grävande journalist snoka runt i det här ärendet. Från den initiala starten med koordinerade artiklar från IOGT-NTO, Alkoholpolitiskt Forum och Systembolaget, via polisanmälan som föregicks av frekventa besök från Systembolaget på Handlavins hemsida till att polisanmälan helt plötsligt tas upp igen efter vad som verkar vara politiskt påtryckning.
 

Peder

Medlem
Svårt att kämpa emot den kombinerade kraften av ett statligt monopol, välfinansierad nykterhetsrörelse och inskränkta politiker. Vet att du @Peder har fått ta emot mycket smällar och förstår att du vill ha ett slut på det hela. Har satt in ett liten insats från finewines.se på insamlingen

Tack så mycket Finewines.se för ert bidrag, det betyder enormt mycket att forumet till och med är med och bidrar till att betala böter och skadestånd. Jag har även fått en fantastisk beundransvärd donation från en vinskribent som trots mycket knaper ekonomi, men en välfylld vinkällare sålde en av sina dyrgripar för 120 euro (värderad till cirka 200) och där pengarna gick oavkortat till Indiegogo och sedan är det även en anonym vinimportör som arbetar mot Systembolaget som har skänkt pengar. Nätvinhandlare har det dock varit ganska tyst ifrån när det gäller donationer och kanske jag har rört till det för dem tycker de? :)
 

ChristianB

DipWSET
Jag är tveksam till att ditt handlande har stört verksamheten för någon, Peder. Däremot kan det säkert finnas viss oro från branschen att det skapas prejudikat och andra "problem" i frågan kring vem som får sälja vin. Men som sagt, jag tror inte att du behöver oroa dig för något. Snarare tror jag att det kommer bli tvärtom i och med att ditt fall får ökad uppmärksamhet! :)
 
Trådskapare
A
För de som har lite tid över, historien om polisanmälan och hur det hela startar med en koordinerad kampanj av Alkoholpolitiskt Forum, visa riksdagsledamöter, IOGT-NTO och Systembolaget. Ett något längre ämne med ett antal länkar
 

Peder

Medlem
Nu har BKWine skrivit om det inträffade::

http://www.bkwine.com/sv/debatt/domen-faller-100-000-kr-i-boter-till-oforsiktig-vinalskare/

Sedan var med med i morse i podsändningen AMK Morgon 10 juni som faktiskt är en riktigt rolig morgonshow och intervjun med mig sker 64 minuter (1:04) in i sändningen och fram till 1:18.

Sedan från 1:22 diskuterar man sossar som ville förbjuda parabolantenner och hur Folkpartiet sitter och gör något oanständigt med Gabriel Romanus och hur Systembolaget, Skatteverket och IOGT-NTO är i maskopi med varandra. Showen går att lyssna på genom Itunes (Apple) eller Podkicker (Android). Jag tror en del av Finewines medlemmar kommer tycka det är väldigt underhållande.

http://www.allaminakamrater.com/amk-morgon-25484676
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Bra skrivet av BKWine! Jag tycker det är särskilt intressant att det tas upp hur det är lagligt att bedriva verksamhet där man säljer alkohol så länge man baserar det aktuella företaget i ett annat EU-land (vilket inte är mer än rätt, EU förespråkar ju att handeln ska vara fri!).
 
Toppen