Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Posta dina impopulära vin-åsikter!

Det låter som att du dricker för mycket medioker bourgogne i mina öron. Bra pinot är komplex, intensiv och mumsig, men dåliga exemplar kan absolut smaka hallon- och jordgubbssaft!
Faktum är att jag dricker mycket pinot från Bourgogne, Oregon och NZ och håller således inte med @Mats. Dock tycker jag att endimensionell pinot oftast drar mer åt hallon än jordgubb.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
2. Många av vinerna gjorda på pinot noir borde inte klassas som vin utan saft. Jag vill att vin ska smaka vin och inte JORDGUBBSAFT!
HEJA! HEJA! HEJA!
Det behövs MÅNGA FLER som ogillar Bourgogne, så priserna på toppvinerna går ner tillräckligt så vi som genuint gillar dem har råd!!! :cool::cool::cool:
Det är ju ett elände att priset på den öppna marknaden (= dyra raritetsvinhandlare) på t.ex. La Tâche av senaste årgång (2013) är 2251 euro ex moms enligt Wine-Searcher... Lite närmare Ica-priset för jordgubbssaft skulle inte skada, liksom.
 
Alkohol är en försåtlig och farlig drog som är starkt beroendeframkallande, även i finvinstappning, och bör därför alltid konsumeras med måtta och inte varje dag. Finvins-snacket här på forumet, smaknoteringar med blomsterspråk, munskänkeriet (jag fick själv ett medlemskap i födelsedagspresent för någon månad sedan) och allt vinbokläsandet etc är till stor del en avancerad form av självbedrägeri - om än väldigt njutningsfull sådan: för att prata med Freud, i viss mening en sublimering av långt mer primitiva drifter.

Sådärja, på temat möjligen impopulära vinåsikter...:rolleyes:;):ängel::cigarr::död::nagelbitare::gäspning:
 

Daniel A

Administratör
Sötma i vin maskerar komplexitet. Bam!

Snap! Jag håller faktiskt med i viss mån. Men huvudsakligen när det kommer till mindre kvalitativa drycker (därför jag är lite rädd för nya mindre-söta-Sauternes-snacket, t.ex.). Det jag tycker är intressant med söta viner av det bättre slaget är att de har en komplexitet som inte finns i torra viner.

Alkohol är en försåtlig och farlig drog som är starkt beroendeframkallande, även i finvinstappning, och bör därför alltid konsumeras med måtta och inte varje dag. Finvins-snacket här på forumet, smaknoteringar med blomsterspråk, munskänkeriet (jag fick själv ett medlemskap i födelsedagspresent för någon månad sedan) och allt vinbokläsandet etc är till stor del en avancerad form av självbedrägeri - om än väldigt njutningsfull sådan: för att prata med Freud, i viss mening en sublimering av långt mer primitiva drifter.

Sådärja, på temat möjligen impopulära vinåsikter...:rolleyes:;):ängel::cigarr::död::nagelbitare::gäspning:

JopJF6B.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Det jag tycker är intressant med söta viner av det bättre slaget är att de har en komplexitet som inte finns i torra viner.
Du har dessutom logiken på din sida. Ju fler arom- och (grund)smaker ett vin innehåller desto större potential för hög komplexitet (i teorin, verkligheten är såklart mer komplex än så). Torrt är ju en benämning på avsaknad av söt grundsmak snarare än en smak i sig.

Men visst, om sötman har som syfte att dölja skavanker så är det givetvis något negativt, men det är ju inte sötmans fel å andra sidan utan andra brister i vinet. Allt handlar om balans. :)
 

ChristianB

DipWSET
Framför allt Frankrike är på tok för strikta när det gäller vilka druvor som får planteras var. Mer experimentlusta hade varit önskvärt.
Titta på deras IGP-viner; drack härom dagen en fruktansvärt bra variant nere från Languedoc, 2013 Mas de Daumas Gassac. Galen blandning av druvor och inga krav på att hålla sig till appellationsreglerna där minsann! ;)

Återkommer med egna åsikter så snart jag kommit på dem, för jag är övertygad om att de finns!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Titta på deras IGP-viner; drack härom dagen en fruktansvärt bra variant nere från Languedoc, 2013 Mas de Daumas Gassac. Galen blandning av druvor och inga krav på att hålla sig till appellationsreglerna där minsann! ;)

Återkommer med egna åsikter så snart jag kommit på dem, för jag är övertygad om att de finns!
Det där är lite av ett favoritvin för min del. Skönt stalligt och till ett bra pris!
 
Att vara ärlig och samtidigt utmana är ingen konst - om publiken är Bosse Banan. Bara att lipa åt BiBs och prisa viner över 200 kr.
Svårare att reta finewines-nördarna. Två ärliga försök: "Utländska" Pinot Noirer - dvs icke-franska - smakar alla kokt rödbeta! Nya Zeeländsk Sauvignon Blanc smakar genomgående utpissad sparris!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Att vara ärlig och samtidigt utmana är ingen konst - om publiken är Bosse Banan. Bara att lipa åt BiBs och prisa viner över 200 kr.
Svårare att reta finewines-nördarna. Två ärliga försök: "Utländska" Pinot Noirer - dvs icke-franska - smakar alla kokt rödbeta! Nya Zeeländsk Sauvignon Blanc smakar genomgående utpissad sparris!
Oj, här var du ganska rejält impopulär i mina ögon. Det är bara att "gilla" järnet!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Systembolaget har fantastiskt utbud eftersom andelen som köper viner över 150 kr eller köper viner över internet står för en så liten del av total omsättning :D
 

gece

Man vänjer sig.
Det öses alldeles för lite skit över Grenache. Vad är poängen med en druva vars "förnämsta" uttryck tenderar att inkludera russinslisk, finkelsprit, strukturlöshet och kokt jordgubbssaft? (Iofs är finkel gott men inte i denna mix.)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
HEJA! HEJA! HEJA!
Det behövs MÅNGA FLER som ogillar Bourgogne, så priserna på toppvinerna går ner tillräckligt så vi som genuint gillar dem har råd!!! :cool::cool::cool:
Det är ju ett elände att priset på den öppna marknaden (= dyra raritetsvinhandlare) på t.ex. La Tâche av senaste årgång (2013) är 2251 euro ex moms enligt Wine-Searcher... Lite närmare Ica-priset för jordgubbssaft skulle inte skada, liksom.
Man kan också se det som att Marcus här uppenbarligen aldrig testat stora maskulina grand cru Bourgogner, därför kan det vara bra att han forsätter sprida ordet om att hela regionen är dyr och överskattad. Ditt o mitt problem är vell snarare att det ordet behöver spridas mer österut där faktiskt köparna kommer ifrån?
o_O
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Det öses alldeles för lite skit över Grenache. Vad är poängen med en druva vars "förnämsta" uttryck tenderar att inkludera russinslisk, finkelsprit, strukturlöshet och kokt jordgubbssaft? (Iofs är finkel gott men inte i denna mix.)

Hur många har du provat med lite ålder och i finewinepris? Mina observationer av dessa är att blir kanon efter ca 10-15 år.

#grenachelover
 
Trådskapare
Magnus L

Magnus L

urydhtfilgukj
Det öses alldeles för lite skit över Grenache. Vad är poängen med en druva vars "förnämsta" uttryck tenderar att inkludera russinslisk, finkelsprit, strukturlöshet och kokt jordgubbssaft? (Iofs är finkel gott men inte i denna mix.)
Amen to that!
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Ni skulle bara prova cab och pn etc i samma prisklass blint med ålder jmf med gsm.. i finewineklass. Sorry i Frankrike är bdx och bourgogne förlorare..
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
Hur många har du provat med lite ålder och i finewinepris? Mina observationer av dessa är att blir kanon efter ca 10-15 år.

#grenachelover
Har druckit väldigt lite billig Grenache, och eftersom gemene man inte känner till den blir det inte speciellt mycket bjudvin heller - det mesta kommer från modell bättre provningar, där Grenache alltid klarar sig sämst. Priorat och Montsant (Espectacle, Clos Mogador, Clos Erasmus) ligger främst bakom min uppfattning; C9dP klarar sig bättre (kanske pga mer/bättre utblandning?), fast även om jag sprungit på några exemplar som jag verkligen gillat är de flesta ganska meh.
 
Toppen