Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Prissättning på SB

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Tänkte höra lite med er som har bättre koll.
Importören bestämmer priset men hur funkar prissättning på SB efter det?
 

sunqan

Vinös
Principen är:
Varans pris ex moms och alkoholskatt
+ 19% rörligt påslag
+ ett fast påslag som varierar med förpacknngstyp. Tror detär 3, 50 för 750ml glasflaska
+ alkoholskatt
+moms
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Principen är:
Varans pris ex moms och alkoholskatt
+ 19% rörligt påslag
+ ett fast påslag som varierar med förpacknngstyp. Tror detär 3, 50 för 750ml glasflaska
+ alkoholskatt
+moms
Så om en vara kostar mellan 15-20€ i europa och 50€ här, är det importören eller SB's fel?
 

Håkan

Medlem
Ibland undrar jag om importörerna vill få sina varor sålda eller om de enbart vill ha namnet liggande i prislistan? Gott om knäppa priser. Det skulle vara intressant att veta om dessa viner säljer något överhuvudtaget.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ibland undrar jag om importörerna vill få sina varor sålda eller om de enbart vill ha namnet liggande i prislistan? Gott om knäppa priser. Det skulle vara intressant att veta om dessa viner säljer något överhuvudtaget.
Jo lite därför jag tog upp det.
Har pratat lite med en odlare i champagne som fått en importör i sverige och nu finns flaskorna på beställningssortimentet.
Tänkte beställa en av varje och prova, men till min förvåning så är priset jämnfört med europeiska priser mer än dubbla per flaska och dessutom så har dom valt att endast sälja dom per kolli om 6 flaskor.

Jag mailade då importören och ifrågasatte hur dom hade tänkt.
Till svar fick jag att dom inte hade tid och råd att sälja enstaka flaskor pga att det tar mer tid. Och angående priset så spelade dom dumma först och skyllde på SB.
Jag kontrade med att "nu har ju ni köpt dessa flaskor för ca 15-20€ st och priset ni säljer för är 45-50€ st inte kan väl ett statligt bolag lägga på så mycket.
Fick ett kallt svar tillbaks där jag hänvisades till SB hemsida :D

Har mailat odlaren i champagne och frågat lite snällt om det finns några trevliga internet butiker i europa som säljer hans konstverk.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kan ju tillägga att denna odlare är ganska okänd och jag har svårt att se att folk köper 6 flaskor för 500kr st av en odlare dom aldrig hört talas om.
 

ChristianB

DipWSET
SB jobbar med fasta påslag oavsett vara i alla fall, därefter är det upp till importören/distributören att sätta en prisbild som passar dem. Varje 1a april och september får man sedan justera priserna åt något håll om man vill som leverantör, vilket resulterar i en mängd förvirrade frågor kring om vi på SB har "ändrat priserna nu igen?!". :p

@Skumpagne Tråkigt med ett så dåligt bemötande... Du kanske inte vill hänga ut leverantören men det skulle ju vara intressant att veta vilken champagne som betingar sådana priser!
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
SB jobbar med fasta påslag oavsett vara i alla fall, därefter är det upp till importören/distributören att sätta en prisbild som passar dem. Varje 1a april och september får man sedan justera priserna åt något håll om man vill som leverantör, vilket resulterar i en mängd förvirrade frågor kring om vi på SB har "ändrat priserna nu igen?!". :p

@Skumpagne Tråkigt med ett så dåligt bemötande... Du kanske inte vill hänga ut leverantören men det skulle ju vara intressant att veta vilken champagne som betingar sådana priser!
Men säger jag vilken champagne det gäller så hänger jag ändå ut importören :rolleyes:
 

Håkan

Medlem
Efter lite konsultation med importörer tycker de att man tyvärr måste acceptera något högre priser på Systembolaget pga att en mellanhand till skall ha del av kakan. Men det medför inte över dubbla priset på viner. 20-25% dyrare får vi nog tyvärr stå ut med. Sedan är det Lagenas plockavgift på 50 kr per kolli som driver upp priserna i beställningssortimentet. En del importörer går runt det med andra distributionskanaler.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Efter lite konsultation med importörer tycker de att man tyvärr måste acceptera något högre priser på Systembolaget pga att en mellanhand till skall ha del av kakan. Men det medför inte över dubbla priset på viner. 20-25% dyrare får vi nog tyvärr stå ut med. Sedan är det Lagenas plockavgift på 50 kr per kolli som driver upp priserna i beställningssortimentet. En del importörer går runt det med andra distributionskanaler.
Okej men då är ändå 60% påslag lite att överdriva?
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Inte kan man väl tala om att 'hänga ut', när det bara handlar om att nämna en vinimportör som tar oskälligt betalt. Det kan väl vara någon måtta med hänsynstagandet?
Egentligen så tar dom flesta importörerna i Sverige alldeles för mycket? Med undantag för Netterberg och Caviste :D
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Egentligen så tar dom flesta importörerna i Sverige alldeles för mycket? Med undantag för Netterberg och Caviste :D
-Är din nyfunna Champagne bra nog kanske någon av de nämnda grabbarna kan tänka sig att ta in den och trolla bort SB som mellanhand?
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Är din nyfunna Champagne bra nog kanske någon av de nämnda grabbarna kan tänka sig att ta in den och trolla bort SB som mellanhand?
Lite det jag hoppas på. Har dock inte provat någon flaska ännu men det jag läst om dom och det jag hört och sett så verkar den vara väldigt uppskattad. Har även hört av mig till en importör och tipsat om den.
 
Toppen